Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1506 ggr
lovemysack
2

Lånar ut hane...

(Gör en ny annons då den andra kom med onödiga kommentarer. Admin kan gärna ta bort den andra då den inte är aktuell längre) Om det är någon som undrar något utanför ämnet att låna hane var vänlig att PMa :) Han är endast 1 år men har visat att han bemästrar alla slags hinder och krokbanors svängar och jag tror värkligen att han kommer komma långt. Jusse är en helt otrolig kille. Han gör alltid sitt bästa oavsett om det är jag eller någon annan inlånad förare som hoppar med honom. Han springer på i lagom fart och lixom "studsar" fram lite bebisliknande. Han är en storliten grabb eller hur man ska säga. Hur han tar sig över hindren går knappt och beskriva det är lixom som en bom på marken för honom. Ett maxat msv/svårhindren var väl inget.. ;) Han hoppar med stoor marginal och ändå vet han presis var den sista bommen är och tar inte i mer än vad han behöver. Riktigt cool! :) I buren är han kelig men han har svårt att sitta still. Hans mamma är den snällaste kaninen jag någonsin har träffat på i hela mitt liv och det beteendet har han ärft mest. Pappans bror kunde vara lite kinkig ibland och jag kan inte säga att Jusse har ärvt just detta kinkiga beteendet men han kan bli irreterad om man stör han vid maten. Han är helt underbar men när det kommer mat vill han helst bli lämnad ifred. I helhet tycker jag Jusse är en helt fantastisk kanin och jag skulle absolut inte kunna leva ett liv utan honom.

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Namn: A Grey Day In May "Jusse" Färg: Viltblå E: De Vet Inte Du U: Winds Of Vitality Klassad Rakbana: Svår Klassad Krokbana: Svår Klassad Höjdhopp: Ej Elit, 1 Pinne Klassad Längdhopp: Aldrig Startat Släkt med: Elliot, Kasper, Skåningen & Mango (Obesläktad mamma) Kullar: Inga än Uppfödare: (Jag) Merriter: 1:a Vitakraft Cupen 2013 (Lätt) Vann alla rak msv han startade på 0+0 Om det verkar intressant var inte rädd att höra av dig. Jag har sagt nej till många honor som frågat efter Jusse för jag vill att det ska kännas perfekt! Han är speciell och jag vill känna att det är något extra med hona också därför är jag petnoga. Om du är intresserad beskriv gärna honan ordentligt för då har jag mer att kolla på osv.. :) Avgift: 200 kr per levande unge vid 8 veckor. Jusse finns i Dalarna men för rätt flicka kan vi lösa transport. //Moa & Jusse :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
1

(Ni får ursäkta att bilden är en screenschot (stavning) (Jag har tillstånd att använda bilderna!)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
0

Putt

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
0

Puttar igen.. :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
0

;)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
0

Svår i rak & krok nu :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
0

Har oxå två till hanar som jag lånar ut… Liljebackens Vrede (blå/vit zobeljapan vitörad) kan bära på bettfel med 8% av 100. Lånas ut till två kullar 2014 och 1 kull 2015.

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
0

De Vet Inte Du lånar jag ut till 2 kullar 2014 och 1-3 kullar 2015. Fråga på om hanarna! :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Northernlights KU
9

#7 Vill inte på något vis vara/verka elak, så läs det här med "snälla ögon" nu :)

Men varför avla på en kanin som kan bära på bettfel?!

Den där procenten är ingen exakt sanning. Om två kaniner med bettfelsanlag får hundra ungar (för att ta ett enkelt exempel relaterat till 100%-teorin) så kan det bli ca 8 av dem som får bettfel. Men tar man EN kull mellan två bettfelsbärare så kan det likaväl bli betydligt fler ungar än bara 8% som får bettfel. Eller inga. Dessutom kan ju anlaget ligga dolt, och så avlar man vidare på det och det ploppar upp någon eller några generationer senare.

Förutom att Viggos pappa har lämnat bettfel, så finns det fler i pappans stam som också ska ha lämnat bettfel (har inte riktigt koll på vilka dock då det inte är hoppstam). Dessutom finns det även en del bettfel i släkten på hans mammas sida.
Mf: Kullsyster som lämnat barnbarn med bettfel
Mm: 2 halvbröder som lämnat barn & barnbarn med bettfel
Mff: Har lämnat både barn, barnbarn & barnbarns barn med bettfel, liksom dennes kullbror och deras morfar
Mfm: Flera barnbarn med grova bettfel
Mmmf: Kullbror till kanin med grovt bettfel

Och det är bara det jag kommer ihåg i huvudet, får jag rota lite bland anteckningarna kan det finnas fler…

Varje enskild kanin är givetvis (hoppas jag) älskad och "världens bästa" i sin ägares ögon, men det gör dem tyvärr inte till lämpligt avelsmaterial. Rent objektivt sett kan jag inte se något som är så unikt hos Viggo att han nödvändigtvis måste avlas vidare på för att bevara/utveckla hoppaveln. Han är säkert både fin, snäll, söt och duktig på att hoppa, men det finns väldigt många kaniner som är det. Och som inte har lika stor risk för att bära på bettfel och därmed gör dem till mer lämpade avelsdjur.

Jag är inte emot "bettfelsavel" "bara för att", utan för att bettfel innebär ett lidande för den drabbade kaninen. Det är dom kaninerna som får betala priset för att vi ville ha en bra hoppare, vackert utställningsdjur eller kelig kompis. Och som sagt så kan ju anlaget även ligga dolt, och fortsätter man bara att avla vidare ändå står vi kanske där om tio år med varenda hoppstam "infekterad" med bettfel som vi inte riktigt vet vilka individer det kommer ifrån…

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta