Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1788 ggr
Elisesjolin
1

Pellets

Okej jag försöker leta pellets som passar mina kaniner. Men jag hittat inget som hjälper mig även om jag sökt runt länge nu. Jag vet att man ska ha mycket fibrer! Men då behöver man inte ge lika mycket eller? För det mättar väll mer då? Ena min kanin är väldigt känslig i magen, då ska det väll inte vara allt för mycket protein? Eller är jag helt ute och cyklar?? De är ute kaniner och rör sig mycket och behöver väll lite "fett" i maten iaf? Hon är även en liten unge, och behöver hon något "extra" för att hon ska växa som hon ska, mer protein? Är det annars någon annan som kan tipsa om ett prisvärt pellets? Tacksam för svar för jag kommer inger vart! Ni får gärna bara svara på en fråga av alla dessa frågor, bättre en inget! :

Kanin4ever =)
0

Vad är det för ras? Hehe kom med en till fråga istället för att svara på någon av dina.. ^^ 😛

taxidriver142
1

Jag rekommenderar Cuni Complete pellets från Versele-Laga. Finns att köpa i zoobutiker och på nätet. Det är många som tycker denna pellets är bra.

Elisesjolin
0

#1 det är en dvärgvädur, en liten teddyvädur och en liten lejonhuvad kille :). #2 jag vet inte riktigt men har för mig att denna pellets var väldigt dyrt?

Mickis1994
0

Cuni Complete är bland det bästa men också bland de dyraste. Att blanda ut det med t.ex. edel eller rabbit royal är att rekommendera ifall man känner att priset är högt.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Sockertoppens_kaniner]
1

Selective är det bästa, enligt mig och mina kaniner. Det har högt fiberinnehåll och pelletsen ser ut som ostbågar. Bågformen hjälper kaninerna att fila ned tänderna då det blir mer tuggmotstånd. Selective finns att köpa i zoobutiker och på nätet. Här är en länk till en nätbutik som säljer Selective till bra priser. :) http://www.petplanet.co.uk/category.asp?dept_id=331

Elisesjolin
0

tack för alla tips?!😃

en liten sak jag undrar bara, ska små ungar som växer ha mer protein tex? eller något 🤔

[Sockertoppens_kaniner]
0

#6 Vet inte om det är just protein de behöver mer av. Jag har gett mina kaninungar mer av Selective istället för att ge något annat foder. Men, det finns Selective Rabbit Junior, som är framtaget för kaninungar. :)

Elisesjolin
0

Okej, jag tittar lite selective. Ser riktigt bra ut! :) något hög fetthalt kanske, men ninerna här är inte speciellt tjocka, och motionerar mycket så det borde väll gå bra ?🙂

Facie
0

Jag rekommenderar att du försöker hitta ett riktigt bra kvallites hö istället, kaniner behöver ju inte pellets och det är bättre att hitta ett bra hö så är innehållet på pelletsen inte lika viktigt :) Jag använder just nu cuni fit, gerjämt och fint hull och glansig päls men jag ska dra ner på pelletsen ju äldre min lilla kani blir :)

Pretty wise //

Elisesjolin
0

Jag hade oxå tänkt dra ner lite på pelletsen (ger 4 msk) men jag tror att framförallt en av mina skulle bli underviktig (hon har nästan varit det ,trots 1/2 pellets).

men hur ska ett bra hö vara? mer än att de ska vara fräscht och lukta gott och gärna lite grovt. Men vart hittar man i så fall det "perfekta" höt ?  Köper just från grangården från en bonde som lämnar hö där, det ser fräsht ut är är ganska grovt tycker jag 😃

[Sockertoppens_kaniner]
1

#8 Mina kaniner får lite mindre än 1/2 dl Selective två gånger om dagen. De är ute i rasthagar hela dagarna där de äter gräs, grenar och annat gott. De är inte det minsta feta eller överviktiga, de har aldrig ens fått en hakpåse. Så jag tycker det är svårt att säga exakt hur mycket du bör ge, det beror på hur mycket Motion kaninen får. Eftersom alla mina kaniner är ute i rasthagar hela dagarna, så håller de sig i utmärkt form! :)

Elisesjolin
0

okej, jag tror iaf det blir selective då det värkar väldigt bra! 😃

Facie
0

#10 Det ska ju vara grovt som du säger och gärna analyserat så man vet exakt vad de innehåller. Hö från en bonde är ju säkert bra. Det ska vara grönt och lukta gott, de ska heller inte damma speciellt mycket. Man kan med fördel blanda i örter, blad och gräs som man plockat i höet . Du borde dock märka på dina kaniner om de gillar höet eller inte, min lilla äter mycket hö och äter de även när de finns pellets kvar vilket jag ser som ett bra tecken :)
Veterinären sa till mig idag att man borde ge max en msk om dagen, jag har en väldigt aktiv kanin som rör sig på stora ytor varje dag och jag tyckte de lät lite men säger hon så ska jag lita på det.

Pretty wise //

em.nord
0

Håller med #10. Satsa på ett bra hö! Brukar finnas småbalar att köpa och mycket billigare än i affär eller pellets! Analys kan man beställa själv för en summa men då gäller det att det är samma hö man köper.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elisesjolin
0

Vart köper man små balar de?:)

em.nord
0

Brukar finnas på blocket. Bönder som lägger ut :) köpa på så många man får plats med kanske? Brukar vara 6-10kg/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elisesjolin
0

Okej, tack för tipset!:)

Facie
0

Du kan även kolla stall och sådant i din närhet :)

Pretty wise //