Kaninhoppning
Jag har lite frågor kring Kaninhoppning. Jag är väldigt intresserad av det och är så sjukt imponerad på folk som hoppar med sina kaniner, tycker det är så coolt, även om man "bara" hoppar 10cm. Så nu till frågorna? Hur har ni lärt era kaniner? (Vanligaste frågan -.-) jag har läst artiklar på Kaninhoppning iFokus och har börjat tränat grundövningarna med Pix, men han verkar inte förstå någonting… Är det verkligen säkert att de typ lyssnar, det verkar inte som att han lyssnar på mig… Måste man ha någon speciell sele? Jag använder h sele som är köpt från djuraffären alltså inte speciellt tillverkad, fast jag kommer köpa ett sådant koppel tror jag http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninselarkoppel/koppel-4-meter---manga-olika-farger-499.html , är dessa bra? Kan man träna vilket kanin som helst? Dvärgvädur? Asså allvarligt så tror jag att min hona Skutti skulle komma en bit ifall hon var ett par år yngre och hade mer energi och i bättre hull, asså just nu är hon ju fet som attan (inget illa menat mot henne xP ), hon är mycket "villigare" än Pix. Men en sak om Pix, han går faktiskt jättebra i koppel, så det är inget problem, bara bärandet, är det ett problem? Antagligen…. Men vi får väl fortsätta träna på det, jag minns att Skutti var likadan, omöjlig att bära men nu efter 3 år hon hur tam som helst och absolut barnvänlig, hoppas Pix också blir tamare med tiden, alltså då menar jag då typ några månader och inte 3 år xD Men aja nu kommer jag inte på nåt mer men snälla bomba med alla tips? och förslag man ska tänka på :))
Alla kaniner kan hoppa, sedan ifall dem vill göra det eller inte är en annan sak.
Men jag tycker absolut att du ska börja, det är väldigt roligt för både dig & kaninen och ni kommer närmare varandra + att det är bra Motion för er båda🙂
Kopplet är lite långt för att börja med, så till att börja med skulle jag haft ett koppel på 2,5-3 meter, annars blir det lätt mycket trassel ifall man inte är van.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag hoppar med min hane, han hoppar 40 cm!:) jag har gjort så att jag höjer i smyg, när han hoppar 40 cm ser det lika enkelt ut som när han hoppar 10 cm, det för att han inte märkt att jag höjer(xD)! Jag började mad hoppning när han var jätte ung, dock bara små, små hinder, typ 3 cm! Men han älskar att hoppa och hoppar ca 80 cm långt! Dock kan jag inte tävla med honom eftersom han inte springer mot hindret, plus att han stannar framför hindret ett tag innan han hoppar högt!:) men han går ej bra i koppel, så det tränar jag på!:) Men vill du ha hjälp så får du gärna pma mig!
Ett liv utan djur är inte värt att leva
:)
Men alltså om kaninen inte tycker om att hoppa, ska man ge upp då? :S För man får ju inte tvinga den till att hoppa..
Har en dvärgvädur som vägrar hoppa, det går bara inte. Jag vill inte tvinga honom och hoppa så jag har slutat försöka med honom. Om din hane visar något intresse för att hoppa så kan du väl fortsätta att försöka tycker jag, men om han är helt ointresserad skulle jag slutat :/
/Christel & kaninerna! 
Testade innan med en kvast över trappan, han luktade på den sen vända han o sprang åt andra hållet, då vände jag tillbaka honom och han gick över kvasten, vet inte om han tog sats och hoppade eller om han bara går över som om det inte var något, jag vill ju att jag ska görandet med vilja, ta sats och hoppa men jag ska försöka mer imorgon, han "hoppade" iallafall 5 cm xD Men det är så stressigt att inte kunna lyfta honom till hindret utan måste korta in kopplet och vända honom typ, sen när jag ska släppa in honom kan jag inte öyfta dit honom och han springer ju alla olika håll, så jag måste liksom putta (INTE våldsamt) honom dit och typ vända honom, sen kan jag ju inte lyfta in honom, då måste jag öppna grinden mer så han kan springa in själv, de spinger Skutti ut och jag har problem med att få in honom, även om Skutti kan gå lös finns det risk att hon jag inte hittar henne, trädgården är ju stor.. Ja sen, boir Pix rädd och springer i panik in i huset med koppel och sele och det bli problem med att träcka in armen och knäppa upp.. Uh stressigt x( Detta måste bli bättre..