Mask i magen.
Hej!
Upptäckte igår att min hona har mask i magen. Var som små vita "sytrådar" som kravlade runt på hennes pluttar. Rätt snuskigt men men.
Det är alltså INTE fråga om flugmasklarver eller nåt sånt, jag håller rent i mina burar.
Detta är springmask.
Jag tänkte höra här om någon vet vad för slags medel man använder mot dessa små otrevliga inkräktare, är det samma medel som för människor eller ska jag köpa speciellt djurmaskmedel?
Om ingen här vet får jag ringa till veterinären men tänkte kolla här först :)
Och dessutom, har jag bara hittat mask i pluttarna hos min ena kanin, men jag förutsätter att behandling ska sättas in på alla kaninerna? Det handlar om en kastrerad hane, en vuxen hona o tre st 8 veckors ungar som bor ihop.
Behöver man sanera buren på något speciellt sätt eller räcker det med att städa ur toalådan o eventuella bajspluttar runtomkring i buren?
Tacksam för svar :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Axilur flytande ger man kaniner för avmaskning. Minns dessvärre inte dosering.
Människomediciner/avmaskning och sånt ska man inte ge utan att fråga pålitlig veterinär (gäller till alla djur).
Risken är att det smittat dem andra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej!
Ja precis jag är inställd på att jag kommer behöva avmaska alla samtidigt, för säkerhetsskull :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/invartes-parasiter-kanin
Vet inte om det står något om medicinering, men längst ner i varje 'rubrik' står lite om springmask hos kaniner :)
Axilur finns som sagt i flytande form, dock minns heller inte jag några doser ;/
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus