Fästingar
Hej, nu har den jobbiga perioden kommit för kaniner som får skutta runt i hagarna. Fästingar. Innan har jag bara haft kanin på balkong och terass. Så kaninerna har aldrig haft problem med fästingar. Nu får mina 5 kaniner (mamma med fyra ungar) tillgång till Hage ungefär 14 timmar per dygn.
Förr-Igår upptäckte jag två fästingar runt en av ungarnas öga som jag genast tog bort. (Det var väldigt läskigt då jag inte ville råka peta en vass pincett i ögat på den 😕)
Och den var inte den ända som hade fästingar. Kollade in dem andra ungarna och upptäckte på att en unge hade tre fästingar runt varje öga, minst tjugo i och på öronen och tre runt munnen!!! Jag tycker så synd om stackarna så en ända fästing här tolereras ej. Så förr-igår, igår och idag har jag vart och plockat fästingar flera gånger.
Finns det något slags medel som inte är dåligt för kaniner eller måste jag helt enkelt bara plocka massa fästingar?
Hur gör ni? 🤔
Aktiv på kanin.ifokus.se
Finns tyvärr inget fästingmedel till kaniner mot fästingar, tyvärr
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj oj vad tråkigt, inte vad jag vet så finns dem fästing medel för kaniner. :( Ännu en gång tackar jag för att jag inte har fästingar här uppe.
Låter riktigt jobbigt.. Putsar inte kaninerna varandra fria från fästningar?
Pretty wise //
kan tipsa om att använda en gammal stift penna/kulspetspenna när man plockar fästingar, lätt att få med hela fästingen då!
man plockar isär pennan man valt att använda(ta en med litet hål för spetsen på pennan) och trä igenom en sytråd genom hålet där stiftet egentligen ska komma ut, så har jag gjort när jag plockat fästingar på vår hund och det fungerar utmärkt och jag har fått en känsla av att det är mindre risk att man sprutar tillbaka blod och eventuella sjukdomar fästingen bär på tillbaka in i djuret/människan den sitter på. :) dessutom kan man plocka mycket små fästingar då, plockade en fästing som var någon millimeter stor mellan ögonen på vår lilla hund :)
Oj, låter jobbigt… Jag har inte hört talas om något fästingmedel, men jag har inte letat. Har ibland upptäckt fästingar som jag inte lyckats få bort just då, men de är borta efter en stund. Verkar som att de "putsar bort" fästingarna… Började nästan tro att alla kaniner gjorde det :o😐
Men kaninungarna kan väl inte få bort fästingar så bra? Mamma Bobo verkar ju ta bort sina fästingar eftersom att jag sällan behöver plocka några.
Vet ni om kaniner kan få någon ''fästingssjukdom''?
Aktiv på kanin.ifokus.se
#6 Människor kan få Borelia (stavning), kanske är likadant med djur? :(
#6 Vad jag vet så har kaniner inte lätt för att få sjukdomar av fästingar.
Knappt haft en enda fästing på mina kaniner, och vi har ändå Mycket fästingar. Upplever i alla fall personligen att kaniner i regel inte får så lätt fästingar heller.
Bästa fästingplockaren tycker jag är Trix (http://www.zoo.se/fastingsnara-8305.html), den innehåller inga hårda delar som t ex en pincett och är absolut det bästa man kan använda för att få bort fästingar från både djur och människor. Väl värd varenda krona!
Viktigt att veta är att fästingar kan sprida virussjukdomar som myxomatos och harpest.
Är själv uppvuxen i Stockholms skärgård där det vimlar av fästingar, har haft borrelia och är oerhört tacksam över att där jag bor nu inte finns några fästingar att tala om alls.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#9 Jag personligen tycker tvärtom kring den 😛 (ja jag gör rätt när jag testat den.
Jag använder tick2 tror jag den heter, finns på apoteket, den och kofot tycker jag är bäst när man tar bort fästingar 🙂
Var hos veterinären idag och hon berättade att de kommit ett fästingmedel för kaniner :)
Pretty wise //
#11 Vad är det för fästingmedel? För kollade in apotekets sida och där fanns inget. Bara receptbelagt?
Det lät inte så på henne faktiskt, de lät som de var något man bara köpte. Det fanns något medel som hon berättade om som var farligt men så rekommenderade hon att jag skulle använda ett annat nytt medel om jag skulle ha honom ute i högt gräs osv.
Jag gör så att jag mailar och fråga så återkommer jag :)
Pretty wise //
#13 Okej hmm… Ja det är konstigt.
Ja gör det 🙂
Det låter skumt men du kanske bor i ett fästingtät område? Tror faktiskt fästingar kan finnas på de flesta träd och växter.
Pretty wise //
#15 Fästingar kan finnas lite överallt men de brukar trivas bäst i lite högre gräs men kanske otur att det är fästingbo i hagen?
Vilda djur kan sprida fästingar med