Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 5362 ggr
Facie
0

Blöt under nosen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin har under den senaste tiden varit lite blöt under nosen, inte mycket eller tjockt, vara lite fuktigt. Jag har ringt runt till olika veterinärer och de flesta sa att det inte var något att oroa sig för men enligt Blå Stjärnans smådjursklinik och veterinär.nu så ska detta kollas upp. Har bokat en tid för i morgon men idag när jag kollade på min lilla var han helt torr under nosen..

Vad tror ni detta kan bero på? Förskylning? Retsnuva? Eller problem med tänderna? Trott att det var någon slags infektion men nu när det är helt borta blir jag osäker.  Bilden visar då det varit som "värst". 
Väldigt tacksam för alla typ av tankar kring detta!

Pretty wise //

[neptunens]
1

Är de varma/stressade/uppjagade är det inte ovanligt att de blir lite fuktiga under nosen. Jag hade inte oroat mig nämnvärt.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Inget att oroa dig för! ;)

Facie
0

Fast vad jag än läser står de att nosar ska vara torra och inte fuktiga, detta har varit lite av och till i kanske en månad. Först tänkte jag som er, att de inte är något att oroa sig för men nu när de gått så lång tid känns det inte normalt.
Veterinären sa att de kan vara saliv, inte snor, och då kan de handla om ett tandfel.. Är så fruktansvärt nervös!

Pretty wise //

[Sockertoppens_kaniner]
0

Om det kommer ut klumpar eller kletigt och tjockt snor, bör kaninen besöka en veterinär. Men jag skulle inte oroat mig över den nosen. :) Hade en kanin som fick just kletigt och tjockt snor, då tog jag honom till en veterinär och han blev behandlad. Så jag har varit med om en riktigt snorig nos och jag tycker inte att din kanins nos ser oroväckande ut. Men håll koll och uppsök veterinär om snoret blir tjockt! Lycka till! :)

Facie
0

#4 Tack för tipset! Problemet är att han snart ska kasteras och eftersom kaniner endast andas genom nosen så vill jag verkligen inte att den ska täppas igen.  Tror egentligen inte att de är något allvarligt med eftersom de kan vara käktänderna som krånglar så vill jag inte riskera det!

Pretty wise //

Svado
0

Kaninen är varm.

Förmodligen pga värmen ute, och att du sen tar in den i rumstemperatur. Det där är INGET att gå till en veterinär för. Det enda som kommer hända är att du får betala en rejäl summa för ett helt meningslöst besök.

Det är fullständigt normalt att de blir lite fuktiga under näsan om de är varma o andas fort. Så där ser mina kaniner ut varje dag när det är varmt.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Facie
0

#6 Vi vädrar en hel del så jag tror inte det beror på det. Hela kaninen är nu undersökt i alla fall och även fast det inte var något (precis som ni trodde) skulle jag inte få det ogjort. Nu har jag kvitto på att jag har en frisk kanin med fina tänder och god hälsa (även fast jag skulle kunna köpa tre kaniner för priset av undersökningen,haha). Fick även mycket värdefulla tips? av veterinären som var superbra!

Pretty wise //

[oroligkaninägare]
0

Min kanin är blött under nosen när han är varm :)

Facie
0

#9 Det tror jag säkert, men min var det fast att han inte var varm :)

Pretty wise //