Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 503 ggr
Casper
0

Samma foder hela livet?

Undrar om det finns någon här som har gett sina kaniner samma pellets från början till slut? Alltså från första smakbiten tills kaninerna dött av ålderdom? Hur gamla blev de och vilket foder användes?

Tina-A
0

Själv har jag inte gjort det men jag tror inte det skulle vara något problem. Grönsakerna och frukterna varierar ju mycket och sen får ju kaninen gräs och grenar och blad och växter och hö och halm att äta. Pelletsen är ju bara tillskottet och jag ser inga problem i att de skulle vara samma hela livet.

Dock har jag aldrig testat själv, men varför inte? ^^ Om du frågar mig alltså :P

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Casper
0

Nä, det var mest att det diskuteras om vilket pellets som är bra och vilka som är mindre bra och grejen är ju då om det spelar så stor roll vilket märke man har? Sålänge man inte överdriver utfodringen såklart utan har det just som ett tillskott bland flera. :) Hö är ju basfodret så det är ju det som är viktigt att det är bra!

KajsaM
0

Jag har inte haft någon kanin mer än Hampus.

Men om kaniner få mkt grönsaker, frukt, hö, gräs, kvistar + blad osv. så klarar kanin det galant att äta samma pellets år efter år.

MarHai
0

Har alltid gett mina kaniner Edel :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Noa-Nisse
0

har gett skalman ett och samma foder i hela hans liv, förutom att jag provade blanda ut det lite med lottie.. men kräsen som han är så åt han inte då. så jag har fortsatt med det jag har nu.. han har haft det i ca ett år.. ungefär lika gammal som han är ! =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Casper
0

Iof har jag själv gett samma foder till en av mina kaniner i hela hennes liv! Min första kanin kommer jag inte ihåg vad han fick för det skötte min mamma inköpen av men min andra kanin köpte jag i vuxen ålder och hon fick i hela sitt liv pellets köpt i lösvikt i djuraffären! Det var lite tjockare, löspressade pellets de hade då, inte som de smala, hårda och blanka som finns nu. Hon blev 12 år gammal! Hon var en riktig personlighet och gick alltid lös och älskade att ligga på en kudde i ungarnas rum och titta på när de lekte! Älskade att åka cykelkorg och hon fick stå upp och titta över kanten (det var på den tiden det verkligen var korgar och inte bara galler…)!

[Niike]
0

Mina kaniner har alltid fått havre.

twinnie
0

Myran har alltid ätit Lottie Havre & Vetekli. Men hon är iofs bara 12 veckor ^^

BuNNaj
0

hoppar du ofta med dina kaniner eller ger dom mycket med Motion?

För vissa kaniner kan bli jätte pigga av bara havre + att det är inte så mycket fett och sånt i det.

Denna kommentar har tagits bort.
[Niike]
0

#9 De får daglig Motion i rasthage och/eller sele. Jag hoppar inte med dem då de inte uppskattar det.

felicia93
0

det är helt omöjligt att byta foder på en gammal kanin , den vägrar äta sitt nya och plockar bort den nya maten .. så är det i alla fall med min han har fått ko pellets hela livet och tänker visst fortsätta med det XD

ciss
0

#12: Det är inte alls omöjligt. Vet ett par stycken som har bytt foder på sina "gamlingar", och visst åt de av den nya pelletsen också.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Sosso
0

jag har använt 3 olika sorters pellets tror jag. men man måste långsamt vänja dom med det nya.

Naaathaaa
0

Vi har alltid gett samma foder till våra kaniner, och vissa börjar bli äldre nu… 
Men, ett undantag har vait nu den senaste månaden då jag vunnit foder, en hel del faktiskt. men jag tror det var smma som tidigare bara i en ny design på säcken Glad