Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 999 ggr
ToraBella
0

Utesluta Pellets

Hejsan!

Har haft min kille i snart 3 veckor nu och han fyller 13 veckor på lördag. När jag hämtade honom hos uppfödaren så sa hon till mig att fortsätta med pellets som hon låtit honom växa upp tillsammans med.

Min fråga är nu, hur länge ska jag vänta tills jag kan utesluta pellets helt? När han inte får pellets och jag drar ut på att ge honom det så länge som jag kan, så  början han istället äta på hö'et, vilket jag tycker är super! För jag är rädd att han inte äter tillräckligt med Hö och istället äter pellets i omgångar (fast att jag ger honom den rekomendationen av mått till pelletsen jag fick av uppfödaren.)

Jag ser ju att han har ätit på hö'et när jag varit borta och kommer hem igen, men ändå så känns det som att han redan vant sig vid att han ändå kommer få pellets och att han då hellre håller sig tills pelletsen kommer än äter hö.

Han har nämligen dessutom nyst sen jag fick honom, han får nu bactrim men det verkar tyvärr inte hjälpa, då han fortsätter nysa som innan han började få pencilinen. Om jag tar bort pelletsen för snabbt, kanske han tappar mycket energi också?

Tacksam för svar =)

[Sockertoppens_kaniner]
1

Tycker faktiskt inte att du ska utesluta pelletsen helt. Vad har du för pellets? Rekommenderar Selectiv. Det har högt fiberinnehåll och hjälper kaninen att fila ned tänderna extra mycket då pelletsen går i bågform. Mina kaniner äter både hö och Selective och gillar den skarpt. De har ALDRIG blivit feta av Selective utan håller sig i bra kondition. :)

ToraBella
0

#1 Jag köpte av uppfödaren samma pellets som hon hade. Saken är den också att jag tycker att när han äter pelletsen så verkar han börja nysa ännu mer än vanligt och få konstiga knorrande ljud :/. Så därför vill jag sluta ge honom den, för jag börjar misstänka att pelletsen inte är bra för honom…

pylabruna
0

Jag tycker också att selective är bra, innehåller allt kaninen behöver. Prova att ge den det, han är ju ganska ung ännu och behöver lite extra.

sannadetejag
0

Min kanin låter exakt så som du beskriver jag har provat att bytt spån och tyckte det blev bättre ett tag men nu har han börjat igen :/

ToraBella
0

#3 okej, jag ska kolla på det. #4 Hur gamal?

moamedkaniner
0

#0 Jag tycker du kan dra ner successivt på mängden och ge exempelvis grönsaker / örter / plocka växter utomhus och ge istället. Mina kaniner är 14 respektive 10 veckor och får totalt 1,5 msk pellets om dagen. Förutom att de med mycket pellets kanske väljer bort hö så kan de ju lätt bli feta av det vilket kan leda till sjukdom. Jag fick sagt att ge de obegränsad mängd när jag fick hem dem. Men Aira, 10 veckor var redan övervikt när jag fick henne. Så jag drog ner på pellets där direkt. De äter en blandning från royal rabbit som dom älskar med nässlor och mycket "grönt" i :) den får de en halv msk av om dagen :) Lycka till!

Allt gott!
/ Moa

ToraBella
0

#6 pelletsen som han får är något som hon köpt och blandat med lite egen torkning också, exakt vad det är vet jag inte. Men han verkligen älskar det och blir helt lyrisk när han gör mig prassla med påsen. Han är absolut inte överviktig, men det är ändåbra att veta att pellets ffaktiskt kan göra dom tjocka. Väl värd information. Jag tänkte börja torka lite själv nu till honom och sakta börja blanda i. så hans mage vänjer sig. Har ni några tips? på vad jag ska börja torka? kan man torka allt i typ 80 grader i ugnen eller hur är lättast att göra? :)

Facie
0

Visst klarar kaniner sig bra utan pellets men de tycker ju så mycket om det så varför inge ge dem de då fast i en mindre mängd? :)

Pretty wise //

Zepp
3

Kaniner är anpassade till att beta grovfoder och skulle kunna leva ett gott liv på en diet bestående av endast gräs eller hö. Kaninen ska därför ha obegränsad tillgång till timotej eller gräshö dygnet runt. Grovfodret får gärna bestå av långa gräsfiber vilket ger hälsosam tandmotion och håller magen i trim.

Det är viktigt att minst 80-90% av foderintaget består av hö eller gräs och att kaninen kan äta lite i taget men ofta. Servera gärna grovfodret i en hö-häck så förhindras det att bli förorenat och mindre attraktivt som föda.

Kaninpellets kan serveras dagligen i begränsade mängder. Pellets med högt fiberinnehåll, gärna över 20%, kan ges i mindre mängder. Unga och växande kaniner upp till 8 månaders ålder kan ges fri tillgång. Därefter kan kaninen utfodras enligt nedanstående tabell. Tänk på att mängden pellets ska anpassas till kaninens aktivitetsnivå. Mindre aktiva eller överviktiga kaniner bör endast ges hö.

Kaninens viktMängd kaninpellets1-2 kg1/8 dl2,5-3,5 kg1/4 dl4-5 kg1/2 dl5,5-7,5 kg3/4 dl

Tänk på att kanin- eller gnagar-blandningar inte är lämpligt för kaniner. Blandningarna innehåller ofta solrosfrön och dylikt vilka är rika på fett och kolhydrater.

http://www.vaxjoveterinarpraktik.se/default.asp?page=343

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

moamedkaniner
0

#7 Jag torkar brännässlor, maskrosblad, Morötter, hallonblad. Och så har jag beställt torkade blåbär från personen som säljer här på iFokus! :) annars finns de ju mycket färskt nyttigt också som är bra i liten mängd! Även typ mandlar och nötter!

Allt gott!
/ Moa

nosa98
0

Jag gnagarblandning till min kanin och han har inte blivit fet eller gått upp något alls i hans vikt och den blandningen har han fått sen jag fick hem honom och då vara han bara 6,5 vecka gamal.

MVH NOSA 

Love Lejonhuvadekaniner
0

Tycker inte du ska sluta med pellets då kaniner behöver proteiner och vitaminer från pelletsen!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Zepp
0

Se bara till att få tag på bra pellets!

Vill du reda på vilket som är bra.. fråga här!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
0

(jag har inte läst hela tråden)

Jag brukar se hur kaninen tar det på bara hö. Nu ger jag ju havre och inte pellets som kraftfoder ifall dom behöver det men man kan trappa ner och helt enkelt se till att det finns bra hö el långt gräs konstant för kaninen.

Nu på sommaren slutar jag med havre tidigare eftersom gräset är så näringsrikt men det kan behövas för dig att ge kaninen pellets fram tills den vuxit klart (jag har en ras som inte ska ha pellets så dom har anpassat sig till att växa bra på hö.

Börjar du trappa ner och kaninen börjar bli mager (man känner det före man ser det, känn över rygg/höfter så att det är bra med muskler, revbenen ska kännas på i princip alla normalviktiga djur så försök inte att känna där) trappar du upp ett tag då behöver den antingen mer näring för att växa, den är väldigt aktiv eller så är den helt enkelt inte nättfödd (pga generationer av generationer av kaniner som fötts upp m pellets)

Ger du inte pellets så ska man ge saltsten , är du rädd för njursten så behöver du inte ha den i buren konstant. Börjar kaninen maniskt att slicka ska du såklart ta bort den men har du den i perioder kan det se "maniskt" ut först sen så ignorerar den saltstenen, då är det ok. Börjar kaninen slicka i sig sitt eget piss eller gnaga på burdelar där den pissat behöver den saltsten.

Ge såklart också kvistar (för tänderna) och grönsaker (för vitaminer/mineraler) då och då särskilt på vintern (på sommaren är det mer naturligt att ge dom maskrosor el dyl då det ändå finns i överflöd)

Bra hö är absolut viktigast när det gäller kaninens kost men hur mycket dom äter beror på många saker, våra får bara hö och det är stor skillnad mellan hur mycket vissa äter.

det är allt jag kommer på nu men man kan definitivt skippa pelletsen om man vill 🙂

l'm back

ToraBella
0

#9 Problemet som jag ser det är att han blir så lyrisk när jag ger honom pellets och han slevar det i sig (dessutom sorterar han ut vissa pellets delar, jag tror att det han sorterar ut är själva "pelletsen" och inte de torkade grönsakerna som är i.) Det får mig att misstänka att det kanske blir som godis för honom, och föda som man ger ska väl inte vara till att sleva i sig så? Jag skulle hellre gjort en egen blandning med honom, men vet inte riktigt hur jag ska få till en bra? Har du några tips??

#10 hur torkar du och hur förvarar du det ? Hur mycket ger du till din kanin/kaniner och hur gamla är dom?

#11 + 12 + 13 Det måste finnas ett annat sätt att låta honom få i sig goda vitaminer och mineraler än ifrån något fabriksfabrikat? eller?

#14 Jag köper hö ifrån min uppfödaren, och det är ett gott hö, men jag tycker ändå inte att han äter tillräckligt med hö, ska nog i vilket fall dra ner på pellets mängden så han inte kan äta sig mätt på den! Jag är så rädd att hans tänder ska växa fel dessutom!

tlover
0

#15 du kan ju helt klart testa men håll koll på hullet eftersom kaninen är så ung.

Hur mycket hö äter den? hur får den höet? sitter den i höet? (det är möjligt i vissa höhäckar),hur ofta får den hö? hur ofta får den kvistar?

Vissa kaniner äter ju mindre hö och klarar sig på det (även helt utan pellets) vissa är petigare än andra etc om det är ett problem kan det finnas andra knep än bara dra ner på pelletsen ifall den behöver kraftfoder för att växa.

l'm back

ToraBella
0

#16 han får hö i höhäck och sitter inte i det. Han äter väldigt lite hö, bara ibland tar han sig några få strån och mumsar på. Han har alltid fri tillgång till hö och kvistar får han inte för uppfödaren sa till mig att han är för liten för att ha kvistar.

louise1993
0

Testa dig fram! Jag har tagit bort pelletsen helt här, utom som godis någon gång i månaden, och de har aldrig varit finare. Jag har två tvååringar och en gammal herre på snart sju, de är allihop i fint hull. De får hö och grenar, och sen lite vad som finns hemma och sånt som jag kommer över att plocka. Så testa dig fram och se, var noga med att hålla uppsikt bara :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

tlover
0

#17 jag har aldrig varit med om att kaniner ska vara för små för kvistar, mina smakar på kvistar direkt dom hoppar ur boet.

Hur ofta byter du ha? för vissa kaniner kan det vara värt att ge lite men ofta eftersom vissa är petig med hur länge höet varit i höhäcken.

Vi ger hö två gånger/dag och är det kvar nått i höhäcken så tas det ur och kaninen får nytt. (om det är fräscht så sparas det till att användas som strö annars slängs det på komposten)

l'm back