Väldigt smal!
Hej! Har fått hem en liten kanin unge fast jag tycker den är väldigt smal . Hur mycket mat ska den få ? Den är bland ras dvv och lejonhuvadekanin och är 8 veckor. Ska jag ge den något speciellt så den får lite mer hull?☺️
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Finns det någon bild?
Nej har inte kunnat taggigt någon. Och han är väldigt lurvig så det syns inte men känns!
Om vi ska kunna hjälpa dig, behöver vi en bild att gå efter.
Fråga uppfödaren vad den anser!
Pretty wise //
#5 Om jag ska ge några råd, behöver jag se om kaninen verkligen är smal eller inte.

Utfodring av kanin
**http://www.vaxjoveterinarpraktik.se/default.asp?page=343
**
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#6 Det kan vara svårt ibland att se på bild, samt att jag tror inte TS säger att kaninen är smal om den inte är det? Så tänker jag i alla fall 😉
#7 Din länk stämmer inte allting som står där. Till exempel inte pelletsmängden.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Då vore det bra om du kom med ytterligare information!
Informationen är tillräckligt bra för en novis.. mellan tummen o pekfingret!
Se det som maxgränser!
Annars så är det bäst att ge deras artegna föda och undvika pellets helt o hållet.
Där kanske vi är överens?
Dvs, ju mindre pellets desto bättre?
#9 Det är svårt att säga hur mycket pellets en kanin behöver då det beror på vilken sort man har, hur pass aktiv den är, individen mm.
Jag brukar ge mina vuxna ca 0,5 dl pellets, lite mer på vintern, lite mindre på sommaren. Dvärgkaninungar runt 1 dl plus/minus beroende på.
Vissa kaniner fungerar det utmärkt att inte ge pellets, andra inte. Sedan beror det på hur kraftigt hö man har bland annat också. Så länge de äter bra med hö är det inget fel i att ge vettigt pellets. Och det är svårt att få tag i riktigt bra hö tyvärr.
Och som i detta fallet, med Smal kanin, kan extrapellets behövas som komplettering (pellets är ju bara komplettering).
Kan tyvärr inte ta någon bild just nu! Men han ser inte smal ut då hann är väldigt fluffig. Men man känner benen väldigt mycket!
#8 Jag fattade det som att TS vill vara säker på att kaninen är smal, innan hon utfodrar den mer.
#12 Jag uppfattar det som att TS vill ha råd på hur hon ska få en smal 8 veckorsunge att få mer hull 😉
#11 Vad får den för kost nu?
Jag har grenar blåbärs ris i hans bur och så får han typ en fjärdedels dl på morgonen och lite på kvällen!
#14 Hade ökat pelletsen lite. Möjlighet till att ge gräs också dagligen? Nu är ju gräset relativt kraft ännu (vänja långsamt då om kaninen inte är van vid det).
Hur är höet?

Nu tyckte jag att de täckte in det rätt bra.. i sina allmänt hållna rekommendationer?
"Tänk på att mängden pellets ska anpassas till kaninens aktivitetsnivå. Mindre aktiva eller överviktiga kaniner bör endast ges hö."
Och lixom hos människor så ökar energi och näringsbehovet ju högre aktivitesnivån ökar så klart!
Riktig mat med fullgod näring är svårt att få tag på.. till kaniner och människor.. det mesta som säljs i affärer fokuserar på lägsta pris per volym!
Tänker man sig inte för så köper man mest energi och bukfylla.
#16 Hur menar du nu "täckte in det rätt bra"?
Enbart hö och grönt räcker inte till alla kaniner, beroende på höet (som jag skrev i #10), vissa köper från matbutiker eller djuraffärer och de är sällan bra näring (de i matbutik är mest kassa tyvärr).
Och svårt att få tag på analyserat hö och är inte billigt att analysera heller (450-800 kr ungefär ligger det på), så jo många gånger kan pellets behövas, speciellt till växande, dräktiga & digivande.

Smal kanin är väl per definition för lite muskler.. då behöver de protein.. dvs ett bra hö.. alternativt bra pellets.
Sen så.. har de tarmproblem osv så kan de få näringsbrist då de äter sin egen avföring.. för en del vitaminer.. men då måste tarmfloran var bra.. för att tillverka de vitaminerna.
Den floran o faunan i tarmen lever o trivs bäst på fibrer.
#18 Smak för mig = underviktig. Så bra muskler har inte kaninunge på 8 veckor eftersom de inte tränats :)
(den info du ger, vet inte om det är riktigt mycket allmänt eller främst mig? Kan jag redan).
Höt är fint vi slå själv då vi har häst! Det dammar inte och är grönt och luktar gott! Ska jag ge honom något speciellt?

#19 Mnjae.. det var allmänt.. och det var väl inte du som undrade?
Oså ser jag att du är påläst/kunnig om kaniner i din medarbetarbeskrivning!
#20 Smala/underviktiga kan de vara som små.. frågan är om den är underviktig för sin ålder?
Sen så.. småbarn vägs o mäts på BVC.. bland annat för att se om de utvecklas normalt.
En del ligger under normalen, andra över denna.. men så länge de följer en normalutvecklingskurva så brukar det anses att det är normalt och friskt.
Bra hö/gräs är stommen i en kaninkost.. man kan kompletera med löv, buskkvistar, andra blad.
Och pellets.. men som tidigare nämnts.. ta reda på vilket som är bra pellets.
Det säljs en himla massa skit rent ut sagt.. både till människor och till djur!
Vi kan välja, det kan inte kaniner!
Det intressanta vore kanske att väga palten för att överhuvudtaget få reda på om den är underviktig?
Hur mycket kan du känna skelettet? Jag fick tipset att det är ryggrad och rumpa man ska känna på - om dessa ställen är beniga är kaninen 'underviktig' och behöver lägga på sig lite vikt genom exempelvis nyttiga pellets.
Äter den bra med hö? Bara en sån sak kan vara skillnad mellan dåligt och bra hull, har ett typexempel här hemma med min TJS som fick fri tillgång på pellets hos uppfödaren, när han kom till mig 8 veckor gammal var han tunn. Nu äter han "bara" 1 dl pellets och massor utav hö och ser kalasfin ut.