Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 768 ggr
kanin och häst
1

Ungar

Lite snabb Kluring! Väldigt enkel och simpel!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

kanin och häst
0

Förlåt för ena frågan, den med hur många kaniner du har, jag glömde lägga "(rätt)" på dem,:(

kanin och häst
0

Alla e egentligen rätt,:) (på den med hur många kaniner alltså!)

Candy123
4

Kaninen skall minst vara 6veckor när den ska lämna mamman men man rekommenderar 8 veckor :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

kanin och häst
0

#3 vad jag läst är det minst 8!;) men förlåt om det var ett fel där med!

kanin och häst
0

Kommentera gärna!:)

lollynonna
0

9 rätt,fick bara fel på hur gammal honan skulle vara.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

kanin och häst
0

#6: bra jobbat!:)

[RC1393]
5

Fråga 5 är luddigt formulerad, den kan tolkas både som senaste ålder för honans första kull eller senaste ålder för sista kull. Vilket menar du? Och som tidigare sagt, 6 veckor är minsta ålder (men rekommenderar starkt 8 veckor!).

kanin och häst
0

Sista kullen menar jag!:) förlåt för otydliga frågor! Okej, då så ska ni som lägger 6 veckor veta att ni ändå har rätt!:) Kan säga en sak: ja, jag känner en med över 150 kaniner,:) så jag har gjort mitt eget och då valde jag det!xD

kanin och häst
0

Som sagt, förlåt för otydliga frågor och en felsak! Jag beklagar att jag inte tänkte på den frågan innan jag la ut kluringen!

[Sockertoppens_kaniner]
0

Man rekommenderar att honan inte ska vara över 1 år innan hon får sin första kull, inte 3… Eller vad menade du?

Peak303
0

#11: Det är rätt olika vad man anser. En hoppkanin brukar få sin första kull mellan 1,5 - 2 års ålder.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

kanin och häst
0

Jag menar att man ska ta sin sista kull då! Helst!:)

Peak303
2

#13: Så tidigt? Många använder sina honor till dem är 4-5 år om dem har hälsan och konditionen till det. Så det är rätt olika och allt hänger på hur honan är.

-'  Malin Hultman

tlover
1

7 av 10 men första frågan har jag rätt enligt vad jordbruksverket rekommenderar (så egentligen 8 av 10) och fråga 5 beror på många saker blandannat honans kondition och om hon haft kullar tidigare (så 9 av 10) och så hade jag "fel" på hur många kaniner jag har (så 10 av 10).

Själv brukar jag inte ställa frågor som kan tolkas olika (som tex fråga 1 el 5). Jag var däremot dålig på sånt förr och det är nått man lär sig.

l'm back

kanin och häst
0

Ja, det beror på konditionen och så, men det är sådantdär dom en vanlig hona är, alltså inte jätte bra kondition och så!:) vissa honor slöar ju bara, så då är det så!:)

Peak303
1

#16: Tar man hand om honan på rätt sätt så är dem i bra kondition bra länge. Hade en hona som blev dålig 4 månader innan hon skulle fylla 7, så hon fick somna in. Innan det var hon i toppen kondition.

-'  Malin Hultman

kanin och häst
0

#17 vet, men vissa honor kan ju bara inte bli i bra kondition, så det är mer sådana som är i okej kondition men inte så jättebra jag menar!

tlover
0

#16 eftersom det är så olika beroende på hona är mitt tips? att du nästa gång antingen har helt andra svar (tex ett där det står att det beror på honan) eller kanske nått som är mer generellt (tex när man helst ska börja ta kullar på en hona).

Jag vill minnas att jag läst om honor som varit 7 år och tagit kullar och klarat det finfint (definitivt inte en första kull utan en erfaren hona)

l'm back

Peak303
1

#18: Vill bara att du inte ska säga saker som inte stämmer överens med hur det är i aveln. Inte lätt att veta allt, men en kanin kan vara i bra kondition riktigt länge. Men det är ägaren som måste se till att inte para en kanin om man märker att hon börjar överstiga en ålder då man istället sätter honans kondition eller liv i fara bara för Att ta en kull, det handlar om alla åldrar från 1 till då hon faktiskt inte finns i livet mer. Jag själv säger max 5 år, då ska honan vara pigg och kry. Sen ska man se till så honan inte lätt magrar av och allt annat som spelar roll.

-'  Malin Hultman