Havregrynsgröt
Är det ok att ge havregrynsgröt mer eller mindre varje dag eller är det bättre att bara ge ibland?
Hittekaninen jag fick hem i tisdags ääälskar sin gröt på fiberhavregryn (utöver havregryn innehåller det havrekli) som hon fått nästan varje dag, bara igår som hon var utan. Jag äter gärna grötfrukost och gör en egen tallrik gröt åt henne utan salt men med lite bär på toppen och kanske lite vetegroddar, det älskar hon.
Men det är inte mjölk i va? :) För kaniner är laktosintoleranter.
Håller med #1 om mjölken. Hur mycket gröt får hon? :)
Nej, helst inte varje dag. Havre hör inte hemma i kaninens foderplan, bara som lite godis eller när de är magra, eller om de inte äter pga. sjukdom. Annars borde man inte ge det. Gröten tuggas inte och hjälper inte kaninernas tänder, dessutom är det väldigt mättande och kaninen kan inte återgå till ätandet på ett naturligt sätt. Chansen är stor att käktänderna blir för långa och att tarmarbetet stannar till vilket inte alls är bra för kaniner. Dessutom är Havre värsta kolhydratsbomben med mycket stärkelse, och vad händer…det "blir" till druvsocker i tarmen vilket kan leda till sjukdomar ich tarmproblem om de får det för mycket.
Som de innan mig, håller jag också med om Mjölken. De kan inte smälta mjölk vilket kan leda till tarmproblem och sjukdomar. Kaniner i allmänhet livnär sig veganskt :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Självklart får hon inte mjölk eller andra animaliska produkter! Har bara läst att de kan äta havregrynsgröt, därför har hon fått smaka. Men då vet jag att hon inte ska få för mycket! Hon är mager och behöver gå upp i vikt, men det ska givetvis ske på ett hälsosamt sätt. Huvudfödan är fortfarande hö, gräs och diverse blad och grenar och grönsaker.
#4 det är väl bra att du framförallt matar gräs, blad, grenar och grönsaker 👍
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Är ju sådant hon är van med sedan hon skuttade runt ute, så hon får det samt smaka alla möjliga färska grönsaker. Så naturligt som möjligt, även om det väl kommer bli mer nödvändigt med lite pellets så småningom när det inte längre finns gräs & grönt ute.. bra att gardera sig ifall jag inte hittar hennes riktiga ägare, hon kan ju likaväl vara oönskad och utsläppt för att klara sig själv så hon kanske kommer stanna här.
Synd på gröten då det var en riktig hit.. å andra sidan äter hon precis allt, går fram som en hungrig bulldozer så jag behöver ju inte truga för att få i henne näring direkt. :)
Jag antar att gröten inte är varm för det första och jag tror inte de bör vara några problem egentligen men vill du ge henne så ofta så ge i mycket små mängder, kanske en halv tsk gröt och lite bär. Som sagt, de är ju ingen naturlig föda för dem.
Pretty wise //
Skållhet så nu har hon käften full i blåsor :/
Nä men självklart är den både sval och vegansk. Inget jag har behov av att ge henne utan hon tyckte om det så mycket så jag undrade bara om det var ok om hon fick grötfrukost hon med, det är inget jag tänkt som faktiskt föda åt henne. Läste här på forumet om folk som gav sina kaniner gröt och lät henne smaka, jag visste bara inte hur mycket som var ok men nu är det utrett.
#8 Haha, tycker man kan ge sina kaniner lite extra gott så länge de är i bra vikt och äter hö :)
Pretty wise //

På vilda kaniners matsedel står gräs, blad och bark och de grovtarmsjäsande gnagarna är väl anpassade till och beroende av denna grovfoderdiet. Ofta utfodras kaniner med en alltför lättsmält och fiberfattig kost med högt kolhydrat- och fettinnehåll vilket kan leda till flera allvarliga hälsorisker.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#9 Lite gott tror jag alla djur får, utan protester från folk.. gäller bara att ta reda på hur mycket som är ok att ge. :) Perfekt hjälpmedel att få ut henne ur buren självmant, ställer jag matskålen utanför får hon en jäkla fart och hon lär sig att bli avslappnad och trygg utanför.
Less jag blir! Lite knackigt med mobilversionen märker jag, raderar hälften av det man skrivit.. kul :( #10 Jag vet att det är deras naturliga föda, och det är just det - som jag redan nämnt om du läser det jag skrivit - jag matar henne med. Jag inbillar mig inte att vilda kaniner står vid spisen ute i skogen och kokar gröt. Därför förstår jag även att det inte är deras naturliga föda. Dock har jag, som även det har redan förklarats i tidigare inlägg, läst att en del ger lite gröt (ibland, ej som basföda). Finns t o m recept som delas här på forumet. Hur mycket kan jag ge undrade jag då, eftersom jag redan konstaterat att det antagligen inte bör bli för mycket. Det är alltså inte tal om att jag av någon outgrundlig anledning tänker göra det till största delen av hennes meny "bara för att hon tycker det är så gott". Vet att en del resonerar så, sådant som är gott MÅSTE de äta i massor.. men ni behöver alltså inte oroa er för det. Jag ser till hennes hälsa i första hand, därav min fråga - hur mycket. Denna fråga har jag nu fått svar på, så tack alla! :)
#11 För mig är det tvärt om, min kanin möter mig varje morgon när jag går upp i sängen och skuttar runt mig som en dåre tills jag matar honom :)
Pretty wise //
Fick hem denna kanin i tisdags efter att hon hittats utomhus. Letar efter hennes ägare. Mager och med misstänkt mjällkvalster så hon ska till veterinären i morgon. Hon är van med människor runt omkring, men inte van att vara utanför buren och springa, som det verkar. Väldigt nyfiken och tuff ändå, hon gör snabba framsteg.. läskigt i famnen först men var stilla och höll slutligen på att somna när jag kliade henne. Snabbt lärde hon sig att uppskatta mys. :D och med mat som motivation går det undan. Hon är väääldigt hungrig.. så serverar så mycket godsaker som möjligt utanför buren. :)
Och med godsaker menar jag huvudsakligen mat, idag broccoli och några blåbär.. så ingen får för sig att hon får fri tillgång på havregrynsgröt. ;) Det har hjälpt henne bli mer bekväm, skuttat fler varv i köket idag redan. Det har hon inte vågat tidigare. Hittar jag inte hennes ägare är förhoppningen att hon ska kunna vara frigående här hemma så fort jag säkrat vardagsrummet. :)