Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 883 ggr
KevinCarlberg
0

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en fråga som jag gärna får svar på.
Jag har en renrasig Holländare med Japanteckning. Jag funderar på att para henne med en Lilla Tyska Väduren som är helsvart. Dock är två i hans kull viltgul vilket bör innebära att det finns ganska mycket gult i hans släkt.

Vad är möjligt i den kombinationen (Svart + Japan), kan det resultera i Gula, Svarta och Japantecknade ungar? Det det resultera i någon annan färg/teckning eller hur ser det ut? Vore väldigt roligt att få reda på det. 

Bifogar en bild på de två kaninerna jag funderar på att para. Båda två är helt underbara med ett fantastiskt psyke. Så blir nog en jättefin kull tror jag. :)

Mickis1994
0

Om den svarta kaninen bär på gult kan det bli svart, japan gul/svart och ev även madagaskar (eller viltgul, viltgrå, beroende på om holländaren är viltjapan eller enfärgad dvs icke vilt).

Om det blir madagskar/viltgul beror på om holländaren har bjbj eller bjb som uppsättning av japan/gulgenen.

Så blir det även till viss del holländartecknade ungar (även om de kommer se ut mer som wienertecknat troligen) . Tror det blir 50 %, men ej säker.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Peak303
0

Jag hade en sådan kull fast mellan japantecknad och japanmantlad. Där blev det 4st japanbrokade (2 gick tyvärr bort rätt tidigt) var av ena (levande) var både dudu och Kk. Sen var där 4st med holländartecken. Men det är väldigt mycket slumpen som avgör hur vida ungarna blir tecknade. 

Vad har hanens föräldrar för färger? 
För är dem gula har han anlag för gult. Är båda svarta är det inte lika stor chans att han fått ärva det anlaget.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt