Kullsystrar?
Hej, vi kanske ska skaffa kaniner. Ska man satsa på tre kullsystrar eller går det med två systrar och en annan hona från annan kull?
Och vad finns det för uppfödare i Gävleborg? =)
Kaniner måste inte hållas i grupp, men om man absolut vill ha flera kaniner så ska man ha två kullsystar. Jag tror att det inte kommer funka med en främmande kanin.
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Alltså två kullsysytar och en från en annan kull
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
#1 Jag har två honor tillsammans ifrån olika kulla, inga problem, dom älskar varandra. Beror ju helt på hur mycket tid man lägger på att introducera dom för varandra. TS, det kan helt klart funka, blir lättare ju yngre dom är vid ihopsättande men allt sånt kanske du har koll på? :)
Vi ska ha en varsin kanin, jag och mina två systrar. Men det är svårt att hitta uppfödare som har tre systrar kvar, de flesta ha två honor, en hane, tre hanar, en hona och så vidare… haha jag verkar ha svårt att hitta tre honor ;)
Sätter man ihop de direkt vid åtta veckor brukar de inte vara något större problem att få ihop två kullsystrar plus en hona från en annan kull.
#4 Kommer dom vara lika gamla? Låt dom träffas på okänd mark där ingen har något revir. Det är mycket möjligt att det blir bråk och pälstussar som flyger med det är helt normalt. Ha dom under uppsikt bara så att de inte gör varandra illa. Men som sagt, det beror ju på ålder också, små ungar är oftast lättare att sätta ihop.
Dem kommer vara lika gamla i sådanna fall. Om vi inte lyckas hitta tre systrar från början =)
Kolla på kaninbacken.se hon har garanterat kaninsystrar kvar om inte annat är det garanterat på g :)
Bästa är väl att köra en kasterad hane och en hona, de är det säkraste kortet helt klart. Kullsystrar brukar ju funka men de händer att de börjar bråka när det blir äldre. Hur stor yta hade du tänkt ha kaninerna på? Det är nämligen ganska avgörande.
Pretty wise //
tre dvv på 2kvm.
Varför vill du så gärna ha tre?
Pretty wise //
för jag och mina två systrar ska ha en varsin
Jaha, de förklarar ju det! Dock känns 2x2 ganska litet för tre kaniner… Kommer de ha möjlighet att vara ute mycket?
Det kan som sagt funka med tre stycken tillsammans om man sätter ihop dem som väldigt unga men ni måste ha någon typ av reservplan så ni kan separera dem utifall att de skulle börja bråka när de blir äldre.
Pretty wise //
de kommer vara ute så fort någon är hemma. men 2kvm var tillochmed mer än vad tre behövde, kommer inte ihåg vad det var men tror det var 1.50 som man kunde ha tre på. På sommaren så kommer det ju ha en stor utedel som dem kan vara i när dem vill, iaf.
Bor i Gävleborg och föder upp dvärgvädur rex, om det skulle vara av intresse :)
Borgs kaniner - borgs.weebly.com
Det låter jättebra :) Jag har en 150 bur på en kanin och jag tycker de känns liten, han är ju iofs aldrig instängd i den men ändå.. Men ska du låta de vara ute mycket så är det ju jättebra !
Pretty wise //
#13 måste bara säga att 2kvm inte är 2*2m utan det är bara 2*1m(2*2m=4kvm) :)