Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2514 ggr
kanin och häst
0

Vitscheck

(Vet inte om det är rätt men) Vad är det för något?:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[Sockertoppens_kaniner]
0

Det undrar jag med! :)

kanin och häst
0

Ja, alla pratar om det! Och det verkar som om det typ inte är tillåten färg vid utställningar eller nåt sånt!xD

Fridaaaa
0

http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html här kan ni läsa om det 🙂 Lättare att länka haha

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
2

En vitscheck är en kanin med två brokade anlag, alltså kaninens båda föräldrar är schecktecknade/brokade/mantlade/dalmatiner. En sådan kanin har ökat risk för en allvarlig tarmsjukdom och de är i regel känsligare i magen. Teoretisk får man 25% vitscheckar efter två brokade kaniner.

[Sockertoppens_kaniner]
2

http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html Hittade en bra förklaring när jag sökte runt! :)

[Sockertoppens_kaniner]
0

Oj, såg att Frida hann före med att länka! ;) #4 Gäller det även schecktecknade och dalmatiner? Det stod det inget om på kaninmagazinet…

kanin och häst
0

#4: okej, men så om jag tar ungar med min mantlade hona kan de bli så? Men hur märker man om de är det?

Fridaaaa
0

#7 Om du parar din mantlade hona med en annan mantlad/brokad ja då kan det bli det, men inte om du parar med en enfärgad (tror holländsk teckning med går bra)

[Sockertoppens_kaniner]
0

#7 Om bara en av föräldrarna är mantlad eller brokad, blir det inga vitscheckar. Bara om båda är det. Så fattade jag det som i alla fall! ;)

kanin och häst
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kn min hona vara en sådan?:(

[Sockertoppens_kaniner]
0

#10 Nej, hon är svart brokad. :) Kolla in sidorna vi länkade till!

Fridaaaa
0

#10 Man kan inte se på en kanin om den är vitscheck eller ej. Är båda hennes föräldrar brokade/mantalde?

[Sockertoppens_kaniner]
2

#12 Enligt kaninmagazinet kan man se till viss del, då vitscheckar har lite teckning och mycket vitt. Tycker inte att denna kaninen ser ut som en vitscheck i alla fall. :)

Evilina
0

#13 I regel är det så, ja. Men en vitscheck kan även vara manteltecknad med mycket färg, finns bara ett sätt att ta reda på om kaninen är vitscheck (om man vet att båda föräldrarna är brokade etc.) och det är att ta några ungar på kaninen med en enfärgad partner. Om de bara får brokade/mantlade ungar så är kaninen vitscheck.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#14 Okej, då vet jag! :)

Fridaaaa
0

#13 Finns de som föds med mycket vitt och lite teckning som inte är det också, men är som #14 säger, så inget man kan gå efter.

[RC1393]
0

#6 Ja, eftersom dalmatin och scheck är brokade anlag.

Inkanyezi
0

Prova att stava det "skäck" så blir det en färgteckning.

[RC1393]
2

#18 Det heter scheck på kanin enligt nordisk kaninstandard, som jag åtminstone går efter:  http://skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=110&Itemid=112

Fridaaaa
0

#18 Det heter vitscheck, stavas så, är inte som i hästvärlden.

Evilina
0

#18 Inom kaninvärlden stavas det faktiskt scheck och är både en ras och en teckning. :)

[RC1393]
0

#21 Inte bara en, finns tysk jättescheck, dvärgscheck, engelsk scheck och rhinisk scheck, har jag glömt någon nu månntro?

Evilina
0

#22 jo, det vet jag ^^ Var bara lättast att skriva så :p

kanin och häst
0

#11: uppfödaren skrev att hon är brunzobel manteltecknad?:) man ja, ja! Hur ser en brokad kanin ut då? Så jag kan veta om hennes båda föräldrar e det, mamman e manteltecknad

Evilina
0

#24 Om pappan är mantelteckand eller vit med andra färgade teckningar till exempel brokad/dalmatiner (prickar eller färgade fält) så finns risken att hon är vitscheck, men den är inte jättestor. Hur gammal är hon? Har hon problem med magen?

tlover
0

#24 brokat är i princip vitt + färg

Det finna andra färger med vitt i sig tex Wienertecknat, Holländartecknat och vissa japaner men dom har (oftast) mindre vitt.

Sen spelar det ingen roll om den har mantel eller är fläckig har dom inte wienertecknad, holländarteckning el vissa japaner så är det en brokad/scheck kanin (varesig man kallar det mantlat, dalmatin, scheck el brokig)

En kanin kan ha mycket vitt och inte vara dubbelscheck och dom kan ha mycket färg och ändå ha dubbelscheck.

här är ett exempel på att även om dom har lite färg behöver dom inte vara dubbelscheck/dubbelbrokig denna donna är inte dubbel hon har bara mycket vitt.

Så man kan inte alltid se om dom är det.

IMG_3679

l'm back

ElsaN.01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fina hona här var svartbrokad!

kanin och häst
0

25: okej, vad bra, kollade på pappan, och han är det ej!:)