Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 783 ggr
[AnimalLover1]
1

Torka bär

Vilka bär kan man torka? Hur torkar man? Hänga upp på lina eller lägga på en plåt och vända? Eftersom jag inte vill använda ugn. Hur länge? :)

[Sockertoppens_kaniner]
0

Mina kaniner älskar röda vinbär, så du kanske kan torka dem? Har inte provat, men det skulle säkert fungera. :)

Mickis1994
0

Får man fråga varför du inte vill använda den praktiska ugnen? 😉

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[AnimalLover1]
1

#2 Haha, har inget emot ugnstorkning ;) Men JAG tycker att det tar mycket el och när det finns en chans att torka utan ugn så gör jag det, också tycker jag det är roligt att typ hänga upp frukter på tork och så, vet inte varför men det bara är roligt, att se de torkas i flera dagar är typ roligt, haha xD Men annars är det inget fel på att ugnstorka :)

tlover
0

När man torkar bär bör man antingen picka hål på bären,, mosa dom lätt, dela/skiva bären (om dom är stora) eller doppa dom snabbt i hett vatten.

Annars håller vaxet på bären in vattnet och det tar lååång tid (och bären kan börja jäsa).

Jag har bara torkat blåbär utan ugn (som jag doppade i hett vatten) och det tokade jag på en plast torkolle som hör till vår torkugn. Man kan bygga en torkolle själv el torka på tex en plåt (rör om oftare då). Rör om 1-2 ggr/dag och förpacka då dom är riktigt torra.

Jag torkade inte i direkt sol då jag torkade men har man möjlighet kan man torka ovanpå en frys el liknande (som ger ifrån sig värme).

l'm back

[AnimalLover1]
0

Putt. En fråga: vart kan man bevara lufttorkade morötter? Mina var helt klart torra men nu efter ett tag i burken börjar de bli mjuka och det verkar som att de kommer ruttna/mögla, typ.. Kommer självklart inte ge de iaf..

moamedkaniner
0

#4 Göra hål har jag lyckats med då jag trär allt på tråd och hänger upp! Hur torkar ni? Lägger på typ hushållspapper? :)

Allt gott!
/ Moa

tlover
0

#5 kan dom varit lite fuktiga i mitten och det "sprider sig jämt" över hela morotsbitarna?

Burken släpper ju inte in fukt om den var lufttät så det är ju bara fukt som du lagt dit som kan göra dom mjuka.

l'm back

[AnimalLover1]
0

#7 Jo kan vara att de var lite fuktiga i mitten, men är det nån fara ifall de är så?

tlover
0

#8 är dom fuktiga i mitten så blir ju mitten dålig. beroende på hur länge du haft dom i burk kanske du kan torka om dom utan att det är nån fara. När man ska förpacka torkad mat måste det vara genomtorrt (bryt isär en av dom största bitarna så kan du kolla).

Du kan i alla fall inte ha kvar dom i burken då kan du lika gärna slänga det nu.

Eftersom du verkar så intresserad av att torka mat kanske du är intresserad av boken "torka mat" jag har en och den är jättebra 🙂

l'm back

[AnimalLover1]
0

#9 Okej. Haha aa, verkar intressant :)