Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2734 ggr
Fridaaaa
0

Vet inte vad som...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…tagit vid Ella  Hon har alltid varit lite svårfångad i buren och hagen. Men nu på senare tid, bland annat idag, så har boxat mot mig, morrat och flygit fram mot handen på mig när jag satt in pellets i buren eller gett hö. Så har hon aldrig gjort innan. I famnen är hon som vanligt. I hagen är hon med oftast svårfångad och så, hoppar emot en så att säga när man ska ta henne men gör ingenting då och så har hon nästan alltid gjort. Men ibland nu morrar hon med, vilket inte hon gjort innan.
Jag tror inte att det är brunst och hållt i sig till & från flera veckor nu. Haft kaniner som morrat och så vid brunst men inte alls nu som hon håller på i princip varje dag nu 😕Idag fick jag ta henne med handduk för att ta henne till hagen, har jag fått göra någon gång med innan när jag inte "överraskat" henne vid infångning i buren.

Hon fyllde 2 år i mars, haft henne sedan hon var 6 månader.

Okastrerad, har en burkompis. Bor utomhus i en bod.

Var inte länge sedan vi var hos veterinären då hon fick sig ett bett i läppen av Milly genom galler i hagarna. Och det har läkt bra och så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
0

Ont?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

#1 Känt och klämt på henne överallt, men är som vanligt när jag gör det. Och veterinären kände igenom henne när vi var in sist också.

Paxxie
0

Du kanske skulle se om det hjälper att kastrera henne? Det brukar ju ta bort en del av revirtänkandet iallafall.

Fridaaaa
0

#2 Kastrering är ett av de sista alternativen. Nu sommartid är det inte så bra att kastrera med tanke på infektionsrisk mm sedan har vi ingen veterinär i närheten som jag skulle förlita mig på ang just kastrering av honkanin eftersom det är större ingrepp än hane :/
Så vill testa att annat i förstahand.

Funderar på att utöka deras Hage ytterligare och se om det hjälper. Så får det plats med fler saker i hagen också.

Paxxie
0

#4: Ah okej, förstår!

Hur reagerar hon om du sitter vid buren/hagen en längre tid? Är hon lika fientlig då eller lugnar hon ner sig så småningom? Isåfall kanske du kan testa att sitta med henne vid buren/hagen några timmar varje dag för att bygga upp eran relation mer och sedan långsamt börja klappa/röra vid henne.

Jag tog hand om en kanin ett tag som var väldigt aggressiv i buren och i början använde jag en transportbur för att ta in och ut henne. Är väl inte direkt en bra långtidslösning, men kanske fungerar tills hon blivit lite lugnare? Det borde också hjälpa henne att inte associera dina händer med något som hon tycker är obehagligt (bli uppburen)

Fridaaaa
0

#5 Hon bryr sig inte om jag är utanför hagen eller utanför buren, inte heller om jag bara sitter i hagen. Det är enbart när jag ska fånga in henne eller om jag ska sätta in skålar i buren. Sprallig i famnen har hon alltid varit, brukar oftast ta ut dem i transporten, men är just när jag ska ta henne i buren och i hagen har hon alltid varit svårfångad. Hon vet mycket väl när hon ska bli infångad och inte infångad. Spelar ingen roll om transporten står i hagen hela tiden hon är där eller om jag sitter där, för så fort hon ska bli fångad så skuttar hon iväg och vill inte bli fångad 😕 Envis och smart dam.

Men måste fånga henne med händerna i buren för att kunna ta ut henne till hagen kloklippning mm och har man väl fått upp henne är det inga problem alls.

Men ska se om det hjälper att utöka hagen ännu mer.
Dock kan de inte vara där när jag är iväg (kompostgallerhagar), men blir dagligen oavsett om vädret tillåter. Se om jag hittar mer stubbar och sånt och sätta in med då 🙂 För Motion och stimulans  får hon gott om men fick minska ner hagarna lite för ja runt 2 månader sedan kanske pga att hon och Milly inte kan gå galler mot galler och då blev det att hagarna blev mindre eftersom jag fick sära på hagarna.

Men ingen elak kanin överhuvudtaget, och från bra uppfödare med så.

*~HamsterHamster~*
1

Bär du henne alltid varje dag från bur till Hage så vill hon med detta visa att hon inte vill detta, sedan tror hon nog att varje gång du kommer så ska du bära henne(flytta i allmänhet), och då säger hon nej tack ;) Du borde kanske koppla ihop bur med Hage, Hon verkar tycka att det är obehagligt att bli buren som #5 redan sagt :)

Du sa att hon är svårinfångad och det har väl inte hjälpt att springa ifrån dig? du fick väl tag i henne ändå? Och nu har hon prövat ändra beteende och jaga bort dig istället genom detta aggressiva som hon visar. Hon är helt enkelt en kanin som inte vill bli flyttad runt som det låter.

Kaniner borde dessutom ha mycket nog med plats dygnet runt så att de slipper bli instängda i en bur på nätterna då de är väldigt aktiva.

Om du har möjlighet att ha en stor säker inhängnad med minst fyra kvadratmeter med en kompis och hon inte blir buren in och ut så lovar jag dig att hon kommer ändra beteende om hon lär sig att dina händer och du inte betyder något negativt :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Fridaaaa
0

#7 Det går inte att koppla ihop deras bur med Hage. Hon har redan en kompis (står i #0). Hagarna måste vara flyttningsbara vilket inte är möjligt med så stor inhängad.
Jag bär inte henne enbart när hon ska till Hage och hon älskar att vara i Hage. Märks på henne. Och pysslar med händerna i buren även när jag inte ska ta dem.

Nej hon har aldrig fått vinna, ska hon in så ska hon. Jag jagar dock inte henne utan föser henne mot transport eller en hörna så jag kan ta henne. Men hon är snabb.

Det är inget aggresivt beteende för då hade hon bitit vilket hon inte gjort. Så nej det är inget aggresivt beteende i mina ögon. Samt att hon lyckas inte jaga bort mig heller. Och hon är van vid detta, jag tror inte hon vips skulle ogilla det när hon inte brytt sig i 1½ år. Aldrig varit några problem för mina kaniner att gå i Hage på dagarna/kvällarna och sen in i sina burar på nätterna.

*~HamsterHamster~*
0

Det är fejkangrepp vilket går ut på samma sak, klart att kaniner älskar hagar och gräs och springa det är nog att bli lyft runt hon inte gillar, Också om hon då kommer till en Hage med gräs som on kan springa runt i är det ändå något negativt för henne.

Det gör väl ingen skillnad om du bara bär henne när hon ska till Hage, eller kloklippning eller något annat hon gillar det helt enkelt inte :)

Det är olika från kanin till kanin och vissa får slagartiga förändringar i sitt beteende, och då kan det gå vips och så kör hon på fejangrepp istället för att springa bort eller både och :)

Hon tar ju automatiskt transport bur och händer för något negativt verkar det som. Har du möjlighet att klickerträna utan att du flytatr runt henne en viss tid? så att hon bygger upp lite mer förtroende och du kan locka in henne i transportbur istället för att tränga in henne i ett hörn vilket också kan utlösa aggressioner och fejkangrepp eftersom du inte vill kalla det aggression :)

Ville ha svar på frågan hur mycket plats de har :)

mvh, HamsterHamster

Paxxie
0

#6: Ja, prova att utöka hagen! Låter märkligt att hon ändrat beteende helt plötsligt, men som du säger så kanske det är för att hagarna blivit mindre. Jag tycker inte heller att hon låter som en aggressiv kanin, då borde du ju haft problem med kloklippning och sådant med.

Tror dock fortfarande att det kanske kan ha att göra med revir. Hur är hon om du har henne någon annanstans, i ett rum eller så? Vill hon inte bli upplockad då heller? Om du använder en annan Hage eller flyttar den du har till något ställe hon inte varit på förut, beter hon sig likadant då? Om det är ett revirbeteende borde hon inte reagera på samma sätt när hon befinner sig på ett nytt ställe nämligen. 

Låter som ett väldigt jobbigt problem iallafall, hoppas att det går att lösa på något vis :/

*~HamsterHamster~*
0

#10 varför flytta runt onödigt mycket? tror egentligen det har med att bi lyft att göra, först kommer hon troligen inte reagera så i något nytt område men det kommer utvecklas, att flytta runt så mycket betyder tyvärr stress då kaniner egentligen vill vara i samma omgivning den mesta tiden.

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
0

#9 Jag vet att det är fejkangrepp. Hon har aldrig gillat att bli lyft hur mycket vi än tränat på det. Hon är bara sån. Men aldrig betet sig såhär i buren.

Jag har inte sagt att det är skillnad heller, läs om läs rätt, skrev att jag inte enbart bär henne när hon ska till och från Hage.

Jag kallar det inte för aggression eftersom det inte är det (känner min egna kanin bäst och nej det är inte aggresivitet hon sysslar med, hon är ingen aggresiv kanin överhuvudtaget). Och haft många kaniner men inte haft någon som börjat bete sig annorlunda på detta sätt i vuxen ålder, enbart någon enstaka i sk "tonårsperioden" men gått över lika fort igen.

Måste förflytta henne om hon ska ut i Hage och rastas. Och som sagt, måste lyfta henne ut från buren för att få in henne i transporten. 
Annars måste hon vara i buren hela tiden och det skulle hon inte uppskatta.

Hagen har jag ingen aning, inte mätt. Men bra med plats, sedan är buren på ca 1,2 kvm. (små kaniner). Inga problem med ytan. (nej det är inte förlitet för dem två)

Fridaaaa
0

#11 Beror helt på kaninerna. Mina kaniner har aldrig varit stressade av att vara i Hage på dagarna och sina burar på nätterna. Och Ella har aldrig reagerat innan heller, så jag tror absolut inte att det är det som är beskymret. Och vet många som gör som jag utan som några helst problem, lugna trygga kaniner, inget stress ingenting.

#10 Ja det började lite i samband med det så inte helt omöjligt nu när jag tänker efter.
Flyttar hagarna när det börjar bli tomt på gräs men har jag alltid gjort. Och brukar försöka ha samma Hage till varje kaninpar så att säga.

Hade henne inne i vinter, och då hade hon så att hon kunde hoppa in i inneburen när hon kände för det, men skulle jag fånga henne så ville hon i regel inte bli fångad utan skuttade iväg.

*~HamsterHamster~*
4

Haha förlåt, okej jag ger upp xD

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
2

#14 Varför så hånande och nedvärderande? Jag skriver bara ren fakta inget annat. Jag känner liksom mina kaniner bäst, jag är inte nybörjare på kanin heller så vet om kaninen är aggresiv eller inte, vilket den verkligen inte är. Och aldrig haft en kanin som blivit stressad av att komma ut i Hage på dagen och komma in i buren på natten. Aldrig. 

Samt pratat med andra som har dvv rex, och många säger att de upplever dvv rex som lite mer krävande med stimulans osv än andra kaniner, och det stämmer mycket bra på Ella. Visst hon får mycket stimulans, men nu när jag tänker efter, så tror jag hon vill ha ännu större Hage än vad hon redan har, för det började i samband med att hagen minskades. Så är inte helt omöjligt, så ska testa det och göra större och fixa ännu mer där i och se om det hjälper.

Hon kommer gärna fram i hagen och hämtar morot och så. Och jag kan sitta där, hon kommer och luktar, ibland kan jag klappa osv, så hon är absolut inte rädd för mig eller dåligt band emellan oss.

*~HamsterHamster~*
9

Okej, varför så hånande och nervärderande? jag försöker sedan åratal få människor övertygande om en naturligare hållning av kaniner, och jag kommer ingen vart! Det är okej med bur det är okej med sele det är okej med pellets!!!??

Kaniner är flockdjur, de behöver plats, de ska få riktlig färsk näring, de ska få röra sig fritt, de ska ha ett stressfritt liv!

Det har ingetning med nybörjare eller icke nybörjare att göra! Vissa har erfarenhet men det är helt fel! Man kan proppa full sin kanin med skräpmat okej, man har haft bra erfarenheter med det men bara för det är det inte okej.

När man i flera år försöker i ett annat forum med världens snällaste tonfall och försöker och försöker, men som ensam person och egna åsikter kommer man ingen vart här! och det är det som upprör mig.

Ren fakta att det är okej med en bur på en läng 120 cm.det kanske är lagligt men det går absolut att göra bättre.

Det är därför jag blir upprörd och börjar mer och mer att ge upp! FÖR ATT NÄSTAN INGE ACCEPTERAR MINA ÅSIKTER I DET MINSTA, troligen också för att det jag skriver lätt kopplas in i det aggressiva som har byggts upp i mig flera år. Oerhört frustrerande!

Kaniner hör INTE hemma i bur, varken på natten eller dagen, och nu usch … skit samma

mvh, HamsterHamster

Paxxie
1

#11 Jag trodde att jag förklarade det: för att se om det är ett revirbeteende. Det är nämligen inte alls ovanligt att kaniner, honor framförallt, ogillar att någon "inkräktar" på deras territorium, medan de inte alls har några problem med att bli upplyfta eller rörda utanför buren/hagen. Jag tror inte att en kanin heller blir särskilt stressad av att man flyttar hagen till ett nytt ställe i trädgården. 

Givetvis kan det handla om själva lyftet också (vilket det låter som när man läser #13), men jag tycker ändå det verkar märkligt att en kanin skulle reagera så kraftigt efter 1½ år. Visst för att det finns det som ogillar att bli burna (har en sådan själv) men att vara såhär motsträvig? Det är inte sunt enligt mig och jag tror inte att kaninen mår särskilt bra av det heller.

#13: Om du ser ett samband så tycker jag absolut att du ska testa det! Om det inte är ett revirbeteende så är det enda jag kan förslå att försöka "träna" henne att bli buren. Dessvärre har jag ingen större erfarenhet av kaniner med det här beteendet så jag kan nog inte ge några vidare bra råd ang. hur. Att bli upplyft mycket kan nog vara stressande för henne, men samtidigt tror jag personligen att det är bättre att ha en mer intensiv period än att hon ska fortsätta tycka det är obehagligt en längre tid. Då blir det ju stressigt varje dag istället.

Annars så skulle jag (igen) föreslå kastrering, även om du vill se det som en sista utväg. Det är det överlag att ganska säkert ingrepp numera och det hjälper dessutom att förhindra risken för livmodercancer. Om du vill vänta tills du hittar en bra veterinär/efter sommaren så tycker jag absolut du ska göra det, men många kaniner mår bra av att bli kastrerade.

Lycka till med henne hur du nu än väljer att göra. :)

Fridaaaa
1

#16 Mina kaniner har inget stressigt liv heller! Så kom inte med såna påsåenden tack, för det är väldigt felaktigt.

Ja kaniner är en slags flockdjur, alla mina kaniner går två och två. 
Ena paret har över 4 kvm stort ute i boden som de kan skutta på, Ella & Iza kan dessvärre inte gå med dem då Ella inte fungerar alls med den ena honan av dem två. Så de har egen bur precis som det tredje paret har som bor ute, (runt 2 kvm är den buren).

Jag proppar definitivt inte mina kaniner med skräpmat, skulle aldrig falla mig in. 

Så länge burarna är stora och bra, kaninerna mår bra så spelar det ingen roll om de är i bur eller ej. Och när de är i Hage är de ju på sätt och vis i bur också.

Kan säga, jag görallt för mina kaniner, för att de ska ha det bra. De får bra mat, Motion, de har bra yta, vissa kan skutta liten stund på gräsmattan fritt om jag är med ute, jag tar upp dem i skogen i sele så de kan skutta av sig där.

Bara för att man har annan åsikt/erfarenhet än dig betyder det inte att andras åsikter & erfarenheter är felaktiga, att man inte gör det så naturligt man kan för sin kanin mm.

Uppskattar din omtanke, och jag håller med dig att man ska göra det så naturligt för sin kanin som möjligt.

Fridaaaa
1

#17 Ja jag ska testa större Hage och lite sånt några veckor först, men bestämmer jag mig för kastrering blir det efter sommaren för vill inte riskera infektion och så. 
Finns tyvärr inte så bra utbud på kaninkunniga veterinärer runtom här 😕 Veterinären i stan går jag till för övrigt men åh jag är så nojjig just när det kommer till kastrering av honkanin faktiskt 😕

[neptunens]
20

Haha men varför ber du om råd om du ändå ska svara nej på allt Frida? Absolut du känner din kanin bäst och eftersom inga råd (någonsin) verkar duga så undrar man ju lite varför du ens frågar när du tycker att du redan gjort allt och att inget annat ska göras :p

*~HamsterHamster~*
0

Det är stress att bli buren, det är stress att flyttas runt, det är stress att bli inföst iett hörn, det är stress att åka in i skogen med sele. Det kanske inte verkar så men det är faktiskt stress också om kaninen sedan kanske beter sig glad.

Jag sa inte att du proppar fullt dina kaniner med skräpmat jag sa bara att erfarenheter inte behöver vara rätt bara för att man har erfarenheter.

Att flytta runt kaniner är stress för dem! Dessutom har burar en otrolig frihetsbegränsning för kaniner, Okej om man säger så har jag en stor bur för mina kaniner! då har jag en bur på 42 kvadratmeter.

Jag har inget emot andra åsikter jag har bara något emot om man inte lyssnar i det minsta, men varför inte börja försöka göra det naturligt för sin kanin! för att det är för jobbigt! visst r det enkelt med bur pellets och sele. Men jag tror de flesta bara gör det för att det är enkelt och praktiskt. Hundar har vi haft mycket längre men låser man in sin hund i en bur ställer in ett torrfoder och vatten varje dag städar buren och så får den gå ut i *man kan inte jämföra hundar o katter med kaniner blää -.-*hundgården en gång om dagen? eller gör man så med katter? 

Att man kan vara så himla övertygad av en åsikt när man skulle kunna göra det bättre, men man gör inte det det är ju inte så enkelt som att ha dem i bur och i en Hage och slänga in pellets och en liten knutta grönsaker några gånger i veckan.

Försök en av er övertuga österrike, schweiz och tyskland om att det är okej med en bur okej med pellets, okej med sele och röva kaninen den frihet som den skulle kunna ha. så vet i hur det känns att vara mot hela världen förutom att man inte skulle förbättra kaninernas situation utan försämra den om de plötsligt skulle ha sina kaniner i burar, gå promenader med sele och mata med pellets. Klart finns det sånna som håller sina kaniner väldit dålig i dessa länder också, men det är defenitivt ybörjare som aldrig är i tyska forum och inte informerat sig i det minsta, här rär det ju så att till och med om man informerat sig är det okej med bur och pellets.

Det skulle inte låta aggressivt, nedklankande på något sätt ville bara jämföra hela skiten och skriva av mig…

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
0

#20 Jag svarar inte nej på allting. Har bland annat inte sagt nej ang kastrering. Samt att det är få råd i tråden, mest "konstateranden" som inte stämmer tyvärr och detta har jag också gett förklaring på. Så många tips/råd finner jag inte i tråden.

Ja jag känner mina kaniner bäst, vet att de har gott om yta (långt över lagliga mått), de lever inget stressfullt liv, tvärtom, får allting de behöver och lite till. Detta har jag även förklarat i tråden.

Fridaaaa
2

#21 Åka in i skogen? Jag har skogen bakom huset, går dit.
Du kan inte döma att alla kaniner blir stressade av att bli burna, av att som sagt komma in & ut från Hage osv. Jag utsätter inte mina kaniner för onödig stress. 

Mina kaniner har som sagt inte liten yta sånt är jag väldigt noga med.
Och tanken är att det ska fixas ännu större till Ella & Iza, så fort jag hittar ännu större bur (men svårt att hitta tyvärr). 

Sedan har inte alla samma möjligheter heller men gör inte en till "sämre" kaninägare (nej vet att du inte påstått det). 

Jag "rövar" absolut inga kaniner på frihet. Långt ifrån. Och vet många här inne som inte gör det.

Inga av mina kaniner mår dåligt för att de får skutta i sele i trädgården, eller får att de får lite pellets som tillskott utöver höet och grönt utifrån/grönsaker. Inte heller för att de sitter i bur.

Fridaaaa
1

Men fått några bra tips? samt egna tankar som kommit upp som jag ska prova först och fungerar inte det, får det bli kastrering efter sommaren helt enkelt. 

Har fått svar på det jag efterfrågade i alla fall. Vidare diskussion vad man anser är rätt eller fel kring pellets, burstorlekar mm får tas i egen tråd, så övergås det till trådens ämne istället

*~HamsterHamster~*
2

#23 har inte heller sagt att alla kaniner reagerar stressade på att bli burna, i tidigare inlägg har jag sagt vissa flera gånger.

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
2

#25 "Det är stress att bli buren, det är stress att flyttas runt, det är stress att bli inföst iett hörn, det är stress att åka in i skogen med sele. Det kanske inte verkar så men det är faktiskt stress också om kaninen sedan kanske beter sig glad." Enbart läst det du skrivit, där står det inget om vissa kaniner eller liknande.

Men som sagt: nu återgår vi till trådens ämne.

Fridaaaa
0

Min största Hage är dessutom 11 kvm stor, så kommer göra en till som är minst lika stor där hon & Iza ska få vara, den de är i nu är ca 6-7 kvm. (kunde nte redigera inlägget ovan av någon anledning ville inte sparas)

*edit* nu är hagen större, satt ihop de två mindre hagarna med varandra, så får införskaffa mer kompostgaller så jag kan ha en tredje Hage med. Men nu är denna på ca 24 kompostgaller, vet inte hur stort det är kvm men stort. Hålla tummarna att detta kommer att hjälpa 🙂

Fridaaaa
4

Såhär blev det, sedan lite mer inredning då såklart. Även slängt in lönngrenar. Ella har gjort rejäla glädjeskutt som jag tyvärr inte lyckades få med på bild xD
Så kanske är en "Kräsen" dam som vill ha riktigt stort 😉

klickarpå
4

#20 WORD! 😂

I got a dig bick $$$

Fridaaaa
0

Suttit i hagen med en stund, kommit fram flera gånger och är som vanligt i hagen ❤️ Se om hon är det när hon ska bli infångad med sen.

jossan...
0

#allasomharsagtkastrera det heter sterilisera om det är en hona.

Gud vad bra jag stavar…

Paxxie
2

#31 : Nej, kastrering och sterilisering är inte samma sak. När man kastrerar en hona tar man bort äggstockar och livmodern. Sterilisering är att man bara tar bort delar av äggen. Går att sterilisera hanar också, fast det är väl inte särskilt vanligt.

Fridaaaa
2

#31 Nej det heter kastrera på honor med. Sterilisera och kastrera är två olika ingrepp som utförs både på honor och hanar. Men idag steriliserar man inte längre djur.

Uppdate: Ska byta bur, så att Smilla & Flizan får deras bur och Ella & Iza kommer ut i deras utebur, tänker om hon stör sig på Milly och hennes närvaro i boden? För Ella & Milly kommer inte så bra överrens.

Men, verkar lite bättre nu sedan hon fått vara i mycket större Hage och de har varit där 8-12 timmar/dag nu.

Svado
8

Till dig hamsterhamster.

Varför jag tror att folk "inte lyssnar på dig" som du uttrycker det.

Det känns inte riktigt seriöst när du menar på att kaniner ska leva i 50kvm stora hagar, aldrig bli burna, aldrig gå i sele, helst bara sitta i sin Hage o äta gräs hela dagarna o helst inte se en människa heller för jesus amalia, det kan ju innebära stress!

Om man sträcker det lite längre så skulle med andra ord INGEN kunna ha kaniner som husdjur. Eftersom man inte får hålla i dem, ej ha de i sele, o de ska ha en Hage som är större än folks lägenheter. 

Hör du själv hur dumt det blir?

Kaniner, precis som alla andra bytesdjur i hela världen, lever i vilt tillstånd i total och ständig stress över att ett djur ska komma o äta upp dem. Ett bytesdjur är ALLTID stressad, de har alltid en viss nivå stress som är kopplad till det enkla faktum att de är bytesdjur. En kanin, rådjur, marsvin, hare, antilop, whatever, kan aldrig slappna av till 100% pga deras bytesdjursmentalitet.

Så att i sammanhanget komma o påstå att en kanin skulle må dåligt o bli stressad av att bli buren/hållen är ju rent absurbt. Riktigt riktigt absurbt dessutom. 
Taget ur sitt sammanhang så kanske det låter vettigt att säga så här, men ser man till HELA bilden som rymmer djuret kanin, så blir det bara fel. Kaniner är ständigt i stress. Att bli burna av en människa de känner o litar på är INTE på något vis farligt.
Och säger du något annat om just den frågan har du rätt o slätt fel.

Om du vill bli tagen på allvar, för du har ett par poäng i din agenda som faktiskt är riktigt bra, så ta o tänk igenom hela saken ett par gånger till. 

Jag rekommenderar dig o alla andra dessutom att läsa iaf första delen av boken "Berättelsen om Pi". Boken om pojken o tigern. I början på boken tar författaren upp en MYCKET LÄSVÄRD del om djur på zoo. Den kan både du, jag o alla andra lära oss mycket av.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

jossan...
0

#21 jag tycker att det är du som är för övertygad om din åsikt… #32 sry hade fel #33 jo jag förstog det första gången.

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

#35 Hennes stod inte där innan jag skrev. För hade inte uppdaterat sidan 😛

jossan...
1

#ok… inte på 18 minuter?

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
1

#37 Jo i 18 minuter, för jag gjorde annat. Skrev på andra ifokussajter (har ibland mer än en sida uppe), facebook och så. Så jo. Men inte mera OT nu.

Ella uppskattar transporten som krypin i hagen. Inga problem med den

*~HamsterHamster~*
0

Whait a Minute jag måste lugna mer mig lite 🤐

och det sägs såklart till mig, varför jag, jo det är ju bara jag som stör i pellets,bur och sele landet #40

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
1

#39 Inget OT i tråden bara, får tas via PM i så fall.

Fridaaaa
2

Spanar på matte 😉

Fridaaaa
1

#39 Nej sagt det rent allmänt också, men tänkte på det du skrev, så bara relevanta saker i tråden, annat i PM 😉 Inte bara dig alltså😛

Samt, börjar märka skillnad och nu ikväll ska de få flytta ut som sagt till uteburen, som är ytterligare lite större, se om det hjälper. Börjat märka viss skillnad redan sedan jag utökade hagen mer.
Men hon har inga problem med transport (bildbevis högre upp), hon är gärna i den.

Melao
2

Jag tänker direkt på cystor/tumörer på livmoder/äggstockar som stör hormonproduktionen. Kastrering tror jag kan vara en bra grej, om inte annat för att ta bort risken för det i framtiden. Kanske att man kan röntga först, det är ju lite mer riskfritt. Jag skulle höra mig för med min veterinär om jag vore du :)

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Tilde]
1

Men vänta… inget djur hör väl hemma i bur om vi ska vara så? Frida sköter med största sannolikhet sina djur väldigt väl oavsett om de bor i bur om natten eller ej. 🤔

Hoppas allt löser sig med Ella!

Fridaaaa
0

#43 Ska testa detta först som sagt med att byta bur och ännu större Hage och se, annars blir det ev.kastrering efter sommaren pga infektionsrisk och så nu på sommaren. Men högre risk med honkaniner och tja vet inte hur bra de är på just kastrering av honkaniner 😕
Men hur pass stor är risken att hon inte kan gå med Iza sen? För vill inte att någon av dem ska bli ensamkanin 😕
Sett en liten förbättring så hoppas det fortsätter så.

#44 Tack! Hoppas, verkar gå på rätt väg 🙂

Fridaaaa
0

Har fungerat bra hittentills. Hoppas det inte bara är en slump eller om det faktiskt är så att hon trivs bättre i uteburen (hon hade den förra sommaren) och stör sig helt enkelt på Milly? För hon morrade inte alls idag, utan jag fick ta henne i buren.

Fridaaaa
0

Uppdate: Fungerat mycket bra sedan hon fick komma ut i den buren, vill fortfarande inte bli upplockad men sån har hon alltid varit men hon varken morrar, flyger mot händer eller liknande längre, hon är sitt gamla vanliga Ella igen ❤️