Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 11078 ggr
[Lollo 97]
1

Snorig kanin

Min kanin hona har varit snorig  ett tag nu. Hon började få det under vintern men det försvann sedan. Sen så har hon fått det igen nu under våren.  Hon har haft mycket snor för ett tag sen. Men nu är det inte så mycket längre. Hon mår annars bra i övrig. Så jag undrar om vad det kan vara.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Jag tycker att du borde ta henne till en veterinär. Min kanin var också snorig ett tag men mådde prima för övrigt. Så tänkte inte så mycket på det. Men sen blev det tjockt och kladdigt och ögonen började rinna. Då åkte vi till veterinären och fick stödmata honom då han slutade äta. Han fick även medicin varje dag i en vecka. Han fick svårt att andas och en dag bestämde vi att åka in med honom igen, då han inte fick luft. Han dog tyvärr i bilen och veterinären tror att det kan ha varit någon form av tumör som gjorde att han fick andningssvårigheter. Snoret var gult/grönt och tjockt. Det kom ut stora klumpar som hade täppt igen hans nos… Min lilla Pricken kämpade i alla fall i en vecka, men sen orkade hans kropp inte mer. :( Det behöver ju inte vara så farligt för din kanin, men hade ändå åkt in då Prickens besvär började likadant som du beskriver. Hoppas att det går bra!

ElsaN.01
0

Hade nästa precis det som #1 men det var pasteorella som låg bakom… Jag tycker att du ska åka in till veterinären. Kaninen kan ju trots allt bara andas genom nosen och om den blir igentäppt så kvävs stackaren! Hoppas att din kanin kryar på sig!

moamedkaniner
0

Tycker som #1 och #2 Kanin förkylning bör man ta på allvar. Min gamla 11åring var snorig sista tiden innan vi fick avliva och de va nog en kombination av att han blev svag av förkylning och sedan så orkade inte hjärtat pumpa runt syret. Så åk in och kolla :) man brukar få en antibiotika som de tycker är jättegod! :)

Allt gott!
/ Moa

Facie
0

Vad gills egentligen som snuva skulle ni vilja säga? Min kanin är ofta lite fuktig under nosen men är inte säker på om det är snor..

Pretty wise //

moamedkaniner
0

De jag såg på min kanin var rinnig nos samt rinniga ögon samt att han nös(vilket va otroligt gulligt men inte alls bra!) om de gått långt och de har svårt att andas brukar de hålla upp huvudet lätt lutat bakåt.

Allt gott!
/ Moa

Facie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bild på min kanin, tycker ni han ser snorig ut?

Pretty wise //

[Lollo 97]
0

Jag vill ju åka till veterinären med 2 av mina kaniner för den ena har mycket mjäll och sår. Men Pärlan som hon då heter har ju sår och kladdig kring ögonen. Men problemet är ju nu då att mina föräldrar inte vill betala veterinär för en kanin.

Så jag skulle se om det var någon som hade tips? om hur man kunde göra hemma :)

Jag brukar då kolla kring nosen och kika lite inuti för att se så hon inte är täppt. Det är hon inte och det är inte så mycket längre som det va förut.

[Lollo 97]
0

#6 Det är snor men det är inget du behöver oroa dig över. Om det hade varit gult hade det varit en infektion, och det är inte gult.

Facie
0

#8 Ringde just veterinären och de sa detsamma, ska ringa en till snart. Men problemet är att jag snart ska kastera honom och har ingen lust att ta en större risk genom att söva honom när han är lite snuvig.

Pretty wise //

[Sockertoppens_kaniner]
0

#7 Dina föräldrar är skyldiga att ta dina kaniner till veterinären om de blir sjuka. Det finns inga ursäkter för att inte ta sitt djur till veterinären.

[Lollo 97]
0

Vet, men ska jag sälja en snorig kanin då eller? Eller ska jag avliva. Jag orkar faktiskt inte slitas från mina kaniner. 😕 

[Sockertoppens_kaniner]
0

#10 Du ska låta en veterinär titta på dina kaniner.

[Lollo 97]
0

Hur då om inte mina föräldrar vill följa med mig? Annars kan jag ju lägga in en blid på hur Pärlans nos ser ut så får du se om det ser farligt ut #12

Facie
2

#13 Dina föräldrar borde inte låta dig skaffa djur om dem inte är redo att betala för eventuella vetkostnader..

Pretty wise //

[Lollo 97]
0

Nehej då får jag väl göra mig av med dom då 😢

[Sockertoppens_kaniner]
0

#13 Lägg gärna in en bild! :)

[Lollo 97]
0

Okej, jag går ut och fixar en bild. 😕

[Lollo 97]
0

Bild 1

[Lollo 97]
0

Bild 2

Facie
0

Tycker inte du ska göra dig av med dem, utan helt enkelt tjata hål i huvudet på dina föräldrar. Berätta hur mycket kaninerna betyder för dig.

Pretty wise //

[Sockertoppens_kaniner]
0

Kaninen ser inte ett dugg snorig ut. Kommer det ut mer kladdigt snor, ska kaninen till en veterinär, oavsett vad dina föräldrar säger. Vill inte de ta kaninerna till en veterinär, så får du väl ta kontakt med någon annan som kan köra dig.

[Lollo 97]
0

Okej tack, Då behöver jag inte vara så orolig.