Pigg men gammal
Hej hej alla glada Min kanin som heter Liten fyller 11 år i höst. Hon har alltid vart en pigg kanin och väldigt kärleksfull . 11 pr är väldigt gammalt för att vara en kanin , men såklart märker man att hon ör gammal hon blir mer gosig än innan men även tröttare och smalare.. Hon får skutta minst 3 timmar per dag ,. Hon äter som innan men nu är hon extremt smal . Har även i tidigare år tävlat med henne i agility men jag har aldrig slutat riktigt helt med att träna henne utan gör de fortfarande 1-2 gånger i veckan (förut var det 6-7 gånger i veckan nör hon var pigg och ung ) jag tycker de t är de roligaste som finns att träna agility . Men ska jag fortsätta mes det ? Nu när hon ör så gammal ? Hon är också väldigt smal och ger henne väldigt mycket mat och försöker ger fetare mat men inget hjälper , har ni något tips? för att hon ska gå upp i vikt ? Hon är uppbyggd stor med stora ben och rumpa om ni fattar men de som är kvar är bara rump muskler och ben … Matar henne med havre ! Hat funkat super i 10 år tills nu .. Här kommer en liten bild jag tog i måndags då vi tränade
Det är nog bara att fortsätta mata henne och ge henne ett bra liv hennes sista år. Om du ger henne hö/gräs, havre och det som hon brukade må bra av som yngre så mår hon säkert väldigt bra av det nu också, bara att kroppen inte klarar att tillgodogöra sig lika mycket längre. Du kan trösta dig med att även om hon är smal så är hon säkerligen inte hungrig, utan hon mår nog bra ändå.
Min hane (gotlandskanin) blev smal när han var tio år gammal och ingenting hjälpte, han var gammal helt enkelt och kroppen tog inte upp lika mycket näring. Min hona (hermelin/löwen) är elva år nu och hon är fortfarande kraftig, trots att hon alltid har varit mycket mindre i maten än hanen var, även proportionerligt till sin storlek.
Så roligt att du fått ha din vän så länge! Så underbart! Så länge hon vill hoppa och köra lite agility så tycker jag du ska låta henne göra det, men inget högt eller svårt såklart. Men rörelse mår även gamla bra av. Vad gäller smalheten så är det ju så att gamlingar av alla slag ofta faller ur en del. Om jag var du så skulle jag introducera någon riktigt bra pellets som komplement, tex cuni complete, selective senior eller någon sort från oxbow. En så gammal kanin kan behöva flirtas en del med maten för att hålla aptit och hull uppe. Men såklart kommer hon inte att kunna bli som en ungkanin i kroppen, även om hon går upp en del. Det är naturligt att muskelmassan minskar på en äldre individ.
#0 Hej! Min kanin Chaplin blev 11år men blev dålig i våras och vi fick tyvärr avliva :( men han vart också väldigt mager och de var nästan omöjligt att få upp honom i vikt, han tyckte inte om pellets. När vi var hos veterinären så vägde han endast 0,5kg men hon sa att de va "okej" om man är så gammal. :) så de kanske är att bara låta det va. Han var snuvig sista tiden och gick på antibiotika men sedan orkade inte hjärtat pumpa runt syret och vi fick avliva. Men en riktigt kämpe var han :) tycker du ska fortsätta med allt precis som du brukar! Men är du orolig över något skulle jag i ditt fall besöka veterinär för en rutinkontroll. I och med att de blir svagare när de blir äldre. Lycka till :) Bifogar en bild på min gamla gubbe ;)
Allt gott!
/ Moa
Åh tack så mycket för alla svar !! Och bra fakta , jag ska testa de ni sagt och hoppas att de funkar :) Trevlig sommar :)