Fått problem med lyft - tonåring kanske?
Har haft min kanin i ca 1 månad nu.
Tränat lyft regelbundet, minst 1 gång varje dag. 1 hand vid frambenen, och 1 på rumpan som stöd. Ibland med lite morot eller en pellets som belöning.
Det har gått rätt bra tycker jag, tills för några dag sedan.
Nu har min lille Moses börjat sprattla och vrida sig i famnen som bara den, och kan vara svår att hålla kvar, samtidigt som han… Gör något slags pip/ljud, av missnöje förmodar jag. Vill inte hålla för hårt heller, men måste ju hålla kvar honom så han lär sig. 🤔
Funderar på om det kan ha att göra med att han fått börja gå ute i vardagsrummet emellanåt och känner att han bara vill ner dit nu. Kanske var för tidigt att introducera honom till det? För övrigt så kan jag inte ta tag i honom och bära honom från golvet heller när jag vill att han ska in i buren. Då är det panik och sprattel så det står hej vilt till. 🤔
Man frågar ju sig om man gjort något fel i hanteringen, men jag tror inte det.
Kan han ha blivit tonåring? Han är en liten dvärgvädur på 4 och en halv månad.
Har ju frågat om tips? här förut, men ni får gärna ge mer.
Jag tror att det beror på att kan börjar bli könsmogen (tonåring). Så det enda du kan göra är att fortsätta att träna med honom och vänta ut hans tonårsbeteende. ;) Lycka till!
Tack för ditt svar! Okej, då fortsätter jag som jag gör helt enkelt 🙂 Hoppas det inte håller i sig superlänge x)
Tackar ^^
Kaniner är individer och en del har svårt att vänja sig vid att bli upplyfta. I så fall bör man kanske inte lyfta kaninen mer än vad som är absolut nödvändigt.
Nej det förstår jag. Men jag vill ju att han ska vara hanterbar för klippning av klor, så att jag kan kolla så allt är bra, och vid veterinärbesök.
Tycker att du ska fortsätta att öva med honom, du måste ju som du säger, kunna lyfta upp honom. :)