Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 427 ggr
Juliastrom
0

Hur stor utebur?

Vi i familjen ska ev. skaffa kaniner. Har några frågor som jag tänkte är bra att få svar på innan. Vi ska ha dem ute året om så hur stor bur bör man ha för tre ninisar? Bodel och utedel och hur gör man med isolering? Inte jätteskönt att vara ute i vinter utan värme.

Tack på förhand =)

VildaVittra
0

Kaniner har päls, de behöver ingen isolering. 🙂

Storleken på buren beror på storleken på kaninerna. Kolla på jordbruksverket, så ser du minimimåtten, sedan bygger man större än det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Kaniner bör inte ha isolerat, däremot kan man mycket väl ha i lite extra mycket strö i boet tex.

Tänk på att om det ska vara samma bur sommar och vinter måste buren vara åtminstånde lite upphöjd.

Buren bör vara så stor som möjligt, vill du veta minimåtten måste du skriva storleken på kaninerna (ungefärlig vikt då dom är vuxen)

edit: det är snart nya regler för storleken på kaninburar men jag tror inte det är uppe bland det vanliga.

l'm back

[Tilde]
0

Jag ska så småningom ha tre honor ihop (alla små dvärgkaniner på 0,9-1,5 kg). De kommer att ha en bur på över 3 kvm, men även tillgång till Hage, osv. 🙂 Den enda isoleringen de behöver om vintern är halm! Har du ett hus eller en skyddad bodel med massa halm så klarar de sig fint.