Flexikoppel
Kan man använda ett flexikoppel på en kanin? De är väl väldigt långa? Min kanin är rätt vild när han är ute i sele och koppel, och koppel man köper i djuraffären för kaniner är för korta så jag virkad ett eget av garn, tjockt är det dock, men han springer in bland buskarna så det fastnar och drar :/ Och jag såg att det var en som använde flexikoppel så jag undrar ifall det går bra :)
Visst kan du det men du kan då inte styra eller kontrollera kaninen på samma sätt som ett vanligt koppel. Tror flera sel och koppeltillverkare (till kaniner då) kan sälja koppel över 4 meter. 5 meterskoppel borde absolut räcka, 4 meter för det med.
#1 Hur menar du med styra?
#2 Gasa, bromsa, svänga :D Har för mig att Kaninhoppning iFokus har en eller två artiklar om att styra en kanin. Kan se om jag hittar dom.
#4 Haha, det kan jag inte ens med ett vanligt koppel, de lyssnar ju aldrig.. xD Tack :) Fast man kan väl stoppa kopplet? Man kan väl trycka på en knapp så går den inte längre? För ett långt koppel, enligt mig, är tungt och hänger ner mot gräset och det lätt för min kanin att trassla in sig i det, och då flexikopplet går att rulla in i den där hållaren och bli längre, så tycker jag det är bra, haha xD
Avskyr flexi, oavsett om det är till kanin, hund eller vad det är för djur. Rekommenderar vanligt koppel.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Var beredd på att om du tappar flexit kommer det dänga in rätt i kaninens rumpa och kaninen kommer antagligen försöka fly från det som "jagar" den vilket inte kommer sluta jaga den. Been there done that, svårt att få tag i en sådan panikslagen kanin igen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#9 H-sele, han går bra i den, bara det att han går in i buskar, försöker smita ut genom buskarna, springer in bland rabatterna, och jag kan inte få honom att lyssna på mig heller, plus att jag inte kan bära honom men vi jobbar på det, och eftersom jag inte kan bära honom så kan jag inte få ut honom ur rabatterna osv :/ #10 Juste…
Enligt mig som har hund är flexi det farligaste och det sämsta koppel som finns. Varför det är farligt är för att du har ingen kontroll på djuret, du kan inte ta in den lika snabbt som med ett vanligt koppel så om det kommer en bil eller något (bara ett exempel) och man inte är med då kan de gå illa. Varför det är det sämsta koppel som jag vet är för att det går sönder så himla lätt och om du tar i det när djuret rycker till får du sår i händerna + du får inte använda det inom hoppning ! 🙂
det var min åsikt om det!
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Nu när jag ändå har en fråga om koppel kan jag lika gärna ta upp det här, jo, nyss var jag ute på selpromenad med Pix och det gick jättebra, det gick till och med att bära honom ute på gräsmattan, dock en gång efter lite bråk… Sen var han varm (kanske därför han var så lugn och orkade inte kämpa emot) så jag tog in honom, lyfte jag upp honom och satte foten över gallret och då sprattlade han som en helt galen vilding, då föll han ner i hagen, som tur utan några skador, (jag fick ca 10 oblodiga rivsår,) selen gled av och ja, han hade inte sprattlat så innan, uh, jobbigt.. Men åter till saken, jo detta är den selen och kopplet vi har nu förutom den tidigare bilden, detta kopplet ingick när man köpte selen, tycker inte den är särskilt bra, men vilka koppel anser ni vara ett "riktigt"? Måste man beställa online? Edit: går ju inte att ladda upp bild :P
#13 Jag föredrar bröstsele eller h-sele. Bröstsele tycker jag fungerat toppen på Ella som är sprallig och kan bli lite stressad i sele om hon har en dålig dag. Sedan har jag ett långkoppel på 2,5-3 meter samt ibland använder jag hundens långlina å 5 meter.
Online brukar i regel det finnas bäst utbud på selar och koppel.
#14 Jag har H-sele, fattar inte hur det åkte av.. Fast han vred ju sig och typ ramla.. Men om jag har ett för långt koppel så hänger det ner i marken och då tycker jag det är lätt för kaninen att trassla in sig i det :P
#15 Hänt hos kanin här med, inte att den åkt av helt men fastnat så den nästan åkt av, så använder det enbart på kaniner som är lugna i koppel och bröstsele på de andra.
Man går ju bakom kaninen eller bredvid. Ser inte det som stor risk och man är ju med hela tiden också. Jag har aldrig haft en kanin som fastnat i långlina/långt koppel i alla fall 🙂
Jag föredrar H-selar då jagt tycker de är enklast och de är bekvämast inom hoppningen. :) Koppel beställer jag alltid ifrån Teddytassen då jag vill ha långa. Inga koppel under 3m :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits