Kaninpest
En person sa till mig att en stor del av ängelholm är drabbad av kaninpest! och att man inte ska ha kaninerna ute eller ge dem gräs!
Jag var senast ute med arashi igår och gav dem gräs igår kväll! dock har vi inte varit på södra utmarken eller torekorv där det är . utan centrum av ängelholm. hon sa att de ändå är farligt.
Arashi träffa på en kanin för två månader sedan, men hon är frisk och kry. när skulle isåfall symtomen börja?
vad gör man när ett område har blivit drabbad av kanin pest??
Du kan vaccinera kaninen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vaccinera!
Enligt djur inspektörerna kan man inte vaccinera??
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Va? Mina kaniner är vaccinerade mot kaninpest och gulsot.
Jag hörde nog fel då! Ska ringa veterinär direkt imorgon o boka för vaciniation !
Tycker som de andra, vaccinera så fort du kan!
~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~
Ska ringa direkt imorgon!
Vad fick ni betala för sprutan till dem?
Ca 300 kr. :)
Jag har inte gjort det eftersom jag har köttkaniner, men kikade på länken och de tog 280, så gissar att det ligger däromkring.
Tack:) Läste om någon sorts kombi vacination , för kanin pest och en till dödlig smitta. Är de bäst o ta båda vacinationerna? Vad har ni gjort? Vilda vittra: är de inte viktigt att vacinera ändå? Och även Är de någon skillnad med att vacinera en 7 årig kanin med en ung kanin? Vet ej om hon blivit vacinerad innan.
#12 Man får inte äta köttet då, så vi får hålla tummarna istället.
Man kan vaccinera alla vuxna kaniner.
Tycker ni alla bör vaccinera eller är det bara om man bor i utsatta områden? Vart kan man hitta information ifall det finns där man bor? Bor i västmanland. Kommer ha innekanin men han får ju hänga med ut ibland om han vill och kommer även ta in grönt till honom.
Jag tycker att det är lite onödigt att vaccinera om man inte bor i utsatta områden. Men det är ju min åsikt, man får ju bestämma själv:) Kan ju vara bra att ha kaninerna säkrade också ifall smittan skulle komma.
~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~
#14 Det finns några aspekter att lägga in i ekvationen och det är:
Träffar min kanin andra kaniner, som exempelvis på utställningar och kaninhoppningar? Eller åker ofta till en veterinär?
Finns det vildkaniner i området och jag har min kanin ute eller går ut med den?
Finns myxomatos i området?
Är svaret ja på någon av dom så kan det vara bra att vaccinera.
Vart finns den hör smittan inte i Norrbotten va? :)
Vad jag läst är den här nere i södra sverige. Vi har vildkaniner och smittan, två ja av tre …. så ringa direkt imorgon
MYX och gulsot är något man kan vaccinera mot, men även om kaninen är vaccinerad så är det inte 100% säkert att kaninen klarar sig. Men man har i alla fall förebyggt smittrisken. En vaccinerad kanin kan även bära på smittan och smitta andra ovaccinerade kaniner.
Vad jag vet så är det oftast i Skåne (hela) samt lite mot Halland och Småland skulle jag vilja säga. Att smittorna kommer upp över detta är mycket liten risk vad jag fått lära mig.
Men man ska inte vara rädd för det, jag har själv haft med mina kaniner som varit ovaccinerade på många ställen där det sprungit vildkaniner utan att mina kaniner blivit smittade. (Jag bor i Skåne.) Ibland brukar allt ang kaninpest förstoras upp något otroligt. Men vill man vara på säkra sidan så vaccinera. Det skadar inte kaninen.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
jag har en lite fråga om kaninpest och det är, hur vet man om sin kanin har blivit smittad av kaninpest????
MVH NOSA
#20: Det finns 2 olika sjukdomar som man ofta inkluderar i kaninpest men för att vara mer specifik så finns det "Kaninpest/Myxomatos" som börjar som svullnader kring öron och könsdelar. Kaninerna får till sist svårt att se och denna har hög dödlighet. Detta smittas via direkt kontakt med andra kaniner eller insekts bett så även kaniner som bor inne kan få denna sjukdom.
Sen finns det kaningulsot (RVHD) denna smittas via direktkontakt med andra kaniner, djur, människor, mat, vatten och även gräs som man plockar där en smittad kanin har varit. En kanin hinner sällan visa symptom på denna sjukdom utan dör oftast 1-2 dygn efter den blivit smittad, om denna är över 2 månader. Kaniner som får detta som bebisar (under 2 månader) kan oftast klara sig och blir i så fall resistenta mot sjukdomen som vuxen. Om kaninen mot förmodan visar symptom på denna sjukdom visas det oftast som näsblödningar, respirationsproblem, kramper eller svullen buk.
Om kaninerna tråkigt nog får dessa sjukdomar finns det inget att göra..
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Hittade denna annonsen från HD på Facebook. http://hd.se/angelholm/2014/06/26/ingen-skyddsjakt-vid-kaninpest/
MVH NOSA