Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 26285 ggr
moamedkaniner
4

Lista med grönsaker / örter / frukter

Skulle vilja skriva ihop en "tre kombo"- lista med grönsaker/ örter / frukt att ge kaninerna. Försöker ge minst tre olika per fodring. Nu söker jag en förteckning på en lista med ätbara grönsaker / örter / frukter och vad de innehåller för nyttigheter. Tänker att jag då kan kombinera olika vitaminer osv med varandra. Hittat en bra artikel här(tror jag) med växter och löv. Men skulle så gärna vilja ha tips? på en lista med "allt" eller skriva här :) menar att jag ska använda listan som bas när jag utfodrar, tex 1.persilja (c - vitamin), 2. något fiberrikt 3. och något annat Supertack i förväg!

Allt gott!
/ Moa

[AnimalLover1]
6

Har bara renskrivit detta, infon är tagen från bl.a kaninmagazinet och en artikel här på kanin iFokus :) Ätbara växter för kaniner - Ananas - Bra att ge vid fällning - Basilika - Betblast - Banan (Socker!) - Blast från rädisor - Broccoli + blast - Blomkål (Små mängder) - Brysselkål (Små mängder) - Blåbärsris - Populärt hos de flesta kaninerna och kan ges som tillskott under vintern. Det sägs vara bra mot diarré. - Blåbär - Rika på antioxidanter som är viktiga för kaninens hälsa. - Björklöv - Ges som torkade eller färska. Motverkar på lång sikt att leversjukdomar utvecklas. Innehåller C-vitamin. - Björnbärsblad och späda skott - Brännässlor (Unga eller torkade) - Citronmeliss - Dill - Dragon - Eklöv – Sägs vara bra vid trumsjuka, om torkade. Ska inte ges om det inte är nödvändigt. - Enkvistar - Frukt (som godis) - Fruktkvistar - Grönsaker (ibland) - Groblad - Ges både som torkad och färsk, och skall vänjas in långsamt som allt annat i kaninväg. Groblad är "perfekt" föda för kaniner, då den är grovbladig och innehåller mycket viktiga fibrer för en kanins mage. Dessa blad är bra vid diarré eller lös mage, och underlättar matsmältningen för kaninen. Innehåller mycket C-vitamin - Gräs (ej nyklippt eller det som gräsklipparen lämnat efter sig) - Harkål - Hallon + blad – Blad kan ges både färska och torkade, rikt på C vitamin och innehåller nyttiga organiska syror som är skonsamma för kaninen på olika sätt. Socker i bären! - Koriander - Kummin - Kokt potatis - Krasse - Kålrötter - Klöver (ej för mycket, gasbildande och innehåller östrogen vilket kan framkalla brunst) - Kirskål - Krusbärsbuskar - Körsbärsblad - Jordgubbar + blad (socker i bären!) - Jordärtskocka - Lavendel - Lingonris - Ljung - Lomme - Lönnblad – Kan ges torkade och färska. De är lätta att torka och sedan blanda in i pelletsen. - Mynta - Malört - Mjölkört - Morot + blast – Ges både färsk och torkad. Innehåller A vitamin och Beta karoten som är bra för kaninens syn. Blast kan man ge mycket av, morot bara då och då. - Majskolv (godis) - Melon (socker!) - Maskrosblommor - Maskrosblad (Små mängder) - Ges både torkad och färsk. Mycket nyttigt för kaniner, dels för att växten innehåller mycket fibrer, och dels för att bladen innehåller viktiga vitaminer för kaninen. Skall inte ges i för stor mängd då gaser i magen lätt uppstår. - Nässlor (unga) – Ges torkade. Nyttigt fodertillskott, rikt på vitamin A, C och järn. Renar kroppen från skadliga ämnen. Hjälper till vid vår fällningen eller innan avelssäsongen sätter igång ordentligt. - Oregano - Palsternacka - Paprika (Grön är nyttigast för tänderna, den röda är lite sötare, godis) - Papaya - Sägs kunna bryta ner slem och matpartiklar som binder samman päls i matsmältningssystemet. Bra att ge vid fällningsperioder. Måste ges färsk och sparsamt. - Persilja - Persika (socker!) - Pepparmynta - Pimpernell - Päron (Små mängder) - Rölleka – Nyttig blomma/växt som ges torkad och färsk. Inflammationsdämpande för magen. - Rädisor - Rosmarin - Rölleka (Torkad eller färsk) - Lugnande vid gaser och tarmsjukdom. - Rönnbär - Perfekt tillskott på vintern och innehåller mycket C-vitamin. Skall ges torkade. Rönnbär och även rönnbärsblad + kvistar brukar vara mycket populärt. - Ringblomma - Ringblomma blandas med fördel in i kaninens pellets för godare smak och nyttiga vitaminer. - Spenat - Salvia - Snärjmåra - Späda tistlar - Svarta vinbär + blad – Bladen kan ges både torkad och färsk. Ökar utsöndringen av urin vilket gör att gifter som finns i kaninens kropp lättare förs ut. Är mycket rika på C-vitamin. - Sallad (Ges i små mängder. Romansallad, Ruccolasallad, Mangold, Röd mangold, Machesallad) - Smultron + blad – Bladen ges både torkad och färsk. Precis som svarta vinbärsblad så ökar smultronbladen utsöndringen av urin. Innehåller C-vitamin. - Spenat - Selleri - Tallkvistar - Timjan - Valört - Vicker (T.ex Häckvicker) - Våtarv

moamedkaniner
0

Tack!! Sitter själv och läser på kaninmagazinet Men tänker alla de saker där de inte finns någon förklaring tex selleri så googlar jag separat efter typ vitamin innehåll osv. Men upplever att det svårt att hitta för just kanin.. :/

Allt gott!
/ Moa

Agda
0

Vill tillägga lite på vissa av sakerna i #1:

- Ananas: Bra vid fällning p.g.a. enzymer som arbetar med päls som kommit i magen. Ska dock ges färsk, konserverad ananas har inte de enzymerna.

- Björklöv: Har gift i grentopparna innan musöronen slagit ut på våren. Är lite laxerande.

- Hallonblad: Främjar mjölkproduktionen hos digivande honor och kan underlätta förlossningen för dräktiga.

- Persilja: Innehåller mycket kalcium så det ska ges försiktigt (annars kan man riskera urinsten). Främjar brunst.

- Ringblomma: Kan vara abortframkallande.

Sedan så har jag aldrig varit med om att det blivit problem att ge mycket maskrosblad till kaninerna, så att de ska ges i små mängder tror jag inte behövs🙂

moamedkaniner
0

#3 Ang björklöven… Har läst att de går bra och torka. Utan att de ska vara någon fara alltså bara löven? Skulle du inte rekommendera persilja varje dag? I mindre mängd tänk en stjälk typ :)

Allt gott!
/ Moa

Agda
0

#4: Tar man björkgrenar på sommaren när de löven är helt utslagna och torkar dem så är det ingen fara🙂 Jag knipsar smala grenar och använder de små utstickande grenarna på pinnen och binder ihop de till ringar (smidigare att torka, jag hänger upp dem på hjorthorn). Då blir det både löv och gren som gott på vintern.

Skulle kolla upp nu vad jag läst varför björk var farligt, men hittar ingen riktig bra info. Det ska vara att den har garvsyra längst ut på grenarna för att skydda knopparna mot djur, men nu läste jag också att det ska bero på att grenarna innehåller xylitol på vintern, men kollar man på wikipedia står det "Xylitol (även kallat björksocker) är en sockeralkohol som finns i fibrer hos många frukter och grönsaker.". Också hittade jag en sida med denna text om garvsyra "Garvämnen finns i så gott som alla växter. En halt på ett par procent är vanligt men några innehåller mer, som blad av trollhassel (3-10 %), isopört (5-8 %), blad av tebuske (7-18 %), rosmarinört (8 %), salviaört (10 %) och timjanört (10 %). Träds bark och ved innehåller mycket, som bark av björk (3-5 %), olika slags ek (blad 8-10 %, bark 10-15 %), sumak (blad och kvistar 35 %) och akacia (bark 41 %).". Så jag vet inte riktigt vad man ska tro, men jag tycker det känns säkrast att inte ta björkgrenar förrän löven slagit ut, jag själv har aldrig upplevt problem med att ge björkgrenar ca 2 gånger i veckan under sommaren.

Tidigare blandade jag en nypa (ca 1/4 dl) torkad persilja i ca 4-5 kg foder, men i början av året hade jag en hona som klämde fram en väldigt stor urinsten så nu är jag väldigt vaksam till sådant som innehåller mycket kalcium. Urinsten kan också bero på ärftliga faktorer, men efter den urinstenen vågar jag inte utmana ödet med mycket kalcium (har också mycket kalk i dricksvattnet).