Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1759 ggr
Ellen Thomé
0

Liljekonvalj

Min digivande kaninhona åt idag ett liljekonvaljblad. Är det någon som vet hur giftigt det är och vad jag borde göra. Jag är lite orolig att giftet kanske förs vidare till ungarna genom mjölken? 

Tacksam för snabba svar :)

Evelina!
0

Ring och hör med kaninkunnig veterinär, t ex Marianne Tornvall på Mälaren smådjursklinik tycker jag du kan göra. Inte för att det finns så mycket att göra (ungarna måste ju få mat) kanske, men hon om någon borde veta.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

ALEVIUSS
1

Jo liljekonvalj är ju giftig, särskilt bären är dödliga även för människor. Exakt  hur giftig bladen o blommorna är är jag inte säker på, Men; Om hon inte utsöndrar saliv, fradga och verkar pigg och glad skulle jag inte oroa mig för moder och barn. Du kanske bör ringa en veterinär ändå och rådfråga dem?

[Sockertoppens_kaniner]
0

Jag tycker att du borde ringa och rådfråga en veterinär, då liljekonvalj är giftigt!

Ellen Thomé
0

Okej, ja det kanske är bäst att höra med henne. Tänkte bara höra här först om det var någon som har kunskap/erfarenhet av detta :)

Ellen Thomé
3

Jag ringde till Mälardalens smådjursklinik men de svarade inte så jag ringde till Roslagstull istället och fick rådet att köpa medicinskt kol och ge henne i spruta. Så mamma och jag var iväg och köpte kol. Nu har hon fått i sig kol och mår hur bra som helst som tur är. Veterinären sa även att ungarna inte skulle bli påverkade alls :) Så skönt!

Evelina!
0

#5 Skönt att höra!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning