gräs i stället för hö?
jag undrar om man nu på sommaren kan ge gräs till kaninen i stället för hö? räcker det med att plocka sånt där tjockt gräs som växer på ängar, eller ska man plocka med massa annat slags gräs också? hur fort jäser gräset?
Jag tror inte att det är bra att ta bort allt hö och ersätta med gräs.
Kaniner behöver hö även på sommaren. Vissa kaniner äter mindre hö självmant, då de tycker gräset är godare. ;) Men de ska ändå ha tillgång till hö under sommaren!
okey tack för svaren :D
Man kan gott och väl byta ut allt hö mot gräs så länge det är långt gräs.
Jag brukar ge gräs 2 ggr/dag och då såklart ta bort gammalt gräs.
Jag skulle inte ge mer sällan för jag skulle inte vilja att det skulle börja jäsa (det beror på mycket, tex hur skadat det är, att skära av gräset med tex en lie är tex bättre än att riva av det.
Tänk på att du behöver ge mer gräs än du brukar behöva ge hö (eftersom gräs innehåller mer vatten) ca 3-4 ggr el så brukar räcka (man märker efter ett tag).
Kolla upp så att den som äger ängen inte ska slå gräset som hö el ensilage. då bör man ju inte ta av det.
l'm back
Mina dissar höet helt när de får gräs.
Nu på sommaren bor de i betesburar och självmant väljer de att äta endast gräset och pelletsen. (De har dock alltid tillgång till en tuss hö)
Det har funkat med alla kaniner hittills :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jadå, det brukar gå toppen. Sedan måste de ju ha mycket gnagkvistar eller något som nöter ner tänderna. Brukar ge gräs 2ggr/dag.
Vi brukar vänja de lite i säkerhets fall, så vi går långsamt över till bara gräs. :)
#6 sa nått bra, vänj över långsamt. Men det sker naturligt om man börjar när det är vår och bara några få strån sticker upp.
l'm back