Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2252 ggr
[Lollo 97]
0

Rädda kaniner

Har en granne som har 2 lejon kaniner. Hon är 9 år. Men hon är inte med dom så mycket. Dom är väldigt rädda och sitter ofta och trycker i ett hörn de gånger jag har sett. (Tror jag har sett henne haft dom ute en gång i år) annars sitter dom i buren inne eller ute bara. Jag  har sagt till mig själv att jag kan gå dit och ta hand om dem om hon inte vill/orkar. Jag vill få henne mer intresserad för hon vill bara ha. Hennes mamma har pratat med oss och säger att hon är väldigt bort skämd. Hon har egen hund. Vem tar hand om den? Jo, mamma och pappa. Hon har 3 katter. Som mamma och pappa tar hand om. Så har hon ju två kaniner. Dom tar mamma och farfar hand om åt henne. Kan inte vara ett så kul liv för kaninerna att sitta i en bur hela dagarna.

Så tycker ni att jag ska fråga om jag får komma dit och pyssla lite med dom?

jenniled
1

Jag tycker det är jättefel av FÖRÄLDRARNA att skaffa en massa olika djur till en 9åring. Dom har ju sett att hon inte skötte om sin hund, och sina 3 katter. Varför i hela fridens namn låter dom ungen få 2 kaniner då också.  Hon är ju inte tillräckligt mogen ännu att ta hand om sina egna djur.

Du kan fråga om du får ta över kaninerna

moamedkaniner
1

#0 Bra idé att fråga om dom iallafall. Det kanske även får henne mer intresserad av dem. Om du kommenterar det. Men som #1 skriver så kan du ju om du har plats tid och råd fråga om du kan ta över dem annars kanske hjälpa till att sälja / hitta någon annan som kan ta hand om dem! :) lycka till

Allt gott!
/ Moa

[Lollo 97]
0

Vill hemskt gärna ta över kaninerna. Men barnet är ju då väldigt bort skämt och kommer vara sur på sin mamma i evigheter. Jag ska försöka att komma hem till henne igen för att se hur hon behandlar kaninerna och om dom har bra päls, klor mm. Jag kommer få för mina föräldrar att ta hem nya kaniner. Men min mamma tycker dom är jätte söta så jag tror inte det är så mycket tjat som behövs. Men jag kommer göra allt för kaninerna.

moamedkaniner
1

#3 Du kan ju prata med hennes föräldrar annars. Men missköter hon inte kaninerna på något vis och hon vill behålla dem blir de ju svårt. Men du kan ju som sagt fråga om du får pyssla om dom, och de kanske successivt leder till att du får ta över dom! :)

Allt gott!
/ Moa

jenniled
1

Det är ju inte barnets fel att det är bortskämt. Det är ju helt och hållet föräldrarna som sett till att det blivit så. Vad ska hon tjata sig till nästa gång? En egen häst som hon inte orkar ta hand om.

[Lollo 97]
0

Vet att det inte är hennes fel. Föräldrarna borde ju också tänka till.

jenniled
0

Och även om flickan ger kaninerna mat och vatten varje dag så tycker jag det är vanvård att dom bara får sitta där i ett hörn i buren och trycka. Kaniner behöver Motion, dom behöver aktiveras och dom behöver få känna sig omtyckta och att nån bryr sig om dom, inte bara kastar åt dom lite mat.

Jag tycker att det vore bäst om du pratade med flickans föräldrar.  Och så tycker jag att föräldrarna ska sätta mer krav på sin dotter att hon bryr sig om sina kaniner ett visst antal timmar/dag. Och att om hon inte sköter det så får du ta över kaninerna.

[SisselaJ]
0

Det någon egentligen borde göra är väl att ta ett snack med föräldrarna. Inte säkert att det hjälper hennes bortskämdhet om du tar kaninerna. (men självklart tycker jag att du ska göra det eftersom de förtjänar ett bättre liv.) 

De behöver en tankeställare och insikt om vad för ansvar ett djur innebär. Och lite skinn på näsan så de kan säga nej till sin dotter. 

Men gör vad du kan för de stackars kaninerna! Det är jättebra av dig!

Elsa03
0

när du är med henne kan du fråga om ni kan vara med dom

Bimbus
0

Hon kanske kan få komma hem till dig och hjälpa dig städa buren, klippa klorna (iaf kolla på) osv? Sedan kanske du kan fråga om hon behöver hjälp med sina kaniner? :)