Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 779 ggr
moamedkaniner
0

Slutat äta morötter...

Hej, Min herre på 14 veckor som sakta men säkert fått smaka på och vänja sig vid grönsaker åt morötter tidigare men har nu slutat. Han lämnar de bara och de spelar ingen roll att han fick det som ända grönsak (provade en dag) han lämnar det bara och äter allt annat. Nu har han även börjat göra likadant med bladpersilja, vilket jag tycker är konstigt. Undrar om någon vet varför han beter sig så? Efter att ha googlat och sökt här så har jag förstått att morötter innehåller bra vitaminer men även mycket socker så det kanske bara är bra att han inte äter det? Eller är han bara bortskämd? Tacksam för svar! :)

Allt gott!
/ Moa

Zepp
0

Kaniner föredrar gräs, blad och örter.

Har du sett någon vild kanin gräva upp morötter?

"Kaniner är grovfoderätare vilket innebär att de kan och ska smälta cellulosa med hjälp av sina bakterier i blindtarmen. De är liksom hästar och kor betande djur som i naturen huvudsakligen livnär sig på gräs, blad och andra låga växter."

http://www.agria.se/smadjur/artikel/utfodring-av-kaniner

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pernillaoscarsson
1

Moroten hade jag inte brytt mig om ifall mina kaninen inte ätit det. Som du säger, den innehåller socker. Dock lite mysko att han slutar äta sådant som ses som "gott". Har du kollat tänderna? Äter han sin vanliga mat och hö? Kanske han bara är kräsen? Prova att variera lite.

ALEVIUSS
0

Ger du ekologiska morötter? Om inte pröva med att ge enbart ekologiska morötter då oekologiska innehåller spår från kemiska medel plus tungmetaller då morötter är extra bra på att binda tungmetaller. Kan vara det kemiska han reagerar på?  Eller så gillar han helt enkelt inte morötter,känner en o annan kanin som ratar både morötter och bananer!  Men detta kan faktiskt ändras med tiden också :)

moamedkaniner
0

#2 Vi var hos veterinären och kollade då även tänderna redan när jag hämtat honom! Och hon hade inget att anmärka på. Men hon kunde inte se de tänderna som sitter längre in då de va för små. Han äter både här och gnager på de mesta (grenar osv). Försöker smyga in lite morotsbitar men icke! Han får väldigt varierande i liten mängd. Kan de va att han börjar bli tonåring?

Allt gott!
/ Moa

moamedkaniner
0

#3 Jag funderade faktiskt också på det, om jag ska prova någon annan sort med morötter! Får helt enkelt prova! Men skönt att de inte är något livsnödvändigt han är kinkig med! :)

Allt gott!
/ Moa

tlover
1

OT

#3 ekologisk mat har inte mindre tungmetaller. Tungmetallerna finns i jordarna överallt, det som påverkar hur mycket som tas upp är växtsort och ph värde i jorden.

Däremot innehåller dom mindre kemikalier och blir mer näringsrikt (hur mycket mer näringsrikt varierar bla beroende på odlingsmetod).

l'm back

moamedkaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Problem "löst" Provade att torka morötter (samma sort som tidigare) Och de vart väldigt uppskattat! Och tror dessutom de är bättre för tänderna i och med att der hårdare! Så nu blir de till att torka fler! :)

Allt gott!
/ Moa