Man tar honan till hanen. Vad det brukar kosta vet jag tyvärr inte, men man brukar nog ta en fast avgift och inte per unge.
#1 Kan inte hanen komma till honan? Om man har neutral plats för dem att träffas på. :) Så borde det väl inte spela någon roll..
Ok, tack för svar! Förhoppningsvis får man då en gratis omparning om det inte tog första gången.
Vad jag har läst så ska man ta honan till hanen. Anledningen var att honan kommer att gå till försvar och vara mycket aggresiv mot hanen för att skydda sitt revir, detta skulle då inte hända i omvänd situation. Detta är dock bara vad jag läst, kommer dock inte ihåg i exakt vilken bok. Rätta mig om jag har fel!
När jag lånade ut min hane för PARNING kom jag med hanen till honan eftersom det var det mest praktiska. De fick sedan träffas på en neutral plats (kompostgallerhage där ingen av kaninerna tidigare varit) och det gick hur bra som helst.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#3 Just därför jag sa neutral mark ;) Alltså inte i honans bur utan på ett ställe som är nytt för båda. Tänker ju att när man har både honor och hanar hemma kan man ju bara sätta in dem i en Hage eller liknande utan att någon försöker slåss, borde fungera med en "främmande" hane också. 🙂
#4 Jaha :) Ja det är nog det som jag helst skulle vilja då jag inte har bil. Blir väldigt krångligt och stressigt för honan att resa med henne då. Tror det är bättre att resa med en hane istället… Vad tog du för parningen? :)
#4 Har inte tagit betalt ännu då vi vill veta att det kom ungar. Men 100 kr per levande unge vid 8 veckors ålder tänker jag ta. Men det är ju olika för olika hanar, skulle lätt ta det dubbla om kaninen var välmeriterad antingen i utställnings- eller hoppvärlden.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
När jag lånade hane så åkte jag till hanen. Fick betala 300kr och fick då en gratis omparning om det inte skulle ta sig.
Mina hanar lånar jag ut för 400kr, gratis omparning. Har märkt speciellt på hoppisarna att man brukar ta en avgift på varje kaninunge som kommer till världen 🙂
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag lånar i regel inte ut hanar pga smittorisken. De gånger jag lånat ut har jag tagit betalt enligt vad en unge i kullen kommer att kosta. Den som lånat hane har betalat då ungarna varit några veckor.
#8 Aha :) Intressant!
#9 Menar du totalsumman för vad en av ungarna säljes för? :)
Jag har gjort som #9 de gånger jag lånat ut hanar.
Hej!
Jag lånade en hane till min hona för PARNING. Vi gjorde som så att jag tog med mig honan och åkte över till tjejjen som hade hanen. De fick sitta tillsammans i en stor hästbox, de "fick till det" så att säga 4ggr, detta inom loppet av en halvtimme.
Sedan for jag o min hona hem igen, och en månad senare föddes 9st ungar.
Jag betalar 400:- till tjejjen som har hanen, det är priset för en unge.
Mer än priset för en unge tycker jag inte man kan begära om man äger hanen. Trots allt tar man ingen risk som ägare till en hane som parar sig.
Den som äger honan tar risken, kan riskera både honans liv o är också den som får 12 veckor framöver totalt upptagna av kaninungar/dräktighet som tar både tid o kostar pengar i form av mat. Så att få priset för en unge är vad jag anser är normalt för en hankaninsägare.
Resten, som inte blir någon vinst även om man säljer ungar för 400:-/st tycker jag att ägaren till honan ska ha som har jobbat hårt i två-tre månader för att hålla ungar o hona i gott skick.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Jag tror man brukar ta honan till hanen inte bara för att det ska bli rätt revirmässigt utan också för att inte den som lånar ut sin hane ska behöva göra den resan utan det ligger ju främst i honans ägares intresse att få låna hanen. Det är ju ett extra besvär att åka iväg. Dessutom ska ju hanen vara trygg så att han får upp den sas. :p
Jag tar 250 kr för en PARNING.
Brukar vilja ha hit honan, om jag inte känner ägaren (är väldigt mammig om mina kaniner) och sedan en gratis omparning om det inte tar :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#12 Jag håller faktiskt med dig. Det är ju inget jobb att äga den utlånade hanen, utan det är bara så att man delar med sig av hans goda gener. 😉 Jag hade nog inte heller begärt mer än fulla priset för en unge, eller möjligtvis en fast summa.
#13 Ja det har du rätt i, haha! :) Tänkte inte ens på det *facepalm* Bor man dock nära spelar det nog ingen större roll skulle jag tro.
#14 Låter bra! :)
#10 japp. Dock e kaninerna (ofta) dyrare här borta, så att låna en hane brukar gå på ca 600-800kr. Jag skulle dock ta betalt enligt samma system även om kaninerna vore billigare. Skulle det bara bli en unge skulle jag komma överens med honans ägare om betalningen, så priset skulle kännas överkomligt för bägge parter.
#16 Ah, I see! Vad är "här borta"? 🙂
Den som har hanen kanske kan ta några kr extra för besväret i värsta fall. :)
#12: Lånar man ut en hane till någon finns det alltid en risk för att få in en smitta i kaningården. Tex syfilis. Honan kan också skada hanen.
#17: Finland
#18 För att komma till honan? Absolut kan man ju betala bensinpengar för det! :)
#17 Jaha! Ja men då förstår jag om det är annorlunda priser och grejer! 🙂
När Bobo (hona) blev parad så fick hanen komma till oss eftersom om dem som hade hanen skulle köpa vår kanin Vitsippan. Så vi byggde upp en liten kompostgaller-hage som dem kunde paras i. Vi fick alltså 200 kr plus att Bobo blev parad, då fick dem Vitsippan :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
#21 Praktiskt läge! :D Men skönt att höra att det fungerar fint så också, att hanen kan komma till honan.