De gillar inte selective...
Köpte en påse med selective till kaninerna på Granngården för några dagar sedan. Har blandat ut det med mitt vanliga foder sedan jag köpte det. Testade först att ge dom hela bitar utav Selective, men det gillade de inte, testade sedan att bryta bitarna på mitten (ifall de tyckte att bitarna var för stora) men dom gillade det fortfarande inte. De brukar gilla ny mat (har testat Cuni Nature också och det älskade dom!) och tänkte att jag kunde blanda ut Cuni Nature eller Rabbit Royal med selective för att jag tycker att de borde ha hel pellets också, har haft Carrier innan och blandat ut det med men jag tycker inte att det är ett sånt bra foder till mina kaniner för deras pluttar blir hårda och nästan svarta av det, så jag ville byta ut det mot selective då jag har hört att det ska vara bra. Kommer de att börja äta det om ett par dagar? Eller ska jag slänga påsen? Jag har gett cirka 60-70 gram utav Cuni Nature utblandat med Carrier till två sällskapskaniner som går tillsammans, en lejonhuvad och en lejonhuvad dvärgvädur, så kan ni kommentera om det är för mycket till dom… Det är detta jag köpte till dom för några dagar sedan: http://www.granngarden.se/product/kaninfoder-select-pell-350g
MVH Wilma
Eftersom att selektivt är väldigt" nyttig" och att det inte finns så mycket socker i så då kanske det inte smakar så gott? Har för mig att cuni nature har mycket frukter och sånt i, så då blir den ju godare, tycker du borde vänta med att kasta den. Om min kanin är hungrig äter hon allting, så det kanske beror på att dom väljer höet innan selective
Frida
Aa så kanske det är! Men har funderat på om det verkligen är Carrier som stökar till det i magen, för de är alltid hungriga när jag kommer… Ska jag minska på fodergivan och lägga ut hö på flera olika ställen i rasthagen (de får bara hö i huset där de är på natten). Blev ganska rörigt… Hoppas att ni förstår! :)
MVH Wilma
#2 på ett sätt ska kaniner alltid vara hungriga. Dom ska äta hela tiden, alltså hö då. När man kommer med maten så är det vanligast att kaninerna kastar sig över maten, och det ska dom göra. Det är nog bäst att du lägger ut lite kö i en låda eller något i hagen så kan dom sitta där och äta om dom vill.
Frida
Ja, de ska ha tillgång till hö dygnet runt. Kaniners magar får aldrig bli tomma.
Mina gubbar gillade inte selective heller, men det slank ner efter några dagar. Släng inte påsen. Det tar ofta ett tag innan kaniner vill äta nya grejer (om det inte är godis) . Den sortens nyttiga pellets som mina kaniner gillar är cunicomplete, så jag köper dem nu istället.
Mina kaniner tycker inte heller om selective. De fnyser bara åt det.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Vänta ett par dagar, tar tid för vissa kaniner att inse "Jaha, ja men nu finns det bara den maten i skålen och jag är hungrig, jag tar väl en bit då".
SÅ fyll inte på med den andra maten bara för att den dissar Selective, ge det en chans även om de slukar allt och lämnar Selective. För tillslut äter nog de det. Som sagt tar det kaniner oftast ett par dag att fatta att det är vad de får, sen kan de t.o.m föredra det foder som de ratade först.
Så har mina kaniner varit, men som sagt ger jag inte upp direkt.
Mina älskar Selective! De föredrar nästan det över grönt (gräs, blad osv.)! Nu ratar de istället JR Farm Grainless efter att ha fått Supreme Selective innan. 🤔 Jobbiga kaniner! haha
Kanske börjar de äta om några dagar som folk har skrivit innan. Vänta lite och erbjud sedan igen. :)
Okej, tack för alla svar! :) De kan hoppa in i trähuset när dom vill. De har börjat gilla Selective nu :)
MVH Wilma