Bilddakbok: Kull 14
Hej! đ
I natt födde min Ă€lskade vilgrĂ„a dvĂ€rgvĂ€durshona Selma fyra smĂ„ bebisar, det Ă€r min första dvĂ€rgvĂ€durskull (har bara haft vĂ€durskorsningskullar och lejonhuvade dvĂ€rgvĂ€durskullar). đ
I denna trÄd har jag tÀnkt att ni ska fÄ följa kaninungarnas uppvÀxt genom bilder och text.
Vill ni följa trÄden sÄ bokmÀrk helst, vill hÄlla trÄden sÄ fri som möjligt ifrÄn onödiga kommentarer sÄ som "tass" och "följer".
Kika gĂ€rna in pĂ„ hemsidan, http://kaupungskaniner.weebly.com och Facebooksidan "Kaupungs Kaniner". đ
HĂ€lsningar Amanda och kaninerna
Kan börja berĂ€tta lite om förĂ€ldrarna till kullen. đ
Mamman till kullen heter Ringmurens Selma och Àr dÄ en dvÀrgvÀdur i fÀrgen viltgrÄ, utstÀlld en gÄng pÄ 92 poÀng och fick avdrag för fÀllning och gula tassar. Hon Àr alltsÄ inte stamboksförd Àn, utan jag ska stÀlla henne nÄgra gÄnger till först.
Hon Ă€r en lite blyg tjej, men tar man det försiktigt och gör det pĂ„ hennes villkor sĂ„ Ă€r hon vĂ€rldens mysigaste kanin. Ălskar att slicka och pussa pĂ„ mina fingrar.
Köpte henne parad den 13 April och har alltsÄ inte haft henne sÄ lÀnge, sÄ vi hÄller Ànnu pÄ att lÀra kÀnna varandra.
13 Maj 2014
I natt föddes dÄ de fyra smÄ bebisarna, deras mamma hade gjort ett ganska slarvigt bo. SÄ fick hjÀlpa henne att bÀdda ner dem, hon hade i alla fall dragit ordentligt med pÀls. Men dock mÄste hon ha missuppfattat vart pÀlsen skulle ligga, hon la det mesta bredvid boet istÀllet.
Tur att jag kom ut i god tid och kunde fixa till boet och bÀdda ner ungarna som fortfarande var varma.
Nu hĂ„ller vi tummarna för att allt gĂ„r bra! â€ïž
14 Maj 2014
TyvĂ€rr hittade jag en bebis ihjĂ€lfrusen utanför boet pĂ„ morgonen, trĂ„kigt som f*n. đ Men sĂ„nt hĂ€nder⊠đ
De tre kvarvarande kaninungarna sÄg i alla fall tjocka, pigga och fina ut. SÄ nu fÄr vi hÄlla tummarna stenhÄrt för att de överlever!
En dag gamla idag. â€ïž
Hej, hur fÄr du bilderna sÄ stora? Jag lyckas bara fÄ dem högst upp i ett hörn⊠:P SÄ söta ungar! Lycka till med dem!
#5 Du mÄste kryssa i "visa/infoga bild i inlÀgg".
Intressekoll
TÀnkte bara för sÀkerhetens skull lÀgga ut en intressekoll pÄ kaninungarna, jag kommer behÄlla de som jag anser kommer bidra med nÄgot i min Avel och sÀlja överskottet. LÀmpar de sig för utstÀllning sÄ sÀljes de öronmÀrkta med stamtavla, annars sÄ fÄr ni med hÀrstamningsbevis och sÄ kommer ungarna vara mÀrkta i vÀnster öra med mitt uppfödarnummer.
Kan alltsÄ skriva upp intresserade pÄ en intresselista och sÄ hör jag av mig lÀngre fram. Detta innebÀr inte att det Àr krav pÄ köp.
Kaninungarna finns pÄ Gotland, men transport brukar lösas! SÄ skriv via pm om det skulle vara intressant.
Nu ska jag ut till kaninerna och ta lite bebisbilder som jag lÀgger ut senare. 
Helt underbara! :)
16 Maj 2014
Tjockisarna fortsÀtter vÀxa och Àr verkligen riktigt runda om magen, tror pÄ allvar att deras mamma har grÀdde i spenarna. SÄ runda som de Àr. Det Àr Selmas första kull och hon sköter sina smÄttingar perfekt, skönt!
Ungen lÀngst upp ser lite rynkig ut, men den ligger lite konstigt och Àr egentligen en riktigt rund liten tjockis.
sötnosar! :)
med vÀnliga hÀlsningar Hanna & djuren
18 Maj 2014
Fick panik pÄ morgonen nÀr jag skulle kolla till bebisarna, för i boet lÄg bara en liten tjockis och gottade sig. SkrÀckslagen över att de andra tvÄ skulle ligga ihjÀlfrusna nÄgonstans sÄ kollade jag igenom hela buren och hittade ett nybyggt bo dÀr de andra tvÄ ungarna lÄg. Mycket mÀrkligt⊠Men eftersom bebisarna behöver vÀrmen ifrÄn varandra sÄ la jag tillbaka dem i sitt vanliga bo.
Alla var i alla fall tjocka och pigga. â€ïž
SÄ himla söta :)
Kan du inte lÀgga upp en video pÄ din youtube kanal?
20# NĂ€r jag har tid och ork
28 Maj 2014
Nu kommer de första individuella bilderna pĂ„ bebisarna, för nu har alla öppnat ögonen helt. đ
30 Maj 2014
Kaninungarna bli bara sötare och sötare för varje dag, tyvÀrr sÄ Àr alla hanar, jag ville ju behÄlla en hona, men icke. Förmodligen lÀr jag spara Ätminstone en utav dem.
Nu börjar det Àven dags att bestÀmma kulltema och namn pÄ godingarna.
TvĂ„ veckor och tre dagar idag. â€ïž
Tre veckor och en dag idag!

Kaupungs Ă ska, han ser otroligt lovande ut! 3 veckor och 1 dag.

Kaupungs Regn, tror att det Àr en liten hona, men Àr inte helt 100% sÀker Àn.

Kaupungs Vind, hane
7 Juni 2014
3 veckor och 4 dagar

Ă ska, hane

Vind, hane

Regn, hona
Ă h vad fina dom Ă€r :) Och viltgrĂ„ som Ă€r sĂ„n fin fĂ€rg đ Har sjĂ€lv 4 st ViltgrĂ„ DvĂ€rghare bebbar just nu.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
11 Juni 2014

Ă ska, hane, 4 veckor och 1 dag.

Vind, hane, 4 veckor och 1 dag.

Regn, hona, 4 veckor och 1 dag.
Dina kaninbebbar Àr sÄÄÄÄ söta. Ska du behÄlla nÄgon?
Linnea Adler
HemmansÀgarens smÄdjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
VĂ€sterbottens LĂ€n - Storuman
33# Funderar starkt pÄ att behÄlla à ska, men han fick ju fel kön :P SÄ sitter och klurar pÄ honom och Regn. Sen ska jag antagligen behÄlla honan i kull 13, i kull 12 sÄ ser jag dock ingen att spara just nu. :)
15 Juni 2014
Kaninungarna fortsĂ€tter att vĂ€xa sĂ„ det knakar, fyra veckor och fem dagar idag. Ăr fortfarande vĂ€ldigt fundersam vilken kaninunge jag ska behĂ„lla, har verkligen fastnat för en av hanarna, men ville ju ha en hona. SĂ„ fĂ„r se om det blir Regn eller Ă ska som stannar.
23 Juni 2014
Nu var det ett tag sedan jag skrev nÄgot i trÄden, men hursomhelst mÄr kaninungarna bra och vÀxer otroligt mycket. Idag sÄ Àr de fem veckor och sex dagar. Jag kommer nog att behÄlla den lilla honan Regn, men har inte bestÀmt mig Àn.
Detta Àr det sista inlÀgget i denna trÄd och det beror pÄ att jag har sÄ himla mycket att göra nu för tiden. DÀrför kan Medarbetare eller administratör lÄsa trÄden.

23 Juni 2014
Nu var det ett tag sedan jag skrev nÄgot i trÄden, men hursomhelst mÄr kaninungarna bra och vÀxer otroligt mycket. Idag sÄ Àr de fem veckor och sex dagar. Jag kommer nog att behÄlla den lilla honan Regn, men har inte bestÀmt mig Àn.
Detta Àr det sista inlÀgget i denna trÄd och det beror pÄ att jag har sÄ himla mycket att göra nu för tiden. DÀrför kan Medarbetare eller administratör lÄsa trÄden.

Vilken dag föddes dom pÄ?
38# Om du kollar startinlÀgget sÄ ser du att de föddes den 13 maj och eftersom det Àr mÄndag idag och jag skrev att de var 5 veckor och 6 dagar idag sÄ borde de bli 6 veckor imorgon pÄ tisdagen.
SÄ tisdagen den 13 maj 2014 föddes dem pÄ.
menar som dag 32 exempel
40# Jaha, deras mor födde dem pÄ natten till dag 30. Alla mina honor brukar föda pÄ dag 30 eller 31 och oftast pÄ nÀtterna.