Foder till aktiv hoppkanin?
Hej! Tänkte bara fråga vilket foder ni skulle kunna rekommendera till en aktiv hoppkanin? Jag fick Bello rekommenderat av uppfödaren, och köpte då hem en 20 kg säck då det bara gick att köpa 20 kg åt gången (var inte så "insatt" i det här med foder då). Då jag verkligen inte tycker detta foder är bra så vill jag gärna byta till ett annat foder. Det är en aktiv hopphona som väger ca 3 kg och som är ca 1.3 år. Pluttarna är svarta, små och hårda, med andra ord inte bra. Då jag har ganska mycket mat kvar så kommer jag antagligen blanda, 50/50, med det nya fodret eftersom jag inte vill slänga. Så ja, vilket foder tror ni skulle passa min fina tjej, vad kostar det och var finns det att köpa? :)
Hemma ger vi alla kaniner(aktiva hoppare, utställningsdjur & avelskaniner) 50/50 Cuni Top + Cuni Fit, det funkar finfint🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Bäst mot små, svarta pluttar tycker jag helt klart Rabbit Royale är, vilken är den pellets jag ger till mina kaniner. Försökte byta till Edel en gång då den är billigare, men pluttarna blev jättedåliga av det. Tilläggas ska att de vid båda pelletssorterna hade fri tillgång på och åt väldigt mycket hö. Så jag säger Rabbit Royale, alla gånger!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Okej, tack för svaren! #2 och #3 Är det den här? http://www.gnagarboden.se/kanin/foder-fodertillskott/rabbit-royale-3kg
Okej! Den är inte lite som "gnagarblandning" då? Jag tänker på att den är ganska "växtig/fröig", och hur blir det om kaninen rensar bort pelletsbitarna? :) Min är ganska kräsen och risken att hon bara äter det goda är ganska stor… Men jag skulle ju kunna testa RR i alla fall och se hur det blir ;)
#6 Nej detta är ingen onyttig gangarblandning utan mer som ett nyttigt müsli. Finns även vanliga pelletsbitar i blandningen. Jag upplever att de ev. i början kan lämna de dom gillar minst men efter ett tag äter allt. Köp hem en på 3 kg och testa, helt klart värt det! 👍
Tänkte mest om den fungerade som gnagarblandning, alltså att fröna innehåller det onyttiga/goda och pelletsbitarna är fiberbomber, men så är det inte i det här fallet? :) Jaja, min pälsboll lär ju inte direkt bli ledsen för lite godare mat! ;)
#8 och den kommer ju späs ut med "ren" pellets. :)
Nyttigt gnagarblandning är bl.a Cuni nature re-balance, men kräver dock mer protein om du ska ha till en väldigt aktiv hoppare.
Men ska du ha till en aktiv hoppare som ändå får svarta pluttar av bello så bör du blanda ut det med ett foder med lägre protein och högre andel fibrer. Kollade nyss online, fanns en Bello pellets med 17,5% protein och 10 % fibrer, dvs väldigt, väldigt kasst enligt mig. För mycket protein och för lite fibrer. Lottie pellets är t.o.m mycket, mycket bättre enligt den ration.
Hemma brukar jag vanligtvis köpa in renfor/viltfor som innehåller lågt med protein och lite mer fibrer, dock blandar jag ut detta med ett högklassigt foder med lite mer protein och mer fibrer. Får då ut den procenten jag söker i protein/fett/fibrer
Jag rekommenderar dessa pellets till en aktivare kanin : Cuni Complete, Selective rabbit
#10 Tror du att jag kan blanda Bello med Cuni nature re-blance? Bello innehåller ju mer protein och Cuni nature re-balance mindre?
Hehe, det här känns ju bra, jag har fått ca 5-6 foder rekommenderade😂 Nu blir det ju ännnnnnu lättare (ironisk) att hitta foder, men jag har ju kommit en liten bit i alla fall, på vilka som skulle kunna passa…
Vill ju gärna välja rätt på en gång, för även om jag köper hem 3 kg och testar, så kommer hon kanske få ha det i 3-5 mån, och det är ju ett tag! 😉
#6 Alla mina har varit som hungriga tigrar och kastat sig över hela RR-blandningen och även om någon individ varit skeptisk till pelletsen i början har den alltid gått ner efter några dagar. Tycker absolut att du ska prova RR, det är ju ett av de billigare alternativen som ändå håller god klass. Och som jag sa tidigare, pluttarna blir suuuuperfina av hö kombinerat med RR.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#13 okej! :) Jag fick ett tips? om att istället för att fråga om foder och få en massa svar som inte vet hur fodret blir med Bello, så skriver jag upp värderna på Bello blandat med det som ni svarat, så får ni säga vad som ser bäst ut! :) Cuni Complete + Bello Protein: 16.5% Fiber: 15.5% Fett: 2.9% RR+ Bello Protein: 15% Fiber: 13% Fett: 2.6 Cuni Nature re-blance + Bello Protein: 15.7% Fiber: 13% Fett: 2.9% Selective (Rabbit) + Bello Protein: 16% Fiber: 15% Fett: 2.1% Cuni Fit + Cuni Top + Bello Protein: 17.1% Fiber: 14% Fett: 2.9%
Högst fiber får du med Cuni Complete och Selective. Men Cuni Complete finns att köpa billigare på zooplus.dk ett tips? är att du blandat mer Cuni Complete och mindre Bello för att få upp lite mer fibrer och ner lite av protein.
Om du skriver ner värdet av Bello kan jag kolla upp lite olika kombinationer :)
#15 Tack så mycket!
Bello:
Protein: 17.9%
Fiber: 10.9%
Fett: 2.7%
På den här länken finns en del foders värden:
http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html
Du tror inte man kan blanda i Meiseter-Lampe, för fibrernas skull, den finns på länken.
(Råprotein: 10.4%
Fiber: 30.5%
Fett: 1.4%)
Oj, det jag har skrivit om Bello stämmer inte riktigt. Jag kollade upp fodret på datorn, och skrev det har i tråden. Men jag tog och kollade på förpackningen nyss och då såg jag att "min" Bello har andra värden, så här kommer dem:
Protein: 17.0%
Råfiber: 12.6%
Fett: 4.2%
Så nu vet ni, och fodervärdena i #14 stämmer alltså inte, hoppsan, borde kollat på förpackningen på en gång men jag trodde det var samma🤐
.
Om du blandar Cuni Complete och Bello fast 2 kg Cuni och 1 kilo Bello (alltså det dubbla av Cuni) så får du dessa värden.
Protein 15,6 %
Fett 3,4 %
Fibrer: 17,53 %
Skulle säga hyfsade värden för en aktiv hoppare :)
Men om du bara har en kanin kan du lika gärna bara köpa en säck Cuni Complete utan blanda eftersom det kommer nog inte gå så mycket foder :)
#19 Jo, jag ska sluta med Bello, men då jag har ca 10-15 kilo kvar, så vill jag använda upp det och inte slänga, det är därför jag vill blanda i Bello, för att få slut på den. :)
#20 Okej :D
#21 Tror du man kan blanda i något mer för att få i mer fibrer, ex Meister-Lampe (30.5% fibrer)? :) Eller blir det bra med bara Cuni Complete? Risken finns kanske att hon petar bort det för att bara äta det goda? ;)
#22 Ja, visst går det blanda i. Fast Meister Lampe är inte favvofoder hos kräsna kaniner, det är som hökuber, men du kan ju prova :)
Annars finns Selective rabbit med 25% fibrer.
Mmm, både Selectiv och CC är ju ganska dyra, men jag blandar ju och har bara en kanin ;) Det får nog bli så, Cuni Complete, Selectiv Rabbit och Bello! :) Tack!