Tjock nine
Loke har de senaste månaderna växt enormt på bredden. Numera får hon väldigt lite pellets. Vissa dagar inget alls. Istället får hon gott med hö och gräs. Hon är ute nästan varje dag (bortsett de dagar då det bara regnar) och rastar sig i en Hage på 12 kompostgaller. Hon rör på sig men sitter ju så klart helst och käkar gräs. Jag har provat hoppa med henne men det är ingenting hon tycker är speciellt kul. Hon får heller inga sötsaker utan hennes kost består i princip bara av hö och några korn pellets då och då. Upp till det kan hon få en gurkbit och lite blast från t.ex. morötter och rädisor. Hon får även grenar med blad på både i bur och hagen. Så att dra ner på någonting ser jag inte direkt som möjligt. Pelletsen kan jag dock ta bort helt. Problemet är väl att hon behöver röra på sig mer men jag vet inte riktigt hur jag ska få henne till det? Jag har inga direkta möjligheter att gå med henne i koppel då områdena runt omkring är trafikerade. Så hon har ju i princip bara sin Hage. Så har ni några tips? på kul aktivering i både bur och Hage? Aktiveringsboll får hon pelletsen i.
För övrigt bajsar och kissar hon som vanligt.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Lägg in rör/tunnlar, stockar/stenar och hus/gömställen i hagen. Då kan hon få lite mer aktivering genom att upptäcka och undersöka föremålen. :)
Katt tunnel, finns en del billiga på Ö&B, annars finns det på zooplus för en billig peng 🙂
Eller om ni inte är rädd om gräsmattan så kan man gräva en liten grop och sedan fylla igen det igen, bara så att jorden blir lite mjukare. Brukar vara mer inbjudande att gräva då 🙂 Ifall hon gräver så rör hon mycket på sig också.
En massa stockar och pinnar som ev går att hoppa över, stolar, transport/hus brukar också vara roligt för dom
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jo, gräver det gör hon, snart dax att fylla igen hålet då det börjar bli lite väl djupt. Sedan har hon en vipbräda också, dock uppskattar hon mer att ligga och chilla i skuggan som blir utan den ;) Men tunnlar ska jag försöka fixa, hade någon hemmagjord sådan förra året vilket hon faktiskt gillade. :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson