Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 293 ggr
sannaa107
0

Maten

Hur mycket ska en Dvärgvädur ha när det gäller mat hon får pellets från granngården, ska dom ha 1 dl? Isf vilket ålder ska man börja ge dom så mycket? Min kanin är nu 4 månader ungefär.. :)

[neptunens]
0

Vilken pellets från granngården? 1 dl för en dvv är mycket, speciellt honorna har en tendens att bli feta på noll och ingenting.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Du får ge mat efter hull. Hon ska inte bli för fet men inte heller för smal. Men 1dl om dagen fördelat på morgon och kväll tycker jag låter rimligt. Det ger jag mina kaniner på sommaren och dubblar det på vintern. (De är utekaniner.) Sen har det ju alltid fri tillgång till hö och är ute större delen av dagen och får då i sig gräs, växter och grenar. Så se till att hon inte får en påse under hakan eller att fettet väller ut på sidorna, så blir det bra! :)

[Sockertoppens_kaniner]
0

Det beror ju också på hur mycket kaninen rör på sig. Det behöver inte vara för mycket men eftersom det är från granngården kanske det inte är det bästa fodret… Jag vet inte, men jag ger Selective och mina kaniner har aldrig blivit för feta eller för smala. :)

sannaa107
0

Okej tackaaar! Tycker min kanin är perfekt i kroppen inte för tjock men inte för smal alltså perfekt, enligt mig :) ge henne ungefär 3 kaffemått (alltså lite mer än 1halv dl, tror jag..) sammanlagt morgon och kväll. Men undrade bara just för att ser lite här o var att folk ger 1 dll, så var tvungen att fråga :)

Mannez
1

Yngre kaniner behöver mer pellets än äldre eftersom de fortfarande växer, en deciliter kan du säkert ge (beror sig på vad för pellets du ger). När den däremot blivit vuxen så bör den ha en mindre mängd.

Hälsningar Amanda och kaninerna