Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 3965 ggr
moa88
4

kaninsäkra ett rum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur har ni kaninsäkrat ett rum på ett bra sätt?

har ganska mkt kablar å så i mitt rum. och min kanin kanske måste flytta dit från sitt andra rum.

visa gärna bilder =D

moa88
1

putt

Rero
0

det finns typ speciella kabel skydd, minns ej vad dom heter nu :P

moa88
0

Okey ^^ får kolla upp de

finns det nått snyggt men bra man kan avgränsa med… runt en hylla typ…

emms
0

#3 Galler? :)

Emma

moa88
0

hehe joo.. men är ju inte så snyggt med kompost galler xD tänkte om de finns nått fint galler

emms
0

#5 Minknät (fyrkantsnät) är ju lite snyggare i alla fall ;D

Emma

[Wera]
0

Mink- puts- svetsnät. Eller dom skydden som #2 tipsa om, ser ut som "slang"bitar :P
Jag funerar pa att kopa det sa jag kan ha Milos los utan att det finns risk for att han ska bita sonder en kabel.

moa88
0

aah ska kolla upp era tips? ^^

lägg gärna upp bilder ni som har kaninsäkrat med galler typ =)

Bella-R
0

Är oxå nyfiken på hur folk kaninsäkrar sitt rum! :)

Det är ju inte det enklaste precis.. jag är en av dom som har huuur mycket sladdar som helst i mitt rum, och att försöka gömma allihopa är verkligen skitsvårt, så jag har bara lyckats gömma ungefär hälften av alla sladdar. Resten ligger öppet framme.

Dock är jag alltid i rummet när Gösta springer lös, så jag ser och hör ju om han gnager på något.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

moa88
0

#9 jaa är ju svårt att gömma alla ,dom som sitter vid väggen är ju lätt att gömma bort.. men dom som är en bit i från är svåårt :/

hihi sött namn din kanin har <3

[Wera]
0

#9 jag med, jag har massor av sladdar under mitt skrivbord och intill datan! Och jag har sladdar som sitter fast pa vaggarna, hur ska man skydda dom?? Vill inte ha galler i mitt rum :/ Fast det e bara i halva rummet jag har sladdar (Tv och data, vid sangen) sa jag kanske kan avdela jus tden delen med galler… :P

emms
0

När jag fixade mitt rum tog jag bort alla onödiga sladdar. T.ex. lampor som jag nästan aldrig använde. Min Tv som bara stod och samlade damm och min gamla dator som inte funkade. Till slut hade jag bara en sladd till en lampa och 2 st till min dator.

Jag satt upp datorn på ett ganska högt bord och klädde in sladdarna med olika saker. Just nu har jag en benvärmare runt dator sladdarna och hushållspapper rulle runt lampsladden. :) Ganska tillfälligt eftersom jag ska flytta om ett tag. Men det funkar :D

Innan jag gjorde såhär hade jag lagt över mattor och stora Ikea kuddar över dem på vissa ställen men han kom åt ändå och bet sönder typ 3 st. Dock ingen med el i eftersom jag hade dragit ur alla ^^

Emma

ouchie
0

Hej!

Jag funderar på att skaffa en kanin. Jag har funderat på det även tidigare, men nu kanske jag tillochmed går längre än att bara fundera.  ;P

Jag tänkte börja med att kaninsäkra hela lägenheten. Sladd/kabel-skydd är ju inte alltför svårt att fixa. Jag funderar även på att spärra av halva vardagsrummet med nån sorts galler, den halvan där det är som mest sladdar. Då skulle kaninen kunna springa i andra halvan av vardagsrummet, hallen och köket. Köket är perfekt, där sitter alla uttag högt upp.  :)

Det jag funderar mest över är i vilken utsträckning man måste skydda trösklar, trälister och bords- & stolsben.
Hur har ni gjort? Hur funkar det för er??

Tack på förhand för mängderna med svar.  ;)

tussen12
0

#13 Jag har ingen lösgående kanin, men inte alla kaniner gnager på stolsben t.ex, men sladdar får du nog gömma - You never know 😎

Du kan ju ha en del grejer hemma och försöka skydda det om kaninen får för sig att gnaga 🙂

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

sannadetejag
0

Jag har inte skyddat några möbler alls vist är han där å nafsar i bland men då är jag där på en gång och säger till fast detta händer inte ofta

Maccas100
0

Jag har ställt grejer som redan finns i hemmet framför sladdarna i vardagsrummet så han inte kommer åt de. Enklast och billigast tills jag köper sladdskydd och sådär. ^^

Än så länge så gnager han inte på bordsben och så heller. Men mattan är rolig att gräva och dra i trådar i har jag märkt. Men då är jag där och tillrättavisar med ett bestämt nej, samtidigt som jag knuffar till honom lite lätt med handen. Hoppas det är en metod som funkar, inte hållit på så länge med det än då han bara varit ute några gånger.

Ha lite grejer i rummet så kaninen kan vara sysselsatt med. Jag har en liten kartong som han kan springa igenom, en egengjord leksak bestående av tom toarulle med hö i, samt pinnar. 🙂

vada
0

Ja att gömma sladdarna är ju en bra idé. Min kanin gnager aldrig på möblerna och inte heller på trösklar eller lister, men däremot ganska mycket på väggarna - han gillar att dra loss tapetbitar. 

Sen äter han gärna på en del annat som jag aldrig hade kunnat tänka mig innan, tex älskar han att äta stearinljus, välter ner allt som står på fönsterbrädorna och har bitit stora hål i en rullgardin… så förutom sladdskydd har det blivit en del andra kaninanpassningar också. Men det är säkert individuellt hur mycket de grejar med sånt, min är nog rätt aktiv.

sannadetejag
0

Jag funderar lite på om det skulle funka med en skiljevägg det ser ju snyggare ut en galler av olika slag tycker i alla fall jag, men det gäller ju att den går ända ner till golvet då så att inte kaninen kan trycka sig under. Någon som vet vart man kan köpa skiljeväggar till ett hyfsat bra pris?

vada
0

#18 Plexiglas! Borra hål i kanterna och sätt ihop med stripes så det går att vika ihop den som ett dragspel. 

Jag har en plexiglasskiva med träram i en dörröppning, snyggt och praktiskt.

ouchie
0

OJ, jag hade inte väntat mig sådan respons! Framförallt inte så snabbt! TACK!  :D

Vad roligt med så många svar!

Det kanske inte är ett så stort problem med trösklar och lister som jag trodde.

Jag har nyligen tapetserat om i vardagsrummet, så det vore ju beklagligt om jag skulle få mig en tapetgnagare.  :)  Jag har tänkt att man kan ha plexiglasskivor mot väggen i den delen av vardagsrummet där kaninen får vara. Det borde väl funka?

Jag har tänkt lägga mattor där kaninen ska få vara. En i köket (långsmalt kök), en i hallen (som också är långsmal) och en i vardagsrummet. De rummen är liksom sammanlänkade på ett sådant sätt att det kunde bli en rolig racingbana.  ;)

Jag kommer säkerligen ha massa leksaker av olika slag. Vad jag har förstått är gnagdistraherande är stora grenar bl a(?)

Man kanske kunde få tag i en liten stubbe(??) Hmmmm. Hehe.

ouchie
0

Ja, titta, där kom fler med plexiglastankar, hehe.

Man behöver nog nån sorts ställning eller nåt som håller plexiglasskivorna på plats ordentligt. Tänker om kaninen leker hej vilt så att allt kanske välter(?)

ouchie
0

Jag kom på en potentiellt skitbra idé. Med plexiglas får man både tapetskydd och avspärrning (jag behöver det nämligen bara i vardagsrummet).

Det finns ju någon sorts vinkeljärn som man kan stadga upp skivorna med, och sätta fast i ovankanten av skivorna.

Hur hög måste avspärrningen vara för att en kanin inte ska kunna hoppa över den?? Det vore ju bra om den inte var så hög att man själv inte kunde klättra över den.  :P