Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 480 ggr
NordicSunset
0

Hej! Jag undrar om någon här säljer hö? Någon som bor i göteborg. Eller om ni vet någonstans där de säljer bra hö? :) Behöver i stor mängd, alltså inte från djuraffär då de brukar sälja i väldigt små "förpackningar" och väldigt dyrt! Har kollat naturnära som ligger vid backaplan fast det var stängt på söndagar. Är rätt akut då kaninerna har fått vara utan hö sen igår.

Be the best version of you.

• Zoella
Boschkis
0

Kolla blocket, bönderna i göteborg brukar alltid ha balar hemma och nu har dem flesta fått tagit sin första skörd för i år också. Oftast bättre hö än det de säljer i djuraffärer och betydligt billigare, 2.50-3.50 kronor/kg.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Boschkis
0

Gå in på blockets göteborgsområde, gå vidare till "hästar och ridsport" och sök på hö så kommer det upp flera i trakterna som säljer hö i småbalar (10-15 kg) till rimligt pris, om det är skulle vara intressant för dig 🙂 Lycka till!

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

tlover
0

Först köp hö från djuraffären, granngården el liknande så att dom har (om inte du har tillgång till långt gräs förstås) även om det är dyrt.

Sen kan du kolla ridskolor, hästgårdar, bondgårdar etc i närheten (i alla fall ridskolor borde du kunna googla dig till). En gång då det krisade för oss fick vi gratis av en kobonde i närheten (ensilage av den torrare sorten men vi fick hämta fräscht tills det löste sig för oss).

Jag bor däremot i södra Lappland så den bonden är nog utesluten för dig.

l'm back

NordicSunset
0

#1 Kikade där nu och hittade en annons! Nu bor vi en bit bort från kungälv som höet finns men får väll se med föräldrarna om vi kan åka dit! :) Tack så mycket för tipset! #2 Jag kommer endast till blockets "vanliga" sida, där man kan välja vilken del av landet och så! #3 Har gett dem gräs men ska köpa hö idag. Om jag inte hittar någon bonde får vi köpa från djuraffär så det räcker ett tag bara. Smart! Ska kolla med en hästgård som ligger här. Men de har oftast sånna stora "vita". Måste vara ensilage? Funkar det också? :)

• Zoella
NordicSunset
0

Hittade en i hisingen nu! :D superduper!

• Zoella
tlover
0

#4 kanske inte aktuellt pga #5 men dom vita "ufoäggen" som vi kallar dom är ensilage ja, man kan ge kaniner det men ensilage blir ganska snabbt dåligt och man måste vänja in dom på det. Det funkade ju för oss för vi kunde köra förbi och hämta med några dagars mellanrum men för de flesta kaninägare funkar det inte att köpa hem ensilage, i alla fall på sommaren.

Men vad bra att dom har gräs i alla fall då är det ju inte lika akut

l'm back

Boschkis
0

De vita storbalarna kan även vara hösilage vilket har en högre ts än ensilage och har man tur är det nästan lika torrt som hö. Tycker så torrt som möjligt är det mest optimala till kanin men har också använt lite blötare ensilage vid kris, dock tyckte jag att visa kaniner blev lite lösa i magen trots att vi vande in dem, vilket kanske inte är så konstigt då det är lite surare. Nu verkar det som att du har hittat hö, men skulle det ändra sig och du hittar en ridklubb eller annat stall som fodrar med hösilage eller ensilage på storbal kanske du kan be om att få hämta i säckar med jämna mellanrum så det inte blir dåligt. I regel brukar man säga att en öppnad bal i denna värmen håller sig 2-3 dagar innan den blir dålig och ca en vecka på vintern.