Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 335 ggr
semo02
0

lite frågor och problem.

Hej!

Nu har jag haft min lilla bebis i 3 veckor och har därför lite frågor samt ett litet problem.

Alice (den nya kaninen) var lite skraj i början men då lät jag henne vänja sig med buren och allt det nya. Och har vart väldigt social den senaste veckan😃 hon kommer fram och hälsar  när jag kommer och går att klappa och lyfta lite utan problem. Hon sprattlar lite men hon är ju inte så jätte van att bli buren på, så hon vänjer sig väl snart. 

hur tränar man in komandon? jag klicker tränar med min häst och lite med min hund och tänkte därför kanske använda den metoden. men finns det andra sätt? Är det förtidigt att bara sätta på sele? Uppfödaren i byn säger att hon kan växa fel då.

Min hane Milou har blivit jätte upphetsad när Alice är i hagen och när jag fodrar dom så måste jag alltid fodra Milou först för att han blir typ jätte "parnings" villig när han känner lukten av att jag bara har klappat eller lyft Alice. Jag kan inte bära honom utan att han försöker para sig med min tröja för att jag har lyft Alice med samma tröja. ska jag byta kläder när jag är med honom? vad ska jag göra? När dom är ute i hagen så klättrar Milou bokstavligen på väggarna för att ta sig ut till Alice som är i hagen bredvid. jag vill inte kastrera honom för att jag har planerat att ta kull i framtiden på honom. 

Annars är han en helt underbar kanin som jag hoppar och myser med. det har bara vart så här på den senaste tiden (när Alice har flyttat hit)  Jag undrar hur ni uppfödare gör?

jag har bara en liten fråga till. hur mycket mat ska man ge? jag ger dom en varsin halv deciliter med pellets på kvällen men jag är rädd att framförallt HON blir fet eller för mager. hur mycket ger ni?

vet att det kanske blev lite mycket, men jag blir väldigt tacksam för svar 🙂 

Tack i förhand

MVH

selma

moomiis2
0

Klickar har jag själv aldrig Andvänt men det går nog säkert bra. Är inte uppfödare men vi hade en hane och hona i samma rum och det beteende uppkom aldrig hos oss, hanen var bara mer intresserad av att komma in till henne. Så det kan jag inte svara på, de kanske klingar av sedan? Jag ger en halv dl till mina dvärgvädurar (utekaniner) och dem är i bra storlek enligt mig :)

moomiis2
0

Klicker* på #1

[Sockertoppens_kaniner]
0

Du kan absolut klicker-träna med dina kaniner. Kaniner är smarta djur som ofta är villiga att leka och lära. Min ena kanin snurrar runt och ställer sig på bakbenen innan han får mat. Jag lärde honom genom att använda en pelletsbit som motivation. Nu behöver jag bara hålla i pelletsbiten och säga kommandot, så gör han det! :) Min ena kaninhane (inte han som trixar) blir också upphetsad när han ser eller känner lukten av mina kaninhonor. Han bor inte i fackburen där hanen som trixar och honorna bor. Han blev alldelses för revirtänkande och upphetsad. Så han bor i en egen bur där han inte blir så upphetsad. I hans rasthage kan han se de andra kaninerna men gör inga större försök att rymma, som tur är! ;) Har din hane möjlighet att se din hona? Om han har det och inte slutar att vara så upphetsad, kanske du bör flytta hans bur/hage så han inte ser din hona. Det blir mitt råd! Mina kaniner får 1/2 dl pellets på morgonen och kvällen, så 1 dl om dagen. Ingen av dem har någonsin blivit feta eller ens börjat att få en hakpåse. De är i bra form! Jag ger mina kaniner fodret Selective, det är superbra och kaninerna älskar det. Det har högt fiberinnehåll och är formade som ostbågar. Jag tycker det är bra, för då får de lite mer tuggmotstånd och tänderna filas då mer. Lycka till! :)

semo02
0

tack! jag ska se om han lungnar ner sig men annars får jag väll flytta buren🙂 Klicker tror jag det blir eftersom alla mina andra klickade djur tycker det är väldigt roligt, och han kanske behöver lite annat att tänka på 😉