Banan
Jag har två små frågor. Jag har aldrig get mina kaniner banan, men visst kan man ge kaniner banan? Och vilka träd kan man ta grenar ifrån? Tack i förhand :)
troor att man kan det,men inte i stor mängd! (kan vara att det är så att man inte får det också,kan komma ihåg fel)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Man kan ge banan som godis då det är mycket socker i. Och inte för ofta. Det finns rätt många trädgrenar man kan ge :) http://kaninmagazinet.se/2012/january/pinnar.html
Du kan ge banan. Men som med all ny mat man ger till kaninen, måste man börja i små mängder och se hur kaninen reagerar. Grenar du kan ge: Fruktträd, hassel, bok, asp. Det är vad jag brukar ge. :)
Tack för svaren :) Okej, börjar med liten mängd såklart :) Jag bor i norra Sverige pch har inte de där träden men tack för svar ändå :)
Hej man kan ge kaniner björk grenar det funkar bra och man kan också ge kaniner banan
Björk ska man däremot inte ge på vintern eller om man ger ska man klippa av de sista 5-10 cm av grenarna (i grentopparna samlas det ämne som kaniner inte så mest)
Däremot tycker inte mina kaniner om björk alls även på sommaren.
man kan ge rönn, asp, tall, vinbärsgrenar, sälg (man bör inte ge för mkt sälg), en och gran (men man ska inte ge mycket gran särskilt till avelshonor)
l'm back
#6 Men var det inte så att kungsgran är giftigt? Eller är det jag som har fel..
#7 kungsgran vet jag inte, bara vanlig gran (röd gran???) och den ska man inte ge till tex avelshonor om inte det är få gånger/år. Djur som inte är avelshonor är mindre känslig men man ska ändå inte ge för mycket.
(vanlig röd gran innehåller mycket av ett ämne som kan hämma andra ämnen, lite likt att kalcium hämmar järn. Det kan ge många men små/svaga ungar hos avelshonor)
l'm back
Okej tack för svaren, vi har ju en rönn vi har brukat ge ifrån :) och en hel del tallar å björkar :)
#9 rönn är en riktig favvis hos våra 🙂
l'm back
Som svaren här uppe lyder: kaniner kan äta banan, men i måttlig mängd. Vill bara tillägga att jag endast ger mina kaniner ekologiska bananer, det är ganska mycket onödiga gifter annars. Lycka till! :)