Ringmärkning
Hej! Om/när ni ringmärker, hur vet ni vilken storlek ni ska ha till era kaninungar? Hur stor marginal ska det va? Det är så att min hona nog skulle ha haft 13 mm ring (hennes bendiameter var ca. 1 mm) om hon inte var öronmärkt, medan min hane har diametern 12 mm på sitt ben och jag skulle nog tycka att det skulle bli för trångt med en 13 mm ring så det skulle nog bli en 15 mm om han inte vore öronmärkt då. Deras ungar tänkte jag ringmärka och jag vet inte riktigt vilken storlek jag ska ta! Skulle man följa vikten skulle det absolut vara 13 mm då honan väger 0,9 kg och hanen 1 kg. Jag tänker att jag nog borde välja 15 mm då det är bättre om ringen är för stor än för liten då den iaf inte kan skada kaninen då, men jag vet inte… Tacksam för synpunkter och funderingar! 🙂
putt 🙂
Ringmärk inte… Öronmärk istället!
Folk får säga va de vill om att kaninen inte störs av det, men tänker man efter själv så inser man ju att det är totalt idiotiskt att ringmärka.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Varför är det idiotiskt?
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Därför att kaninen ska inte behöva leva med en ring runt ett ben hela livet. Skulle man någonsin få för sig att ringmärka något annat djur som man har?
Man ringmärker inte marsvin så vitt jag vet, inte möss, inte katter, inte hundar, inte hästar? Men kaniner ska man ringmärka?
Nej, jag är totalt emot det. Det är oetiskt och onaturligt. När det finns öronmärkning, som förvisso för en liten kort stund innebär smärta för kaninen, men som den glömmer bort på två sekunder, o sen aldrig mer behöver lida av.
En ring runt ett ben ska sitta där i hela livet. Verkar inte klokt i min värld.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Jag skulle kunna tänka mig att ha det även på andra djur än kaniner.
Finns det ingen risk att tatueringarna kan bli infekterade av något slag?
Har hört att man söver ner kaninen vid öronmärkning, är inte det mer onaturligt och riskabelt?
/ Cornelia Andersson,
#3 Fråga vilken veterinär som helst och denne kommer ge dig samma svar.
"VA?"
Ingen veterinär har trott mig när jag sagt att man ringmärker kaniner. För att bara tanken är så dum.
Ringen sitter i princip på en stor och viktig led. Fastnar den med ringen i något kan den skada hasleden allvarligt. Ringen kan ge skav och sår. Jag plockade bort en ring på en av våra kaniner som såg ut att sitta bra men pälsen under ringen var avskavd.
Nej, har man möjlighet att öronmärka så skulle jag göra det. Jag har ingen kanin ringmärkt på grund av skaderisken.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Har fött upp kaniner och satt ring på de.
Man kollar ju varje dag så den ej sitter hårt.
Man får ju också kolla inredningen i buren så där inte finns några typiska saker som kaninen kan fastna i..
/ Cornelia Andersson,
#5 vad jag förstår beror det på vilket veterinär det är, vissa använder bedövningssalva istället.
(Jag har själv ingen erfarenhet, vi gör beskrivningsblanketter istället för öronmärkning eller ringmärkning)
l'm back
Jag har heller ingen erfarenhet om öronmärkning än det jag hört (och sen har jag ju köpt in kaniner som redan är märkta) men de jag fött upp har fått ring! :)
Aldrig varit några problem
/ Cornelia Andersson,
Jag ringmärker också kaniner och aldrig vart med om att ringen sett ut att skava. Dom har en förmåga att åka av tillåme trots minsta storleken.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#2 För mig skulle kostnaden bli alltför stor med 400 kr/kanin som det kostar hos mig hos den enda som ha en "märkpenna". Skulle jag behöva köpa en märktång för 1500 och sedan betala veterinär hade det varit ännu mer otänkbart. Visst skulle alla ringmärkta kaniner få skav och skada sig av ringarna (eller verka besvärade ) så skulle jag kanske glatt betala den summan, men eftersom det nu finns många med positiva erfarenheter av ringar så känns det dumt att söva ned (min veterinär söver) en liten unge bara för att den ska få en tatuering i örat och dessutom betala alla dessa pengar som jag inte kommer få igen när/om ungen säljs.
Om jag ska sälja en kaninunge kommer jag såklart ge köparen valmöjligheten att köpa den öronmärkt men den får då betala extra för veterinär (d.v.s. 400 extra, kanske jag kan bidra med 100 så 300).
Detta var egentligen inte min fråga då jag redan har bestämt mig för ringmärkning om inte en köpare skulle önska något annat. Så nu ställer jag min fråga till #9 och #10 som har positiva erfarenheter av ringmärkning.🙂 Vilken storlek väljer ni till era kaniner förhållandevis till vilken diameter era kaniners ben har? Har ni någon marginal, dvs att om kaninen har diametern 12 mm på sitt ben så väljer ni inte 13mm ring då det blir för tajt utan hellre 15 mm ring eller spelar inte det ngn roll? Jag har hört att man kan mäta tassarna också så att man vet att ringen inte är så stor att den ska kunna gå över dem, men jag tycker att det är svårt att få till den mätningen. Jag har för mig att du #9 föder upp hermeliner (mina är som sagt också hermeliner), vilken storlek använder du? 🙂
#11 Håller med dej där. Jag kör på den minsta storleken. :P Har Dvärgharar å dom har väldigt tunna ben.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Hade hermeliner innan.
Hade 2 ungar i den kullen så jag beställde hem både A-ringar och B-ringar. Minns ej vilket som passade bäst. Hade ju bara 2 i kullen så jag kunde som sagt beställa hem 2 storlekar var till de 2 :)
/ Cornelia Andersson,
Okej, tack för svar! 🙂 Liksom du #13 har jag bara två ungar i den här kullen så jag skulle också kunna beställa hem både A och B men hur vet jag vilken som passar bäst nu när de inte är färdigväxta? När de väl har vuxit klart är det ju försent att byta… 🤔
Det ska gå lite trögt över tassen och 'knölen' (du märker den, precis efter tassen) men när ringen passerat knölen så ska den sitta löst (tror att det är på kaninens VÄNSTRA baktass).
Ringen är v aluminium och skulle den sitta för hårt senare så kan man lätt klippa upp den med ex. en tång. :)
/ Cornelia Andersson,
Jag har fem ringmärkta kaniner och har inte haft något problem. Äldsta herren är över 4 år och haft ring sen han var liten.
Har svårt att tänka mig att en kanin skulle fastna med sin benring. I vad i så fall? Ska nog mycket till innan något nog smalt och hårt föremål hittar in precis mellan benet och ringen…
Storlek kan vara lite svårare. Mina Rexar som väger 2,8-3,4 kg har alla G ring, som enligt KAF är för 3,8-5,5 kg kanin, så det är nog en fördel att välja större storlek. 🙂
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tack för bra svar! :)