Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 989 ggr
Paxxie
0

Sätta ihop kaningrupp

Hej!
Jag har funderingar på att sätta ihop fyra kaniner (två kastrerade hanar och två honor, förhoppningsvis också kastrerade) och jag undrar lite angående hur jag ska gå tillväga och om de måtten jag tänkt är tillräckligt stora.

Själva buren kommer vara 3x1m, 70 cm hög. Kommer även ha en ramp till en övervåning som är lika stor. Vill sedan sätta ihop den med en Hage som de förhoppningsvis har tillgång till morgon till kväll, den kommer isåfall vara 5x2m (eventuellt att den kan utökas med 2,5x2m åt något håll).  De kommer alltså vara instängda i buren under natten, då jag inte vågar lita på att hagen är rovdjurssäker. Samtliga kaniner väger mellan 1-2 kg.
Tror ni att det är tillräckligt mycket utrymme för att de ska må bra/inte bråka? Tänker främst på hanarna.

Det andra jag är osäker på är hur jag ska sätta ihop dem. Är det bättre om de inte känner varandra alls eller fungerar det att släppa in ett par till de andra kaninerna? Har erfarenhet av att sätta ihop två kaniner, men har aldrig försökt få ihop en hel grupp förut. Hur gör man under själva introduceringen? Släpper man ihop allihopa samtidigt? Vad gör man om de bråkar?

Som ni ser har jag ganska många frågor, så skulle vara tacksam för svar från någon kunnig :)

borkadottir
0

Har kaninerna bott i närheten av varandra tidigare? Om inte är ett första steg att ställa burarna bredvid varandra, så de kan se och vänja sig med varandras lukter. Är det vuxna kaniner och har de bott med andra kaniner förut? En kanin som inte är van att bo med andra kan vara svår att få att fungera med sällskap. Själv har jag aldrig satt ihop vuxna hanar, men har tre hanar (pappa och två söner) tillsammans med en hona (mamman). Ungarna växte upp med pappan och kände varandra väldigt väl från början. Under könsmognaden fram till kastrering hade de anslutande burar. Trots detta tog jag en introduktion på ett par veckor innan jag vågade lita på att ha dem tillsammans på heltid. Mycket beror också på kaninerna som individer, men det är bara du som känner dina kaniner och kan göra den bedömningen under processens gång. Ställ iordning en neutral Hage, en ganska stor, där du kan låta de träffas tillsammans med dig. Börja med att låta dem träffas två och två. Se till att det finns gott att äta och lite annat för dem att fokusera på än varandra. Själv hade jag nog startat med hanarna. Beroende på hur de reagerar på varandra får du en förhandsvisning på huruvida de överhuvutaget kan fungera ihop. Ryker de ihop på två röda kan det nog bli svårt. Var noga med att hålla dig nära och vara beredd att dela på dem. I början kan det vara nog med några minuter per dag. Hanar (även kastrerade) försöker ibland med en lite slugare taktik när de ska skada varandra. De lägger sig framför den andra hanen och smyger huvudet in under magen och försöker därifrån kastrera konkurrenten. Det ser väldigt mysigt ut till en början, men låt dig inte luras. När de väl vill kan de skada varandra allvarligt. Om hane-hane och hona/hona fungerar kan du börja växla paren. När alla "paren" verkar fungera tillsammans kan du se om det kan gå att ha alla fyra ute tillsammans. Först när de helt utan problem kunnat gå ihop en hel dag skulle jag våga prova att ha dem tillsammans i bur. Övervaka noga och lär dig hur de samverkar. Kolla efter tecken på art någon är utanför. Det kan vara så att de andra tränger ut och är elaka. Ett trick som jag vet åka en biltur med två kaniner som ska introduceras. Kaniner som blir lite skärrade och rädda (låter lite grymt) kan ofta finna trygghet hos varandra och på så sätt skapa samhörighet. När man har kaniner i grupp är det viktigt att det ska finnas bohålor och sitthyllor så det räcker till alla (gärna fler än det finns kaniner). Det är även bra att det finns flera burdelar, så de kan vara "ute" utan att behöva se varandra hela tiden. Det är inte alltid det fungerar att få ihop en grupp, men om det inte skulle gå vägen kanske du i alla fall kan få två fungerande par. Mitt bästa råd är att låt det ta tid. Hoppas det var lite goda råd på vägen.

Paxxie
0

#1 Tack för ditt svar! Många bra tips?. :)
Ja, kaninerna har bott vid varandra princip hela livet, kunnat se varandra i hagar etc. Men de har aldrig bott tillsammans med någon annan kanin förut. Jag provade att introducera två av dem till varandra förut, kastrerad hane och hona. Det gick bra bortsett ifrån att hanen var på henne konstant (i timmar alltså), trots att de hade en stor yta och ställen att gömma sig på. Fick rådet att kastera honan och sedan sätta ihop dem igen, så de har inte sett varandra på några veckor nu.
Jag var lite orolig just över hanarna, känns ju generellt som att de inte fungerar ihop. Samtidigt verkar det finnas andra med hägn där de har flera hanar, så omöjligt kan det ju inte vara. Men kommer nog ta det väldigt, väldigt försiktigt med dem.
Min första tanke var att just sätta ihop dem två och två, men de kändes som att de kanske skulle trivas bättre i en flock. Ska se hur det går och om det verkar helt hopplöst så sätter jag nog ihop dem i par istället.

borkadottir
0

Att i början introducera dem två och två gör det enklare att kontrollera, läsa av och att ingripa om något händer. Hoppas det går vägen. Det är alltid värt att försöka, bara det görs på rätt sätt. Jag är övertygad om att kaniner mår bäst i flock. Mina visar fler tecken på trivsel efter att alla fyra fick bo tillsammans. Dessutom blir utrymmet de har tillgång till större och utevistelserna längre eftersom man slipper dela upp tiden mellan kaninerna. Håller tummarna :)

Herr kanin
0

Alla mina honor och ungar bor tillsammans dygnet runt.

Under dagtid skuttar dom runt i en stor komposthage, och kvällar och nätter bor dom tillsammans i en stor box i kaninhuset.

Hade lite problem med dom vuxna honorna i början när vi satte ihop dom.

Fick sära på dom då och då dom första 2 dagarna.

Nu är dom riktigt bra kompisar allihopa, och har inte sett dom slåss eller bråka alls.

Dom har bott tillsammans i ca 8 veckor nu, och det ser ut som dom trivs så mycket bättre när dom har stort utrymme, och får vara tillsammans.

Finns inget mysigare än att gå in i kaninhuset och sätta sig på en av stubbarna, och alla kaniner kommer och bara klättrar upp i knäet på mej.❤️

Har dock ingen erfarenhet av att sätta ihop hanar tillsammans, men hoppas att det går bra för dej.

Se bara till att det finns några krypin och sitthyllor , så det räcker till alla.

www.hovdingenskaniner.weebly.com

Paxxie
0

#3 Ja, lite så tänker jag också :) Jag har haft ensamkaniner länge (hagarna bredvid varandra och så, fast aldrig bott ihop) och jag har alltid känt att det har varit okej eftersom kaniner ska vara "kolonidjur." Men efter att ha pratat med många kunniga och läst mer så känns det som att de verkligen skulle må bättre med lite sällskap. Skulle verkligen vara kul om de kunde gå ihop eftersom man kan bygga en väldigt stor Hage så småningom då, annars måste man ju som sagt dela upp utrymmet.

#4 Det låter verkligen jättemysigt att ha kaninerna så! :) Hur många kaniner har du i den gruppen och hur stort är deras utrymme?
Jag är inte så väldigt orolig över honorna då den ena är väldigt underlägsen emot andra kaniner, fast man vet ju såklart aldrig hur de reagerar på varandra ändå. Men hanarna lär väl vara svårast, så hoppas att de kan vara snälla mot varandra.

Herr kanin
0

Boxen inomhus är just nu ca: 5x3 meter.

Har just nu 4 honor och 2 ungar i den boxen.

Ska nu den här helgen hämta ännu en unge(hona) som jag köpt, men hon får sakta vänja sig vid dom andra innan hon får flytta in i boxen.

Utehagen har jag inte mätt upp, men den består av ca: 30 kompostgaller, flera sitthyllor, stockar, stubbar, regnskydd m.m.

Utehagen är rätt så stor.