vad tror ni?
vi har här hemma faktiskt slott hö här henma på gården (tomten). men jag är osäker oå om jag kan ge till kaninerna för att det är inte riktigt hö utan gräs som har blivit som hö samt luktar väldigt myclet hö, har legat på tork nu i ca 1-2 dagar.. vad tror ni?
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
det till vänster är det egna det till höger är köpt hö
bild kommer
Varför inte lixom? :)
Jag hade gett det till kaninerna.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#2 så du tror inte att de är något farligt eller så? :)
För märkte på den kräsne här hemma att han åt utav det som en tok.. Men tänkte att de ska få ligga och torka en längre stund så de blir lite mera torrt. 😉
Farligt är det bara om det kan kommit bensin där. Annars skulle jag inte tro att det är någon fara alls. :)
-' Malin Hultman
#5: Precis. :)
Tycker ditt egna ser mycket finare ut!
-' Malin Hultman
Toppen då testar vi att blanda lite utav det här då, nackdelen kommer väl vara att det kan vara liite fetare..
Vad bra, då kanske det blir eget hö varje år, haha 😂
Har hört att gräs som ligger i solen är LIVSFARLIGT för kaniner…..alltså att man måste torka hö under tak/i någon bod. Men det kanske inte stämmer…??
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#8 Jag har också hört det men känns så konstig, alla bönder här omkring slår sitt hö och låter det ligga kvar på ängen några dagar, har gett det till mina kaniner och har aldrig varit någon fara. Men så va det någon som sa det till mig häromdagen.. Tycker det verkar väldigt konstigt..
Men nu vågar jag ju inte ge de till dom…….
Jag tror absolut inte att det är någon fara, som sagt, bönder låter ju sitt hö ligga framme.
Jag tänker såhär, bara det inte luktar dåligt eller är fuktigt, då borde de väl inte vara några problem? För jag har haft mitt hö i platslådor ute i solen på somrarna då vi inte har så myckte skugga o inte så mycket plats i någon bod, men de dog inte av de iaf även fast de va liiite fuktigt..
Men vet inte riktigt nu.
Det är ingen fara att ge det! Gräs som man klippt med gräsklipparen på gräsmattan ska man inte ge till kaninerna, det ligger framme och jäser och är inte bra att ge kaninerna, men sådant hö som du har slott ska inte alls vara någon fara att ge! Jag tycker det ser jättebra och fint ut, kaninerna kommer säkert att älska det :)
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
#14 gräs som man klippt med gräsklippare är absolut förbjudet här hemma att ge! 😉
Okej, så det är ingenfara att det har legat i solen ett tag och torkat? kommer självklart att dela upp de i påsar som jag ställer in där vi har plats..
Så länge det legat luftigt så är de ingen fara.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Alltså. För att det ska kunna torka måste du sprida ut det o låta det torka på gräsmattan eller någon annanstans. Du kan inte ha det ligga i en hög i en skottkärra. Det kommer inte gå.
Om du ska torka gräset i en hög packat på en skottkärra då kan du inte ge det åt kaninerna.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
såhär ser de hört ut som är fuktigt
jag har ju tänkt sprida ut det, inte låta de ligga kvar i en hög, de fattar väl jag med att de inte torkar då