Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3688 ggr
Blazer
0

Foder till en belgisk jätte!

Hej ni som har belgiska jättar. Vad ger ni dem att äta? Jag har läst en del här men tänkte att det kan vara bra att veta lite mer. Lilleman äter just nu hö och Stampe pellets. Morötter, broccoli, äpple, lite knäckebröd ibland, kvistar, blåbärsris. Kokt potatis får han också. Han är snart 5 månader och väger strax under 4 kg.

[Quellii]
0

Det låter som en bra kost för honom :) Hur mycket ger du av det? Alltså av pelletsen osv?

Ska själv köpa en BJ och jag har kollat runt om olika sorters kost ^^

Blazer
0

Än så länge får han obegränsat med pellets. Grönsaker varje dag. Oftast morötter.

[Quellii]
0

Okej ^^ Iram och NinniH har ju Jättar så dom kan säkert komma med lite tips? och råd :)

Zvintos
0

Min lilla dam får ca 3,5dl pellets blandat med havre och lite solrosfrön. Hon får även kokt potatis, pasta och ris när det blir över. Grönsaker får hon några gånger i veckan, oftast morötter, lite sallad, broccoli och gurka. Som godis får hon banan och äpple, bananen är hon helt TOKIG i!!!! Räcka ut tungan Ibland även lite russin. Självklart har hon fri tillgång till hö.

Hon är 7 månader och väger 6kg.

Elina.
0

Min jätte får pellets (hobby plus) & torkade rönnbär som torrfoder. Annars får hon också morötter & annan färskmat, aspkvistar, risflarnsgröt, potatis, torkat bröd. Ger inte havre & solrosfrön då det inte innehåller något som kaninen behöver, det gör bara så att kaninen blir fet.

Bunny_Tina
0

kan man ge en vanlig kanin (alltså Vilken ras? som helst) pellets, solrosfrö och havre som mat? har tänkt på det..eller skall jag bara använda vanlig pellets?

Zvintos
0

Mina andra kaniner ger jag pellets+havre, men inga solrosfrön. De behöver inte gå upp i vikt på samma sätt som min BJ.

Bunny_Tina
0

okey =) mina kaniner är en dvärgvädur som är lite tjock :p och en blandras på 2,2kg men då fortsätter jag med bara pellets :p skall köpa ny pellets som innehåller havre idag =)

Blazer
0

Tack för era svar. Är det vanliga solrosfrön med skal som ni ger dem? Jag har ju en nymfparakit som äter det. Havre har vi ju också eftrsom vi har 2 islandshästar som äter det. Jag testade gurka men det fick han ont i magen av.

Zvintos
0

Japp, ger vanliga solrosfrön med skal. Glad

Blazer
0

Då ska jag testa det. Jag tycker att han är lite liten men det är så svårt att veta tycker jag. Matglad är han ju. Han hoppar upp i mitt knä när jag sitter och äter för att kolla vad som finns på bordet. Så man får alltid vara beredd.

Silenos
0

Jag köper en pellets som heter "Rabbfor" som säljs på Granngården. Sen får de även havre och på vintern blötlagd Betfor. Sen äter de gärna pasta, ris, potatis o grönsaker

Nathalieee
0

Jag ger Hö och rosa 110 (pellets)  bara, dt funkar utmärkt . Ibland får dom lite havre iblandat och någon morot eller knäckebröd också . dom får ofta tjocka grenar med blad på också, dt uppskattas värkligen !

Nathalieee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

glömmde , Potatiskal  är jätte gott enligt dom ! Glad

Keligast
0

Lite off-fråga nu men kan alla kanin-raser äta potatis?