minimått
Vad är minimåttet på burar för hermelin kanin och dvärgvädur
och om man har fler tillsammans av doma raserna hur stort ska det vara då?
Och är det andra regler när man har tvåvåningsbur så att dom har två burar fast det är som en
Jag kan inte minimåtten utantill (kommer säkert ngn som kan det o svarar dig) men jag vill bara skjuta in att du inte borde gå efter minimåtten om du har möjlighet. Ju större desto bättre! försök ha en bur som är så stor du har möjligheten till. Det finns inte för stora burar ;)
PS. Tror mått finns på jordbrukverkets hemsida, kolla där :)
Samma minimått för dem. Men nu när nya kommer räknar dem 0-2 kg kaniner, och 2-3,5 kgs kaniner tror jag det är, så väger dvärgväduren över 2 kg är det måtten för den som gäller, alltså största kaninens mått. Men ha betydligt större än minimåtten 🙂
Tvåvåningsburar = varje våning räknas för sig, så är båda våningarna 0,5 kvm var för sig räknas inte den totala ihop.
Nya måtten är dessa som kommer börja gälla 15 juli (man har dock 5 år på sig att skaffa dessa nya mått om man inte redan har det)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Från och med den 14:e Juli så är det nya regler så jag skulle kolla på dom istället
Dom finns inte där dom nuvarande måtten står därför har jag länkat dit.
Maxvikten på dvärgvädurar är ju 2,2 kg (ser jag efter googling) så den minsta storleken på burarna kanske inte kommer att gälla om du har en större dvärgvädur.
Men skriv ut vad dom väger så blir det enklare för oss 🙂
Men minimåtten är ju bara mini och du bör ha större men man kanske vill ha djupet på buren efter minimått men ha den mycket längre eller liknande så det kan vara bra att veta ändå.
edit: #2 inlägg fanns inte då jag skrev 😊
l'm back
Jag har just nu bara en kanin. men fram över tänkte jag skaffa två honor och ha i samma bur därför undrar jag.
Vet att stora burar är bäst :) men dom ska ha sin bur på natten och när jag är på jobbet annars ska dom få gå fritt.
#4 Kör på stora mått ändå, två kaniner behöver bra med yta även fast det "bara" är på natten eller när du är på jobbet. Så kör på så stort du kan 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker det är så svårt att läsa sånna tabeller men till exempel just nu har jag en hane han är liten i för sig är han bara en unge men han kommer nog inte väga mer en 2 kilo, hur lång bur ska han då ha?
#6 Längden står inte specifierad bara bredden (den kortaste sidan) och det är 50 cm. Så skulle du ha den kortaste sidan på bara 50 cm så ska den vara minst 1 m lång.
Men såklart är det alltid bäst med större, särskilt om du ska ha två i samma, även om du "bara" ska ha dom i buren då du sover och då du är på jobbet (så antagligen minst 16 timmar/dygn)
l'm back