Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 596 ggr
[Linneamattiasson95]
0

kanin slutat äta!

Har skrivit om mika som tappat i vikt. Nu äter hon inte ! Hon brukar älska sin mat! Man kan inte ens ge henne pellets förrens hon störtar fram! Och välter decerlitermåttet så pelletsen flyger i buren. Nu har hon inte gjort de på ett par dagar. Mrn ändå ätit lite senare. Men nu är pelletsen orörd. Hon har druckit vatten och smakat på ett knäckebröd ( hennes favotit) som hon annars alltid äter upp direkt. Vad ska jag göra?

[Linneamattiasson95]
0

Hon äter heller inte hö. Hon fick nytt imorse.

Fridaaaa
2

Hade åkt in till veterinären idag eller imorgon. När en kanin slutar äta är det något som är tok. Och hö är viktigt att de får sig, så boka tid till veterinär så fort som möjligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Linneamattiasson95]
0

Jag var ju där nyss för ett par dagar sen med henne. Hon äter äppel och lite knäckebröd . Hon kanske bara är kinkig mot pelletsen?

Love Lejonhuvadekaniner
0

Min gjorde oxå så det var en dvärgvädur hona. Hon sluta äta och sen en dag var hon så svag så hon avled!:( hoppas det går bättre för din lilla kompis!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Lol V Stein
0

Men vad sa veterinären när du var där för några dagar sedan då? Bajsar och kissar kaninen som vanligt?

fossingen
0

#0 Vad gjorde veterinären då? Kollat inre/yttre tänder?

Har du Critical Care hemma? Eller en matspruta? Om du inte har CC så kan du försöka smula ner lite hö i ett glas och tillsätta lite vatten, rör sedan om så vattnet blir "tefärgat", sug sedan upp det med en matspruta och försök tvångsmata kaninen med det. Äter hon inte på flera timmar själv får du stödmata tills veterinären kan ta en titt.

[Linneamattiasson95]
0

Nej då var jag där pga en skada på örat. Ja hon bajsar och kissar. Så de betyder ju att hon måste ha ätit iaf lite.

Fridaaaa
2

#3 Du skrev att kaninen även inte äter sitt hö, det är inget bra tecken. Viktigt att hon får i sig det eller stödmatning med Critical care, annars är risken mycket stor att magen slutar fungera som den ska,

[Linneamattiasson95]
0

Jag har ingen mat spruta! Hur gör man då? Heller inte bil så kan tidigast åka till vet imon. Hur länge ksn man vänta?

[Linneamattiasson95]
0

Jag väntar till imorgon. Finns många faktorer att hon inte äter. Mamma kommer med mat spruta imorgon om de skulle behövas eller bara för säkerhetskull om de blir värre.

Fridaaaa
1

#10 Ja åk in imorgon så fort ni kan. Låter inte bra när den bara börjar sluta äta hö och annat den brukar äta med god aptit.

Vilka faktorer skulle det vara?

fossingen
1

#10 Pröva hälla i munnen med en tesked eller se om hon vill smaka från en tesked. Matsprutor brukar man kunna få gratis eller betala 5-10 kr för styck. 1-5 ml's

taxidriver142
0

Critical Care finns att köpa i vissa zoobutiker, hos en del veterinärer och djursjukhus samt på nätet. Finns i flera storlekar och ett par olika smaker.