Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 797 ggr
[LillaMy81]
0

Analyserat hö!

Ger ni era kaniner analyserat hö?

Jag ger mina kaniner hö från en gård (mjölkkor) i närheten, och om det kniper, från Ica (Vitakraft, tror jag det är), kaninerna älskar höet från gården, men undviker i det längsta "Icahö".

Frågan är: Hur viktigt är det att höet är analyserat?

Och var får man tag på analyserat hö?

Jag frågade sist jag handlade på gården om höet var analyserat, och svaret blev:  "Nej, det är inte analyserat, det är till kaniner"!

Svado
2

Nej det är inte ett dugg viktigt.

Kaniner klarar sig på hö oavsett eventuell fibermängd + pellets + bladgrönt.

Det där är något som går som en sjuka just nu på detta forum o har varit så en tid, att man ska analysera hö till kaniner. 
Helt vansinnigt i min mening, men det finns de som tycker det är roligt att fråga "har du analyserat höet" i folks trådar om kaninhälsa, troligen för att på nåt sätt försöka påpeka att man är dålig som ej gjort det.
Bönder som producerar hö analyserar inte hö, det är något som vissa stall gör sen som köper in sitt hö för att det är viktigt för de att veta vad hästen äter.

Kaniner är kaniner o inga hästar :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[LillaMy81]
0

Ok!  Tack!

Underbarn
1

Du måste själv analysera ditt hö. Bönder gör sällan det, och det är svårt om det kommer från olika åkrar och skördar. Att analysera höet kommer från hästfolk. Vi som har hästar analyserar hö så det ska bli lättare att se hur mkt protein de får i sig eftersom de ska bygga muskler (kaniner tränas inte). Hur mkt fett/energi det är så de inte blir för tjock/tunn, mineraler om de behöver tillskott, etc etc och på så vis få ner foderkostnaderna för ev onödigt kraftfoder. Kaniner äter mindre, tränar inte och är billigare i drift så en höanalys är onödigt och kostar 500 kr för en analys som behövs göras för varje omgång hö du köper/från ny skörd, tex varje år eller om du byter försäljare. Dessutom vem vet vad en kanin behöver i analysen? Vad är ett bra hö och ett dåligt hö för just dina kaniner? Det är lite mer studerat och insatt hos hästar och därmed lättare. Men kaniner? Nja