Gotlandskanin?
Blandras troligen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#3 Okej, vilka raser skulle du tro att det kan vara? Konstigt, jag fick den av min kompis och dom sa att tjejen dom köpte henne av sa att det var en jättefin ras..:o
#4 Fast det verkar ju lite märkligt om säljaren då inte sa vilken denna jättefina ras var? Jag antar att du hade kunnat fråga din kompis om det annars.
#5 Jo.. vilka raser skulle det kunna vara en blandning av?
Hur stor är den? (vikt) det kan vara bra att veta.
Det ser lite ut som våra gottisar (som vi vet är gottisar) men det finns ju så stor variation i dom så det är svårt att veta .
Hur långa öronen är kan också hjälpa men det finns som sagt stooooor variation bland gottisar.
l'm back
#7 Det är ett problem, vi fick den gratis igår av min "kompis" (känner inte super bra) eftersom att hon inte kunde ta hand om den. Hon visste inte ras, kön, ålder osv. När hon kom till oss vägde hon bara 1 kg och är otrooligt mager.. Vi gör allt vi kan för att hon ska må bra nu. Nu väger hon 1,4 kg. Öronen är ganska långa, och hon är ganska stor men väldigt lätt och mager. Hon ska defenetift väga mycket mer än vad hon gör nu
Det var inte så bra av din kompis att låta kaninen vara så mager!
#8 En vuxen gotlandskanin väger vanligtvis 3-4 kilo men dom kan vara både mindre och större.
Är det en gotlandskanin skulle jag gissa på en hona pga utseendet, när det gäller gotlandskaniner kan man ofta se om det är en hona el en hane pga utseendet och "hon" såg feminin ut (men det är inte ett säkert sätt att könsbestämma).
Kolla med "kompisen hur länge h*n har haft kaninen då får du ju i alla fall en minimumålder.
Jag försökte hitta ett exempel på hur en hane ser ut, inte det bästa men du ser att han är ganska "bred" i ansiktet. Den här hanen är inte överdrivet manlig men han var bara ca 6-7 månader på fotot om jag minns rätt.
l'm back
#9 nej verkligen inte. #10 Ja, skulle också tro att det är en hona eftersom att mina två andra honor försöker anfalla henne. Om det är en gotlandskanin så behöver jag verkligen se till att hon går upp i vikt. Finns det något sätt att se om det verkligen är en gotlandskanin? Och hur ska jag få henne att gå upp i vikt på ett bra sätt?
#11 Det enda sättet att kolla om det är en Gotlandskanin är genom att kolla genbanksintyget ifall nått sånt skrevs (vi skriver tex inte ut genbanksintyg på alla ungar men på de flesta).
Genbanksintyg är en variant av stamtavla som används på Lantraser och även ibland förädlade lantraser.
Om det är en Gotlandskanin så borde det gå enkelt att få kaninen att gå upp i vikt då man inte brukar mata gotlandskaniner med pellets utan bara hö (och div grönsaker och kvistar för vitaminer och för tänderna).
Eftersom gotlandskaniner är så nättfödda kan de lätt bli fet på pellets (men eftersom inte alla kaniner behöver pellets är inte det heller ett säkert tecken).
Du kan inte kolla kön för att veta vad det är säkert iallafall?
Var är du från, det skulle ju kunna vara möjligt att hitta genbanken (uppfödaren) ifall det skulle vara en gotlandskanin, vi är ju inte så vanliga precis.
l'm back
Du kan inte vara säker på att det är en gotlandskanin utan om den inte har ett intyg från en genbank. Däremot KAN det vara en gotlandskanin ändå, men du kan inte veta säkert. Det finns en otroligt stor variation i rasen och den har inga specifika kännetecken som garanterar rasrenhet tyvärr. Det är inte omöjligt att det är en gotland men det kan lika gärna vara nåt annat eller en blandraskanin.
Men rasen kanske inte är så viktig. :)
#13 #12 Finns inget sånt papper.. :/ Nej, rasen är kanske inte jätteviktigt men jag vill gärna veta hur mycket den ska väga och vad jag ska ge den för mat. Och om man ska ställa ut den behöver man väl också veta rasen?
Nu är jag ingen expert på utsällning men ska du ställa ut behöver du väl ett intyg/stamtavla som intygar att kaninen är renrasig? Du kan inte ställa ut gotlandskanin i alla fall. Gotlandskaniner bevaras i genbanker och en kanin utan intyg får ej användas i Avel för gotlandskanin - även om den har föräldrar med intyg. De kan bara födas upp av registrerade genbanker då rasen är utrotningshotad och bevarandet är viktigt för att den inte ska försvinna. Man bevarar rasen som den är med de variationer som finns, dvs man avlar ej på färg eller utseende och det finns ingen detaljerad standard för hur den ska se ut. Det finns inget underlag att bedöma rasen utifrån på en utställning. Det finns endast enklare beskrivning av rasen men som sagt finns många variationer och man uppmuntras inte att avla utifrån det, utan det är i första hand kaninens egenskaper som ska prioriteras. Det är en kanin som lämpar sig för självhushåll, är lättfödd och sund och är anpassad efter vårt utomhusklimat.
#15 jättebra skrivet 👍, när jag skriver blir det lätt babbligt
l'm back
#15 jaha okej, tack så mycket :D svårt att veta hur mycket den borde väga..
#16 :)
#17 Du får känna på hullet. Den ser inte väldigt tunn ut på bilderna men det kan ju vara svårt att se på en bild.
#18 nej, den ser inte så tung ut men rör man den löst på ryggen så känner man skelletet direkt, och när hon sitter ner så sticker skelettet ut på sidorna.. Tack för hjälpen iallafall!:D
Tunn ska det, vara inte tung
#19 revbenen ska man känna på i princip alla djur (även människor) känn över höften och ryggen (känn inte för hårt över ryggen), den ska inte vara för "kantig" om du förstår vad jag menar.
l'm back
#21 ja jag förstår, lite svårt att förklara hur jag menar men man känner lixom varje milimeter och som jag sa förut så sticker skelettet ut på sidorna när hon sitter ner