Jättekonstig..
Nu på sistone har Pix (han "nya" som jag haft i snart en månad) blivit typ konstig, kommer inte fram till gallret när jag kommer och blivit typ "otrevlig" eller vad man ska säga. Idag när jag kom hem var han typ sådär dyster medan honan blev jätteglad, jag gömde sig i tunneln och sen kom ut sen rusa in i tunneln igen, då ville jag muntra upp honom lite och gav honom en liten morotsbit, då typ attackerade han min hand med ansiktet typ och bet mitt finger och åt moroten.. Varför är han plötsligt så konstig, han verkar rädd för mig, han vill inte ens bli klappad.. Snälla hjälp. Jättetacksam för hjälp!
hur mycket plats har lillen? brukar du lyfta runt honom eller tränga runt honom i ett hörn?
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#1 Delar bur med honan i en bur på ca 250x100x120 (längdxbreddxhöjd), det har inte varit så nån gång under hela månaden jag haft honom.. Nepp jag brukar inte lyfta honom, han sprattlar så jag gör det inte så ofta, och det andra gör jag inte heller… De har aktivering i buren så jag vet inte vad som är problemet.. Han tuggar galler också hela tiden, tvångsbeteenden typ?
Nu när jag gick in i buren blev han jättenervös och stel och sprang och gömde sig nån annan stans, sen rusade han i huset och sen vågade han sig ut och då sträckte jag fram handen lite försiktigt, då fick han panik och blev skräckslagen och slängde sig in huset.. Han skulle ju komma ut i sin nya Hage. Så har han aldrig vart sålänge han bott hos mig, ham är som helt från början, en rädd, nervös och skygg kanin, vad ska jag göra? Det här skulle ju bli en underbar sommar :'C
Och jag tycker att han beter sig som en hona, hanar brukar väl vara jämnare i temperamentet, speciellt kastrerade? Haha, allvarligt tycker jag att honan är lugnare och lättare att hantera än honom xD fast det kanske är för att jag haft henne länge men ändå.. Och har hans rexbakgrund något att göra med det? Och ni som har typ jättetama kaniner som ni bara haft i typ 1 år, hur gör ni för att få de sådär tama och få de att lita på er?
#4 För det mesta ja, men dvv rex kan kräva en del stimulans, fler än jag som har rasen som märkt det, så kanske behöver aktiveras på olika sätt mer?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Ja, skulle gärna vilja testa på hoppning med honom, men det går väl inte bara hur som helst, han måste väl kunna lita på mig först och så? Enligt mig är det också viktigt att kunna bära xD eller alltså jag kan bära men han låter mig inte, det går knappt bra att bära in honom i buren igen, därför har jag skärmat av trädgården.
#6 Ja visst är det viktigt att kunna bära, Ella som jag har gillar inte att bli buren fastän vi tränat mycket, så tar henne i transport för det mesta nu om det inte är ministräckor.
Ja vänta lite till kanske, så hinner ni lära känna varandra bättre med.
Hur är han när du bär honom?
#5 Bara undrar, dvv rex är väl ungefär likadana som vanliga dvärgvädurar? bara pälsen som skiljer om jag har förstått det rätt? Kan dem då har annorlunda egenskaper än dvärgvädurarna? Såklart skiljer personligheten från kanin till kanin… Konstig fråga kanske men hoppas du förstår.
TS, jag har ingen aning… Han är ju en hane iaf hehe, men det jag kan tänka mig är väl att han kanske har ont, de kan ju bli aggressiva och rädda då… 😕
/Christel & kaninerna! 
#9 Jo jag tänkte att det hade med aveln att göra, tack för svar 😃
/Christel & kaninerna! 
#7 När vi är inomhus rör han sig knappt, skygg och så, då får jag bära, sätta på selen och sånt, sen när vi kommer ut blir han helt sprallig och börjar sprattla, när vi är ute och jag ska bära honom, då kortar jag ju ner kopplet, då typ får han panik och jag kan knappt klappa honom, men om det går så sprattlar han när jag tar upp honom och även sprattlar när jag trycker honom mot famnen, likaså i buren, så jag har aldrig lyckats bära honom utomhus så att säga :(
#11 Okej hmm låter jobbigt 😕
Ja det låter inte roligt #4 Jag har en liten hane som är lite över året. Han är dock inte en dvv Rex utan en vanlig dvv. Han har alltid varit rätt så tam och nu sprattlar han inte när han bärs, han är lugn när klorna klipps och jag tycker han är väldigt tam. Mitt tips? är att försöka sitta bredvid buren och ge honom små godsaker och förbättra er relation och bara hälsa på honom försiktigt och gå långsamt framåt. Sedan prata lugnt med honom och sitta bredvid honom och låta honom komma till dig och ge honom en gobit då och klappa honom. Lycka till! Hoppas det löser sig! :)
Hur gammal är han?
#14 2, nu är han iaf lite mer öppen, han var väldigt konstig innan men nu är han mer som vanligt, tack så mycket för all hjälp.
Jag har en hona som beter sig precis som din hane! Superjobbigt och vet inte vad jag ska göra. Så aom du beskriver hur han är ute är precis som min hona är, går inte att få stopp på henne..
Kaniner kan ju precis som alla andra ha bättre o sämre dagar.
Man måste inte börja oroa sig för att ett beteende dyker upp plötsligt en dag.
Håller beteendet i sig i flera dagar/veckor, visst då kan man kanske börja fundera, men att tro att något är fel varje gång kaninen inte gör precis som dagen innan, ja då kommer du få hjärtsnurp snart pga all stress du lägger på dig själv :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman