Höallergi?
Har nu på sistone känt att jag börjat bli allergisk mot hö.. Det kliar i näsan och rinner, vad kan man göra åt det? Allergin får ju inte hindra mig från att ha kanin!! Det finns väl folk som utvecklat astma när de blivit allergiska? Vad ska jag göra? Finns det någon typ långvarig medicin? Jag tar ærius när det är som värst men jag vill inte ta hela tiden. Mycket tacksam för hjälp.
Om du bor i hus kan du kanske ha utekanin?
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#1 Jag har utekanin, det är när jag ska ge de hö, eller sitter i buren nära höet länge. Nu på sistone har vi också torkat eget hö, det kanske är det nya höet eftersom det är sånt pollen på topparna? De andra åren har jag inte känt något då vi bara använt det gamla höet.
Jag kände en som va allergisk mot hö sen fick han ta tabletter varje dag i tre år sen va han inte det längre har va till någon läkare mins inte riktigt
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Jag trodde jag hade allergi, men det är överkänslighet enligt min läkare, alltså jag reagerar exakt som att jag har allergi men egentligen är jag känslig. Ett tips? är att vädra väldigt ofta och ge gärna hö bara en gång om dagen och städa så ofta du kan, helt dammsugare med hepa filter. Jag är känslig som sjutton mot damm.
Jag vet en nässpray som funkar hyfsat när man känner av symptomen, Flutikason heter den.
Nasonex har jag även använt då mot bihålor men funkar mot allergi också. Flutikason tycker jag är väldigt bra.
Har testat mediciner i pillerform (receptfria), men de funkar inte alls får massa biverkningar mest troligt allergisk mot de.
Jag reagerar också på hö't, det är som jobbigast såhär på försommarn men sen brukar det lugna ner sig.(Såvida jag inte får för mig att lyfta runt i höbalarna dvs) Nässpray och allergitabletter <3 😉
Gå och gör ett allergi/pricktest hos doktorn så får du svar på vad exakt det är du reagerar på och så får ni fundera på hur ni ska lösa det sen med mediciner och grejer.
#5 Vad är bäst, blodprov eller pricktest? Jag fick ta blodprov bara.
#6, Ingen aning, kanske är olika? Jag fick göra båda 😛
När jag var liten tog jag en massa pricktester, var typ allergisk mot allt.. Så hela armen liksom svullnade upp och det var inte kul, inte blodprov heller för den delen haha xD
Be någon annan ge dina kaniner hö :)
Att behandla en allergi med antihistamintabletter kan ju funka någon enstaka gång, om man exempelvis är allergisk mot katter o ska hem till en kompis som har katt en kväll, då kan man ta en sån tablett.
Men att äta varje dag kontinuerligt är inte att rekommendera, allergin finns fortfarande kvar o tär på kroppen om än symptomen inte märks.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Min man är allergisk mot hö (och pälsdjur men han älskar djur så vi har dom utomhus) och när han håller på med det så att det är mer "intensivt" så använder han ansiktsmask helt enkelt.
Tex då vi hämtar hö hos morfar, tar ner höet från hässjorna, bär upp det på loftet etc så har han mask.
l'm back
#9 Nej jag tänkte ju det, att man inte ska äta varje dag, men min kompis mamma är allergisk mot katter och de bor på landet med massa djur och hon tar medicin varje dag.. Och ja, det finns ju såna engångstabletter, jag brukar ta det innan jag går hem till mina kompisar som har katter :)
#10 Bra att ha ansiktsmask när man håller på med mycket hö och packar. Jag andas in så mycket att när jag snyter mig så ser man hö i snoret.
Man kan använda billiga receptfria allergitabletter som t.ex. Cetirizin och Loratadin. Eller receptfri nässprej mot allergi, t.ex Nasonex, men den är relativt dyr.
Använder nasonex för jag känner av damm och kaninerna. Men det går bra. Fast får nästan ta det varje dag. Men det är inte bra att ta varje dag för det kan till slut, sluta att fungera. Man blir typ imun mot det.
Men jag orkar med det. Men det beror ju på hur allergisk man är.
Jag har varit hö-/gräsallergiker hela mitt liv och har det lite extra svårt under vår/försommar då jag även är väldigt allergisk mot pollen.
Det kliar på armarna efter att jag gett kaninerna hö, jag nyser och det kliar i ögonen. Sen har jag blivit allergisk mot pälsdjur också, så sedan två år tillbaka kan jag inte sova med katten på armen eller mysa med kaninerna för länge. Det tär på mig rätt mycket, och emellanåt bryter man ihop när djuren är och alltid har varit ens liv.
Om du har möjlighet; försök få tid hos läkaren till att vaccinera dig! Min lillebror är superallergisk mot gräs och kan knappt vara utanför storstan. Klipper man gräset blir han sängliggandes resten av dagen.
Hans besvär minskade drastiskt efter vaccination, och då var allergin mycketmycket värre än vad den är nu. Han känner av allergin fortfarande dock, men han klarar av vardagen bättre nu.
Vi har ätit Aerius, 1-2 tabletter/dag, tagit ögondroppar och nässprayen Nasonex (när den inte var receptfri, så tuberna var större) och det har fungerat för oss.
Jag ska hämta ut en annan nässpray på måndag, en som är relativt ny på marknaden, Dymista. Den innehåller både kortison och antihistaminer och ska fungera bättre än Nasonex.
Viktigt att tänka på är att aldrig greja med hö/kaniner och sen pilla dig i ansiktet. Försök skölja av händer/armar/ansikte direkt efter du gett hö till kaninerna och efter du hanterat dom. Lämna kaninkläderna ute om du har möjlighet, under tak eller liknande, så vädrar du bort det värsta. Annars häng dom i ett rum som går att stänga. Ha inte heller djuren inne på ditt rum då höpartiklar finns i deras päls. Försök att åtminstone ha ett rum i huset helt fritt från djur, så din kropp får lugn och ro. :)
Städa ofta och dammtorka.
Det är mina tips? i alla fall, det är lite omständigt såklart men jag tänker inte ge upp mina djur och det tycker jag inte heller att du ska behöva. :)