Mjällkvalster
ÅÅH!
Snart ska jag och Olle till veterinären, han har fått mjällkvalster (tror jag i alla fall) igen… Någon som vet hur det funkar? Jag har hört att det bara smittar av kaniner som bär på det… vilket han garanterat råkat ut för när jag fick hem honom från hans förra ägare då de hade många kaniner. Jag behandlade honom då men nu har jag fått det igen!
Ligger det "latent" eller hur fungerar det?
Han lider mycket av det och kliar sig massor… Kan det vara något kroniskt? Att de får det ofta?
Min stackars lilla boll!
Mjällkvalster är en parasit som skabb. Det finns olika sorter. Oftast är symtom att det kliar men också får kaninen kala fläckar f.f.a. mellan skulderbladerna. Veterinär ställer diagnos och skriver recept. Kaninen ska behandlas 2 gånger att bli av med Mjällkvalster, som är smittsam vid direkt kontakt och den kan överleva i buren några dagar. Ibland sitter den i hö och kan på så sätt smitta kaniner. Även möjligt att katt eller hund har smittat kaninen.
Viktig att också noggrant städa buren mer bra städningmedel (t.ex. Klorix). Torka ordentligt så att larvar dör (trivs i fuktig omgivning). Din kanin behöver då sitta annanstans ett tag(ett dygn)
Lycka till med din kanin
Min kaninunge va hos veterinären i förra veckan, och då konstaterades det mjällkvalster. Hon och alla andra kaniner+ katter behandlas nu med stronghold 1 gång/månad i 3 månader, + noggrann städning.
Det jag har läst på via internet så kan det bero på massa olika saker, stress, foderbyte, smitta, fällning.
Det måste inte bero på smitta så som jag har förstått det, utan kan bryta ut av sig själv vid ex stress.
Vet inte om det är *kroniskt*, men det tror jag inte. Isåfall är det att kvalstret inte riktigt dött än och så kommer det tillbaka. Samma sak som med löss hos människor, det är ju inte direkt kroniskt. Men jag vet inte, bara en gissning.
Kvalstret kan leva i max 10 dagar utanför värddjuret, så att kaninen blir smittad via hö är nog inte så troligt. Om inte höet har varit i kontakt med ett djur med mjällkvalster och sedan hamnar i din kanins bur inom ca 10 dagar.
Veterinären bestämde behandling med stronghold 1 gång/månad i 3 månader och jag bytte bur en gång i månaden och skurade ur burarna noga mellan sprutorna… Och nu är det tillbaka igen, han har dessutom haft dålig aptit och inte varit sig själv sista veckan. Vad ska man göra?!
Känns ohållbart att han ska ha det såhär, men avlivning känns verkligen inte som något jag vill… men han ska ju inte behöva lida lilla busen :(
Veterinären misstänker att det är något fel men hans immunförsvar som gör att det kommer tillbaka…
Alltså, de kvalster som orsakar mjällkvalster finns i alltid i kaninernas hud, naturligt. Det är alltså ingen parasit på det sättet. När kaninens immunförsvar blir nedsatt så ökar mängden kvalster för att huden blir i obalans (eller något liknande) och kaninen blir mjällig. Det kan orsaka klåda varav kaninen kliar sig så det blir sår.
Att kalla det skabb eller parasit är missvisande. Inte heller handlar det om loppor, utan alltså om ett "djur" som alltid finns där. Det är inte så smittsamt heller som vissa tror, men visst kan det smitta.. men att vissa totalsanerar burar är lite överdrivet, däremot kan man behöva behandla burkompisen (om en sådan finns). Det gjorde inte jag dock, och det var inga problem.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se