Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 698 ggr
[Linneamattiasson95]
0

koppelträna?

Mika verkar inte gilla alls att vara ute i koppel ! Arashi hatar att man sätter fast kopplet i ett föremål. Hon får panik när hon inte kommer loss. Medan Mika hatar att vi håller i kopplet men tycker de är ok att vara kopplad i ett föremål. ( testa när vi vara hemma hos mamma) Men inte förstått kopplingen förrens nu. Nu har vi henne ute i koppel som vi håller i . Och hon morrar, stampar o lägger sig ned. Livrädd alltså. Har inte testat att ha henne kopplad i ett träd m.m igen. För då vill jag ha ett extremt långt rep så hon inte får panik. Ska jag testa det igen? Eller kan de vara så att hon tycker att parken där vi är , är för öppen? Hon kanske hellre vill vara på en äng med högt gräs eller en plats med buskar…. Det är ju de naturliga för dem. Men jag vet inte för min andra kanin har aldrig haft dessa bekymmer! Vet något ?

Evelina!
0

Knyt inte fast en kanin i ett träd! Ena sekunden kan allt verka hur fredligt som helst, för att kaninen i nästa sekund trasslar in sig i kopplet och få riktig panik. Vid koppelträning ska kaninen finnas i ena änden av kopplet och du i den andra, punkt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Linneamattiasson95]
0

Men hon gillar ju inte det ……. Jag har ju koll på henne när hon är fast i ett träd . Och hon trassla in sig när jag höll henne i kopplet också. Har läst att många kaniner blir stressade av att ha en människa gående bakom sig. Men nog löst det. Satte henne bland gräs och buskar. Då blev hon nöjd:)

Fridaaaa
0

#2 Ha kopplet i handen.  Bättre och säkrare. 
Nja många kaniner vet jag inte, mycket handlar om träning och individ. Hur gammal är kaninen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Paxxie
0

När du håller kopplet i handen så kan du hålla det ganska sträckt, vilket gör det mindre sannolikt att kaninen ska trassla in sig. När kopplet sitter fast i ett föremål istället ligger det ofta på marken vilket gör det lätt att trassla in sig i. Det kan gå väldigt fort och göra väldigt mycket skada om kaninen t.ex sliter sig loss med ett inlindat ben. 

Om hon tycker det är lite läskigt att ha en människa gående bakom sig kanske du kan prova att sitta ner med kopplet tills hon känner sig tryggare? :)

Svado
0

Snälla söta rara knyt för guds skull INTE fast en kanin i ett träd.

Aldrig aldrig aldrig. Kaninen kan få panik o snurra fast sig själv tusen varv o hinna bryta både ben, rygg o nacke innan du hunnit fram.

Kaniner som drabbas av panik o sitter fast kommer inte att lugna sig, de kommer springa o slita o rycka o ha sig tills de dör.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

sara8282
0

Kan faktiskt hålla med #5 den här gången..

Inte knyta fast i ett träd eller i något annat heller, för den delen!

Läste för inte så länge sen om en kanin som var fastbunden (med uppsikt), en lös hund kom, och det slutade med att kaninen bröt benet, snabbt som attan gick det.

Min allra tamaste, lugnaste och mest orädda kanin hade jag i koppel i trädgården nyligen, hon är den enda av mina kaniner som gärna skuttar i kohagar och stora ängar, de andra lägger sig bara platta på marken och blir rädda.   Nu hade jag henne hemma i trädgården i koppel, och plötsligt satte grannen på en sån där gräsklippare man klipper kanter med..  Min kanin fick fullständig panik, jag höll henne i kopplet, men hon hann hoppa runt, trassla in sig, och rusa panikslaget fram och tillbaka, helt okontaktbar, och trots att jag faktiskt höll i kopplet, så tog det en stund att fånga henne.  Hon slog nästan knut på sig själv i vild panik!

[Linneamattiasson95]
0

Men vad ska jag göra då? Varför är hon räds? De är ju min fråga!

[AnimalLover1]
0

#7 Det kanske är för att det är så öppet och fritt utomhus till skillnad från inomhus?