Är min bur för liten?
Är min bur lagom eller för liten?
Den är 100x50 och han får alltid springa ut och in när man är hemma 🙂
Den är laglig men det kan aldrig bli för stort! :)
Har du en kanin under 3 kg så är buren laglig.
Personligen tycker jag att det är alldeles för litet ändå, eftersom han sitter där inne hela nätterna och dagarna när ingen är hemma.
Ja det glömde jag att säga att den är laglig om kaninen är under 3 kg ;)
Glöm inte höjden! :) minst 50 cm!
TS #2 #3 den är laglig för kaniner under 2 kilo (inte för honor som ska ha ungar däremot) enligt dom nya reglerna, förutsatt att den är minst 50 cm hög.
l'm back
Då förstår jag 🙂
Han är van vid den buren så tänker inte ändra 🙂
Laglig om höjden är minst 50 cm. 🙂
#6 Du kan ändra till större om du vill det, och har möjlighet såklart. Ju större dessto bättre 🙂 Jag har ändrat burar flertalet gånger till kaniner, de brukar sällan bry sig utan blivit nyfikna och undersökt det nya, likaså när jag möblerat om i burarna 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Okej, där lärde jag mig något nytt! :) har alltid trott att det är under 3 kg.
#8 Var så innan ja, men nya mått kommer i juli tror jag det är, och då är det 0-2 kg och sedan vidare uppåt 🙂
#8 dom har ju satt hårdare regler nyss (som #9 säger) det blir inte lag (eller heter det regel?) förrens 14:e Juli om jag minns rätt men eftersom det är bestämt att det ska bli så så borde man gå efter det redan tycker jag.
l'm back
#10 Dock har man 5 år på sig efter det datumet att ändra bur, så börjar inte gälla förrän 2019 🙂 Alltså att det är krav på det.
#11 jo men det är onödigt tycker jag om man bygger nytt eller liknande
(och sen tycker ju jag att man ska ha större än minimått ändå)
l'm back
#12 Ja visst är det så men kan vara bra att veta ändå, så ingen får panik och tro att de måste bytt sina burar till det datumet iår 🙂
Ja ju större dessto bättre helt klart.
100x50 fungerar bra om kaninen får springa mycket. Och med mycket menas inte 2-3 timmar om dagen. Min hona på 1.5 kg var lös i princip hela dagarna:) kanske du kam bygga en kaninsäker zon runt buren h*n kan vara i när du inte är hemma? Jag använde badrummet då buren stod där :P
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Min Tassen får springa fritt länge när jag är hemma hela tiden till jag ska sova faktiskt :)
Smart ide där #14
då kan jag också ställa fråga ang burmått.
Tror min kanin har burmått 120x59x50 ,så han är ju ute varje dag i ett par timmar. Är det lagligt att ha 2 kaniner i den buren?
Idag har jag bara en, det är mest framtida tankar efter han kastreras. han är lite över 6 månader är och är en teddyvädur så väger 1 kg kanske. Svårt att säga. den nya kompisen kommer vara en dvärg ras isåfall.
#17 Två dvärgkaniner är det dessvärre lagligt att ha där ja, men anser inte att det är tillräckligt stort för två kaniner. Rekommenderar över 1 kvm till två, helst större.
#19 ja det är lagligt men inte så lämpligt.. Det blir trångt och då ökar risken för bråk.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se