Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 789 ggr
[Förlovad]
0

Är min bur för liten?

Är min bur lagom eller för liten?

Den är 100x50 och han får alltid springa ut och in när man är hemma 🙂

claravincent
1

Den är laglig men det kan aldrig bli för stort! :)

Roshallon
4

Har du en kanin under 3 kg så är buren laglig.
Personligen tycker jag att det är alldeles för litet ändå, eftersom han sitter där inne hela nätterna och dagarna när ingen är hemma.

claravincent
2

Ja det glömde jag att säga att den är laglig om kaninen är under 3 kg ;)

[SisselaJ]
0

Glöm inte höjden! :) minst 50 cm!

tlover
1

TS #2 #3 den är laglig för kaniner under 2 kilo (inte för honor som ska ha ungar däremot) enligt dom nya reglerna, förutsatt att den är minst 50 cm hög.

l'm back

[Förlovad]
0

Då förstår jag 🙂

Han är van vid den buren så tänker inte ändra 🙂

Fridaaaa
3

Laglig om höjden är minst 50 cm. 🙂
#6 Du kan ändra till större om du vill det, och har möjlighet såklart. Ju större dessto bättre 🙂 Jag har ändrat burar flertalet gånger till kaniner, de brukar sällan bry sig utan blivit nyfikna och undersökt det nya, likaså när jag möblerat om i burarna 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

claravincent
0

#5 Okej, där lärde jag mig något nytt! :) har alltid trott att det är under 3 kg.

Fridaaaa
0

#8 Var så innan ja, men nya mått kommer i juli tror jag det är, och då är det 0-2 kg och sedan vidare uppåt 🙂

tlover
0

#8 dom har ju satt hårdare regler nyss (som #9 säger) det blir inte lag (eller heter det regel?) förrens 14:e Juli om jag minns rätt men eftersom det är bestämt att det ska bli så så borde man gå efter det redan tycker jag.

l'm back

Fridaaaa
2

#10 Dock har man 5 år på sig efter det datumet att ändra bur, så börjar inte gälla förrän 2019 🙂 Alltså att det är krav på det.

tlover
0

#11 jo men det är onödigt tycker jag om man bygger nytt eller liknande

(och sen tycker ju jag att man ska ha större än minimått ändå)

l'm back

Fridaaaa
0

#12 Ja visst är det så men kan vara bra att veta ändå, så ingen får panik och tro att de måste bytt sina burar till det datumet iår 🙂
Ja ju större dessto bättre helt klart.

farvendal
2

100x50 fungerar bra om kaninen får springa mycket. Och med mycket menas inte 2-3 timmar om dagen. Min hona på 1.5 kg var lös i princip hela dagarna:) kanske du kam bygga en kaninsäker zon runt buren h*n kan vara i när du inte är hemma? Jag använde badrummet då buren stod där :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Förlovad]
0

Min Tassen får springa fritt länge när jag är hemma hela tiden till jag ska sova faktiskt :)

[Förlovad]
0

Smart ide där #14

Livets
0

då kan jag också ställa fråga ang burmått.

Tror min kanin har burmått 120x59x50 ,så han är ju ute varje dag i ett par timmar. Är det lagligt att ha 2 kaniner i den buren?

tlover
0

#17 Vilken vikt är det på kaninerna? För kaniner under 2 kilo är det lagligt men inte om dom är större (Jag räknar på de nya reglerna så den är lagligt upp till 3 kilo om du bygger om/köper ny bur innan 2019)

l'm back

Livets
0

Idag har jag bara en, det är mest framtida tankar efter han kastreras. han är lite över 6 månader är och är en teddyvädur så väger 1 kg kanske. Svårt att säga. den nya kompisen kommer vara en dvärg ras isåfall.

Fridaaaa
1

#17 Två dvärgkaniner är det dessvärre lagligt att ha där ja, men anser inte att det är tillräckligt stort för två kaniner. Rekommenderar över 1 kvm till två, helst större.

farvendal
2

#19 ja det är lagligt men inte så lämpligt.. Det blir trångt och då ökar risken för bråk.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se